به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۰۸ ساعت ۱۶:۱۰
کد مطلب : ۱۲۴۴۰۶

سیستان‌ و بلوچستان‌ همچنان گرفتار‌ سیل

گروه حوادث: اگرچه بارندگی و سیلاب همچنان در مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان و ایرانشهر ادامه دارد، حضور به موقع نیروهای امدادی و اورژانس اوضاع منطقه را تحت کنترل درآورده است.
به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و شروع بارندگی های سیل آسا در مناطق جنوب استان، کلیه  پرسنل اورژانس پیش از بارندگی در حالت  آماده باش کامل قرار گرفتند. بازدید میدانی از مناطق تحت پوشش توسط مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی از ساعات اولیه قبل از شروع بارندگی آغاز شده و همچنان ادامه دارد.  شدت بارندگی و طغیان رودخانه های محلی باعث مسدود شدن بیش از چهارده محور مواصلاتی شد اما این موضوع، ارائه خدمات امدادی پایگاه های اورژانس  ١١۵ را متوقف نکرده است و ارائه خدمات به مردم ادامه دارد.
 
حضور موثر اورژانس
بخشی از اقداماتی که قبل از شروع بارندگی و در طول مدت بارندگی از دوم بهمن ماه تا کنون صورت گرفته شامل آماده باش کلیه نیروها، آماده باش 44 پایگاه اورژانس115 تحت پوشش، لغو کلیه مرخصی ها و ماموریت های غیرضروری، آماده باش کلیه مراکز بهداشتی درمانی، آماده باش کلیه بیمارستان های تحت پوشش دانشگاه، بازدیدهای میدانی از مناطق تحت پوشش توسط تیم های بهداشتی و پشتیبانی در مناطق سیل زده بوده است.  آمادگی اورژانس پیش بیمارستانی کشور در بارندگی و سیلاب اخیر در ایرانشهر، موجب شده تا علی رغم شدت بارندگی میزان آسیب به حداقل برسد.
 
مردم منطقه زیر چتر اورژانس
بارندگی و سیلاب در مناطق جنوبی استان سیستان و بلوچستان به خصوص منطقه ایرانشهر حوادثی را نیز در پی داشت که البته این حوادث با توجه به آمادگی نیروهای امدادی حاضر در منطقه با کمترین خسارت همراه بوده است.  در این مدت تعداد 11 مورد تصادف شهری اتفاق افتاد که از مجموع سیزده نفر مصدوم، چهار نفر در محل درمان شده و نه نفربرای ادامه درمان به بیمارستان منتقل شدند. 9 مورد تصادف جاده ای نیز اتفاق افتاد که 6 نفر از مصدومین در محل درمان شده و 16 نفر برای دریافت خدمات تخصصی  به بیمارستان منتقل شدند. متاسفانه 2 نفر نیز بر اثر تصادفات در حوزه شهرستان سرباز فوت شدند. همچنین در این مدت به 9 مادر باردار توسط پرسنل اورژانس امداد رسانی شد که 2 نفر از آنها در حین انتقال به بیمارستان، در آمبولانس و تحت نظر پرسنل اورژانس وضع حمل کردند.
 
زایمان در محاصره سیلاب
به خطر افتادن سلامت تعداد 9 مادر باردار با شروع بارندگی و سیل در روستا های ایرانشهر از جمله دغدغه های عوامل اورژانس بود. نگرانی به خصوص در مورد دو مادر باردار پا به ماه که به دلیل مسدود بودن راه های ارتباطی و طغیان رودخانه در اعزام به بیمارستان با تاخیر مواجه شده بودند بیشتر بود. ضمن اینکه به علت وضعیت نامساعد جوی امکان استفاده از بالگرد نیز وجود نداشت در نهایت با شروع درد زایمان، زایمان توسط پرسنل فوریتهای پزشکی در آمبولانس انجام شد.  عدم امکان اعزام بالگرد به منطقه، موجب شد تا عملیات انتقال مادران باردار از عرض رودخانه با وسایل نقلیه سنگین صورت گیرد و در نهایت پس از گذشت سه ساعت مادر و نوزاد سالم به بیمارستان ایران ایرانشهر منتقل شدند.
 
مانور طبیعی
دکتر ضاربان رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر در پی اقدام به موقع پرسنل اورژانس، ماما و پزشک مرکز مسکوتان و پزشکان مرکز درمانی حمیری بخش تلنگ از زحمات آنان تقدیر و تشکر کرد و گفت: امروز همکاران ما در اورژانس از یک امتحان و مانور طبیعی سربلند بیرون آمدند و تلاش خستگی ناپذیر همکاران فوریتهای پزشکی ستودنیست وجای تقدیر و تشکر دارد.  شایان ذکرست که با وجود تداوم بارندگی و شرایط نامساعد جوی، اوضاع‌ تحت کنترل نیروهای امدادی است و کمک رسانی نیروهای اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی  ایرانشهر به مصدومان و آسیب دیدگان همچنان ادامه دارد.