کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

صادرات برق سود بیشتری دارد یا گاز؟

15 بهمن 1395 ساعت 21:03

گروه اقتصادی: وزیر نیرو می‌گوید کاهش قیمت گاز صادراتی 1.5 برابر بیشتر از کاهش قیمت برق صادراتی است، وزارت نفت می‌گوید صادرات برق برای ایران به کلی غیر سودده است.


به گزارش تسنیم، حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی ایران اعلام کرد که قیمت گاز صادراتی ایران از 450 دلار در ازای هر هزار متر مکعب در نیمه نخست سال 2014 به حدود 250 دلار در حال حاضر رسیده (کاهش 44 درصدی) اما قیمت برق صادراتی تنها 20 درصد کاهش داشته و به 100 دلار در هر هزار کیلووات ساعت رسیده است.در سال 2016 بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته بود، با توجه به  بهره وری پایین نیروگاه های برق، صادرات برق سوددهی ندارد و به علاوه صادرات برق به سیاست صادرات گاز ایران نیز لطمه می زند.امیرحسین زمانی نیا، معاون وزیر نفت ایران در اوت 2016 گفته بود بدهی خرید سوخت سایر کشورها از شرکت های ملی نفت و گاز ایران به رقم بسیار بالایی رسیده است.اکنون سایت خبری وزارت نفت ایران گزارش داده که با توجه به بازدهی 37 درصدی نیروگاه ها، بابت تولید هر کیلووات ساعت برق، 0.27 متر مکعب گاز مصرف می شود.

این گزارش حاکی است، هزینه سوخت تولید هر کیلووات ساعت برق 5.4 سنت است، در حالی که 1.5 سنت دیگر هزینه های عملیاتی به این هزینه ها اضافه می شود و هزینه نهایی به 6.9 سنت می رسد.به رغم گفته های چیت‌چیان، گزارش وزارت نفت قیمت برق صادراتی ایران را 6 سنت و نه 10 سنت اعلام و استدلال می‌کند که قیمت برق صادراتی کمتر از قیمت گاز صادراتی است.این گزارش همچنین بیان می‌کند که وزارت نیرو از سال 2010 تاکنون هیچ پولی به شرکت های ملی نفت و گاز ایران پرداخت نکرده است.

در طی سال 2016، ایران حدود 53.867 میلیارد متر مکعب از گاز و حدود 7 میلیارد لیتر از سوخت های مایع خود را به حدود 227 میلیارد کیلووات ساعت برق تبدیل کرد که حدود 10 میلیارد کیلووات ساعت آن به کشورهای همسایه به ویژه عراق و ترکیه صادر شد. عراق و ترکیه حدود 86 درصد از برق صادراتی ایران را به خود اختصاص داده اند.ایران همچنین حدود 8.6 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه صادر کرده و در حال اماده شدن برای آغاز صادرات گاز به عراق است.زنگنه گفته صادرات برق ارزان به ترکیه و عراق موجب می شود این کشورها تمایلی به خرید گاز ایران به قیمت هایی بالاتر نداشته باشند.

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیروی ایران گفته، دولت بزودی مناقصه هایی را برای ارتقاء ظرفیت تولید برق کشور به 18 گیگاوات و رساندن بهره وری نیروگاه ها به 48 درصد تا سال 2021 برگزار خواهد کرد. این هدف تا حدی از طریق تبدیل نیروگاه ها به توربین های گازی سیکل ترکیبی و تعطیلی نیروگاه های با بهره وری زیر 23 درصد محقق خواهد شد.وی افزود، با پروژه های جدید، ایران قصد دارد 25 گیگاوات به ظرفیت تولید برق خود بیافزاید و با استفاده از توربین های کلاس اف و اچ بهره وری پالایشگاه های جدید را به 58 درصد برساند.ایران سال گذشته اولین توربین های کلاس اف را از شرکت زیمنس آلمان تحویل گرفت. قرار است این توربین ها در نیروگاه یک گیگاواتی بندر عباس نصب شوند.


کد مطلب: 124843

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/124843/صادرات-برق-سود-بیشتری-یا-گاز

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir