به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۱/۲۵ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۱۲۵۴۱۴

حل مشکل جوانان نیازمند عزم حاکمیت

گروه جامعه: مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: حضور و پیگیری یک وزیر به تنهایی نمی‌تواند باعث حل مشکلات جوانان شود بلکه همه وزیران و دستگاه‌های متولی باید به صورت جدی به موضوعات مربوط به جوانان بپردازند. در واقع نه تنها دولت بلکه تمام مجموعه‌های حاکمیتی باید برای حل مشکلات جوانان تلاش کنند.
حل مشکل جوانان نیازمند عزم حاکمیت

رضا حجتی در گفت و گو با ایسنا افزود: در سال‌های گذشته یک سازمان هماهنگ کننده در سطح عالی برای جوانان را منحل و آن را به زائده‌ای بر ورزش تبدیل کرده‌ایم. این جایگاه قدرت هماهنگی و مدیریتی چندانی در حوزه جوانان ندارد و دستگاه‌ها به آن گوش نمی‌دهند. در این شرایط مسائل جوانان حل نمی‌شود.وی تاکید کرد: حل مشکلات جوانان نه در حیطه اختیارات وزارت ورزش و جوانان است و نه این وزارتخانه چنین توانی دارد. در حال حاضر دست کم ۲۵ دستگاه متولی امور جوانان هستند ضمن آن‌که جامعه نیز باید برای حل مشکلات جوانان تلاش کند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در ادامه گفت: دستگاه‌های متولی اگر قصد تصدی‌گری داشته باشند، کار اشتباهی انجام داده‌اند. این دستگاه‌ها باید زمینه‌سازی و سیاست‌گذاری‌های لازم را در حوزه جوانان انجام دهند علاوه بر پشتیبانی‌ به‌درستی به امور نظارت کنند اما اکنون عزم جدی برای پرداختن به مسائل جوانان وجود ندارد.حجتی در ادامه گفت: برای حل مشکلات جوانان باید به بیکاری، مسکن و ازدواج بپردازیم. این موضوعات، مشکلات پایه‌ای جوانان هستند و عمومیت دارند. بعد از آن مواردی مطرح می‌شود که فوریت ندارد اما از اهمیت زیادی برخوردار هستند. از جمله آن‌ها می‌توان به موضوع مشارکت اشاره کرد.

وی افزود: اگر یک جوان روحیه مشارکت‌جویی نداشته باشد و به مشارکت طلبیده نشود، جامعه‌گریز می‌شود یا دست‌کم جامعه‌پذیری او ضعیف خواهد بود و نمی‌تواند در خدمت انسجام اجتماعی قرار گیرد. در نتیجه سرمایه اجتماعی کاهش می‌یابد. کاهش یک درصد از سرمایه اجتماعی ضرر بسیار زیادی بر بخش‌های دیگر جامعه وارد می‌کند.

حجتی در پایان با اشاره به ضرورت تلاش مستمر برای تشکیل سرمایه اجتماعی تاکید کرد: این سرمایه به طورمداوم باید شکل بگیرد و تقویت شود؛ این در حالیست که اکنون حساسیت لازم در این زمینه دیده نمی‌شود. هیچ برنامه منسجمی در زمینه مشارکت اجتماعی جوانان مشاهده نمی‌شود و در دولت عزم جدی در این خصوص وجود ندارد