به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۱۲/۲۴ ساعت ۰۹:۰۵
کد مطلب : ۱۲۷۰۶۸

ترکیه روابط با هلند را تعلیق كرد

گروه بين‌الملل: مقامات ترکیه در ادامه تنش‌ها با هلند اعلام کردند که روابط سیاسی در سطح عالیرتبه خود با این کشور را به حالت تعلیق درآورده و آسمان خود را به روی دیپلمات‌های هلند بسته‌اند.
بنا بر گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه اعلام کرده که آسمان خود را به روی دیپلماتهای هلندی می‌بندد. علاوه بر این، آنکارا از ورود سفیر هلند نیز ممانعت به عمل آورده و مذاکرات سیاسی سطح بالا با این کشور را تعلیق می‌کند. بر اساس این گزارش، مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که آنکارا اجازه ورود به سفیر هلند را نخواهد داد مگر اینکه هلند شرایط ترکیه در خصوص انجام تبلیغات سیاسی در حمایت از همه پرسی آتی در این کشور را بپذیرد.

سفیر هلند در ترکیه در حال حاضر خارج از این کشور است کاردار هلند مسئولیت رسیدگی به مسائل دیپلماتیک میان دو کشور را برعهده گرفته‌است.«نعمان کورتولموش» معاون نخست‌وزیر ترکیه پس از نشست هیأت دولت در آنکارا اعلام کرد: «تا زمانی که هلند تاوان اقدامی که انجام داده را می‌دهد، روابط عالیرتبه با این کشور و همچنین دیدارهای برنامه‌ریزی شده در سطح وزرا و بالاتر به حالت تعلیق درآمده است».

کورتولموش تأکید کرد: «شورای وزرای ترکیه تصمیم گرفته تا مانع از بازگشت سفیر هلند به این کشور شود». وی افزود: «ما همچنین تصمیم گرفته‌ایم تا تمامی پروازهای دیپلماتیک میان هلند و ترکیه را نیز متوقف کنیم». معاون نخست‌وزیر ترکیه تأکید کرد، اروپا به تعهدات خود در زمینه توافق حاصل شده درباره پناهجویان عمل نکرده است، برای ما این توافق به پایان رسیده است.

وی همچنین گفته است، در صورت لزوم آنکارا اقداماتی را در زمینه مهاجران به اروپا صورت خواهد داد و در این رابطه تجدید نظر خواهد کرد. «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه علاوه براین روز دوشنبه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان را نیز به حمایت از تروریست‌ها متهم کرد. مرکل در میان تنش‌ها میان ترکیه و هلند به مقامات هلند اعلام کرده که می‌توانند روی «حمایت و همبستگی همه‌جانبه» وی حساب کنند.

بنا بر این گزارش، هم آلمان و هم هلند مانع از ورود وزرای ترکیه به این کشورها برای انجام تبلیغات سیاسی در حمایت از همه پرسی آتی ترکیه شده‌اند. بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، تا کنون تلاش ترکیه برای انجام تبلیغات سیاسی در حمایت از همه‌پرسی آتی این کشور در کشورهای آلمان، اتریش، سوئیس و هلند متوقف شده است.