به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۹
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۳ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۱۲۸۷۹۱

مکارم: برای پارازیت‌ها فکری کنید

گروه جامعه: آیت‌الله مکارم شیرازی عصر امروز در دیدار اعضای هیئت‌رئیسه و رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، با اشاره به اهمیت سلامت اظهار داشت: انسان تا زمانی که سلامت نباشد نمی‌تواند در هیچ زمینه تخصصی و علمی نقش‌آفرینی کند و ازنظر شرعی و عقلی سلامت حرف را در زندگی انسان‌ها می‌زند.

وی بابیان اینکه توجه به‌سلامت سبب کمک به تولید، علم و پیشرفت خواهد شد، افزود: ایجاد زیرساخت‌های درمانی تنها از سوی افراد و اشخاص امکان‌پذیر نیست و باید مردم، دولت و خیرین دست‌به‌دست یکدیگر دهند تا سلامت در جامعه صورت گیرد. مرجع تقلید شیعیان گسترش فرهنگ پیشگیری را مدنظر قرار داد و ابراز کرد: پیشگیری ارزان و مفیدتر از درمان است و باید در جامعه نسبت به این موضوع تلاش‌های بیشتری انجام گیرد، همچنین برخی از پزشکان به بنده گفته‌اند پارازیت‌ها و حتی امواج موبایل یکی از عوامل مؤثر در گسترش سرطان است.

وی ادامه داد: باید برای پارازیت‌ها و امواج موبایل فکری شود و شخص مطلعی می‌گفت در خارج از کشور وقتی فردی وارد خانه می‌شود برعکس ما که آن را در خواب‌وبیداری در کنار داریم موبایل را با خود به اتاق نمی‌برند. استاد برجسته حوزه علمیه بر لزوم فرهنگ‌سازی مردم در زمینه امواج موبایل تأکید کرد و گفت: باید مطالعه جامع و کاملی نسبت به آسیب‌های امواج از سوی وزارت بهداشت صورت گیرد و باید راهکاری برای آن اندیشیده شود

وی با انتقاد از تزریق هورمون به حیواناتی که مصرف می‌شود، عنوان کرد: این هورمون‌ها نقش مهمی در بیماری‌ها دارد که در کنار عدم تحرک مردم در افزایش بیماری‌ها بسیار مؤثر است. آیت‌الله مکارم شیرازی مطرح کرد: مردم باید روزی سی دقیقه تحرک مؤثر داشته باشند و با گسترش ورزش‌های همگانی در کشور می‌توان از گسترش بیماری‌ها جلوگیری کرد، چراکه امروز مسئله اصلی کشور چاقی است.

وی بابیان اینکه رسانه‌ها باید در گسترش آموزش عمومی سلامت در جامعه برای کاهش بیماری‌ها و هزینه‌های درمان تلاش کنند ،افزود: دستگاه مختلف باید دست‌به‌دست هم دهند تا مسئله آلودگی هوا که یکی از عوامل بیماری است کاهش یابد. مرجع تقلید شیعیان اجرای طرح تحول سلامت در دولت یازدهم را مدنظر قرار داد و گفت: گاهی گفته می‌شود تورم کاهش، تولید افزایش و رشد اقتصادی تقویت‌شده که مردم این مسائل را لمس نمی‌کنند، درحالی‌که مردم اقدامات در حوزه درمانی را لمس می‌کنند و می‌بینند که هزینه‌های درمانی آن‌ها کاهش‌یافته است. وی ادامه داد: طرح نظام سلامت باید ادامه داشته باشد و مردم و خیرین هم باید کمک کنند تا مسئله درمانی عقب‌گرد نداشته باشد و پیشرفت کند.