به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۰۷ ساعت ۱۱:۵۸
کد مطلب : ۱۲۹۰۱۸

فایننشال‌تایمز و وعده‌های رئیسی

گروه سياسي: ابراهیم رئیسی مهم‌ترین چالش روحانی در رقابت‌های پیش روست. اما رئیسی ۵۶ ساله فاقد شخصیت ملی و تجربه سیاسی است. اردوگاه اصولگرایان بار دیگر مانند سال ۲۰۱۳ با تشتت آرا روبه روست. عاملی که در آن سال به پیروزی حسن روحانی ختم شد.
به گزارش انتخاب به نقل از فایننشال تایمز اگر رییسی به دنبال پیروزی است باید به دنبال مطالبات طبقه متوسط باشد. کسانی که خواستار آزادی‌های اجتماعی و اصلاحات اند و روحانیون را باور ندارند.یک تحلیلگر به فایننشال تایمز گفت: حقیقت این است که اصولگرایان به نامزد ناشناخته‌ای مانند رییسی متوسل شده اند که همین مساله نشانگر میزان بحران در اردوگاه آنهاست.جنگ قدرت در اردوگاه اصولگرایی بین سه کاندیدای در جریان است که میتواند همین مساله شانس رییسی را در انتخابات کاهش می‌دهد. رقیب اصلی او دراردوگاه اصولگرایی محمد باقر قالیباف شهردار تهران است که در انتخابات قبلی به روحانی عرصه را واگذار کرد. قالیباف به دلیل تجربه سیاسی اش شانس بیشتری دارد.
 
اصولگرایان تلاش میکنند تا پایان انتخابات به اجماع برسند. آن‌ها در تلاش اند که از تکرار تجربه ۲۰۱۳ جلوگیری کنند. اما نه رییسی و نه قالیباف هیچ کدام به عنوان کاندیدای نهایی این جریان تایید نشده اند.به نظر می‌آید، اصولگرایان نه تن‌ها علیه اصلاح طلبان بلکه علیه خودشان هم باید مبارزه کنند.در عوض در جریان اصلاحات و اعتدال گرایان اتحاد بر سر کاندیداتوری حسن روحانی است. اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی تن‌ها برای همراهی با او در مناظره‌های انتخاباتی و دفاع از عملکرد دولتش کاندیدا شده است. او در نهایت به نفع روحانی کنار خواهد کشید.
 
رییسی میتواند بر روی حمایت سیاست مداران و روحانیونی که از احمدی نژاد حمایت می‌کردند حساب کند. او لحن پوپولیستی گرفته که بی شباهت به احمدی نژاد نیست.در خلال سفر رییسی به بیرجند او وعده داد که یارانه دولتی ایرانیان را سه برابر افزایش دهد. یارانه ۴۵ هزار تومانی برای بیشتر ایرانیان صرف هزینه‌های انرژی می‌شود. او وعده داده که فساد را ریشه کن کرده و سالانه یک و نیم میلیون کار ایجاد کند.او گفته که چقدر باید خانواده‌ها شاهد فساد باشند در حالی که با بیکاری جوانان و دیگر مشکلات دست و پنجه نرم میکنند؟این پیامی است که با استراتژی‌های اصلی اصولگرایان برای حمله به دستاوردهای اقتصادی دولت روحانی و شکست برجام هم راستاست.