به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۲/۱۲ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۱۲۹۳۴۷

لاریجانی: تلاش دولت برای احیای کارخانه‌های تعطیل شده محسوس است

گروه اقتصادي: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه بنده نسبت به آینده کشور مثبت است و احساس می کنم در حال عبور از مشکل های اقتصادی هستیم که نمونه ای از آن، تلاش دولت برای نجات کارخانه های تعطیل شده محسوس است.
 

به گزارش ایرنا، علی لاریجانی دوشنبه شب در «همایش بزرگ روز جهانی کارگر» در سالن همایش های شهرداری قم ضمن تبریک اعیاد شعبانیه، افزود: اولویت کار کشور بر اساس قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی راه افتادن کارخانه های تعطیل شده است و تاکنون تعداد قابل توجهی از این کارخانه ها به چرخه تولید بازگشته اند. وی بیان کرد: برای راه اندازی یک واحد صنعتی هزینه های زیادی از سرمایه های ملی مصرف می شود، بنابراین تعطیلی کارخانه ها به ضرر تولید ملی است و باعث نابودی فرصت های شغلی جوانان می شود که باید با این پدیده مقابله کرد.

وی در خصوص صندوق تامین اجتماعی گفت: این صندوق مربوط به کارگران است و نباید از منابع آن استفاده ناصحیح انجام شود. لاریجانی با اشاره به لزوم پرداخت بدهی های دولت به صندوق تامین اجتماعی گفت:درتدوین برنامه ششم توسعه و بودجه سال 96برای دولت منابعی را مشخص کردیم تا از این طریق بدهی های خود را طبق یک برنامه منظم پرداخت کند و نگرانی ها در این موضوع حل شود. وی درمورد قانون ارزش افزوده نیز گفت: این قانون به صورت موقت در کشور اجرا و برای تبدیل شدن به یک قانون دایمی لازم است در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور نمایندگان دولت بررسی شود تا هم صاحب کارخانه ها بتوانند با آسودگی بیشتری به فعالیت های خود ادامه دهند و هم دولت از این طریق منابعی برای تامین هزینه های خود داشته باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که قاچاق کالا درکشور روند نزولی داشته است، افزود: میزان قاچاق کالا به داخل کشور بر اساس اعلام ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از 25 میلیارد دلار در سال 1392، هم اکنون به 12 میلیارد دلار رسیده است. برای مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید تعرفه های برخی محصولات که در داخل کشور تولید می شود، سنگین تر شود و ورود برخی از کالاها نیز که نمونه مشابه داخلی دارد ممنوع گردد، تا شاهد رشد تولید و اشتغال در داخل کشور باشیم. وی همچنین پیرامون قراردادهای کارگران گفت: مجلس آماده است به دولت کمک کند تا مشکل قراردادهای موقت کارگران حل شود، چرا که کارگران با قراردادهای کوتاه مدت یک ماهه و سه ماهه بهره وری لازم را نخواهند داشت.

وی با اشاره به این که اقدام دولت در بیمه کردن کارگران ساختمانی، کار پسندیده ای است، افزود: بیمه کردن بیش از 100 هزار کارگر ساختمانی در آینده نزدیک، اقدام موثری درجهت حمایت از جامعه کارگری و ارتقا سطح معیشت آنان است. لاریجانی گفت: تلاش می کنیم با حل مشکلات بخش تولید ازجمله موضوع بانک و بیمه، زمینه برای اشتغال هر چه بیشتر جوانان فراهم و به مطالبات جامعه کار و تولید به نحو احسن توجه شود و در این مسیر دولت و مجلس با یکدیگر هم صدا هستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون مسال انتخابات گفت: کارگران از اول انقلاب با بصیرت خود به دشمنان سیلی زدند و امروز نیز با شرکت پر شور در انتخابات پیش رو بار دیگر بصیرت خود را به نمایش خواهند گذاشت و دشمن را ناامید می کنند. انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، همزمان با انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره ای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار می شود.

یازدهم اردیبهشت ماه سالروز گرامیداشت مقام کارگر است. علی ربیعی وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، سید مهدی صادقی استاندار قم، رضا سیار فرماندار قم و شماری دیگر از مسئولان ملی و استانی در این همایش حضور داشتند. در پایان همایش از فرهیختگان ملی و استانی جامعه کار و تلاش (کارگران، کارفرمایان، تعاون گران و صنعتگران نمونه) تجلیل به عمل آمد.