کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

گزارش لحظه به لحظه از حادثه فروریزش معدن "یورت" آزادشهر

تعیین هویت و صدور جواز دفن 19 تن از اجساد جانباختگان معدن یورت

ایسنا , 14 ارديبهشت 1396 ساعت 19:27

گروه جامعه: ظهر روز گذشته معدن زغال سنگ یورت در آزاد شهر استان گلستان فروریخت و براساس گزارش‌های منتشر شده، تعدادی کارگر در عمق حدود 1500 متری معدن محبوس شدند که امدادرسانی‌ها از روز گذشته همچنان ادامه دارد.


در ساعت 12:05 ظهر روز گذشته (چهارشنبه) معدن زمستانه یورت در منطقه خوش ییلاق آزادشهر استان گلستان، دچار انفجار شد و براساس آماری که مسئولان اعلام کردند 35 نفر از معدن کاران در میان آوار این انفجار محبوس شدند. در پی وقوع این حادثه،  بلافاصله 6 تیم امدادی برای نجات و بررسی حادثه به محل  اعزام شدند و از سوی دیگر سایر دستگاه های امدادی همچون اورژانس که 14دستگاه اتوبوس آمبولانس را راهی محل کردند، در حوالی معدن یورت مستقر شدند.

با گذشت حدود یک روز  از حادثه، امدادرسانی به حادثه دیدگان معدن در حالی ادامه دارد که  به رغم ازدحام جمعیت، امدادگران و معدن کارانی که از شهرهای مختلف به محل آمده اند به منظور انجام آواربرداری وارد محدوده معدن شده‌اند تا بتوانند با حفر تونلی انحرافی به پیکرهای معدنچیان باقی مانده در معدن دست یابند. در حال حاضر ده‌ها آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در طول مسیرهای منتهی مستقر بوده و در حالت آماده‌باش کامل هستند. این در حالیست که وزیر تعاون، وزیر صنعت و نمایندگانی از تامین اجتماعی، اورژانس، پلیس، هلال احمر، مدیریت بحران و ... در محل حادثه برای رسیدگی به روند کار حضور دارند. در ادامه آخرین اخبار امروز از روند امدادرسانی به حادثه دیدگان به همراه لینک آن در ادامه می‌آید که با کلیک بروی تیتر، متن کامل خبر قابل مشاهده است:

16:42: تعیین هویت 19 تن از اجساد جانباختگان معدن یورت
از 21 جسد ارجاعی جانباختگان معدن یورت به پزشکی قانونی آزاد شهر در استان گلستان، 19 نفر تعیین هویت شده و جواز دفن آن ها صادر شد. اسامی اجسادی که تا کنون جواز دفن آن ها توسط پزشکی قانونی آزادشهر صادر شده به شرح زیر است:
1. بهرام هدایتی کرد
2. مهدی مشهدی
3. عباس طاهردوست
4. حسن سنچولی
5. محسن گنجی وطن
6. حسین خلیلی
7. صادق منصوری رضی
8. محمد مهران پور
9. علی جعفری فر
10. حمید میردار
11. حمزه گیلکی
12. نوراله سوسرایی
13. مجتبی سوسرائی
14. جعفر علیخانی
15. علی مسعودی
16. سید محمود حسینی
17. ناصر نوروزی
18. علی اکبر شهمرادی
19. حسن قره داغلی

15:45: اظهارات معاون استانداری گلستان درباره لیست منتسب به جانباختگان معدن یورت
معاون عمرانی استانداری گلستان اعلام کرد: لیستی که از سوی سایت‌ها و کانال‌های خبری از جانباختگان معدن یورت زمستان آزادشهر اعلام می‌شود مورد تایید نیست. مروتی در گفت‌وگو با ایسنا با اعلام این مطلب افزود: چون آمار دقیقی از ورود و خروج کارگران معدن نداشتیم تا زمانی که پزشکی قانونی آمار دقیقی از جانباختگان و هویت آنها اعلام نکند هیچ لیستی را تایید نمی‌کنیم. وی هم‌چنین درباره برخی اخبار در خصوص آماده‌سازی قبور برای جان‌باختگان حادثه انفجار معدن آزادشهر گفت: به هیچ‌وجه لزومی برای این کار نیست و این امر را تکذیب می‌کنم زیرا هنوز تعداد جانباختگان مشخص نشده و عملیات نجات محبوسان در تونل معدن با تمام توان ادامه دارد. وی در پایان تاکید کرد: هر خبری در خصوص آخرین وضعیت محبوسان یا جانباختگان معدن آزادشهر باید به نقل از مدیر کل بحران یا معاون عمرانی استاندار منتشر شود.

14:39: تعداد زیادی از کارگران معدن آزادشهر بیمه حادثه و مسئولیت نداشتند!
هنوز مشخص نیست که کارفرمای معدن زمستان یورت در آزادشهر استان گلستان چه تعداد از کارگران و معدن‌چیان این معدن را بیمه حادثه و مسئولیت کرده است ولی پیگیری‌های ایسنا گویای این است که تعداد زیادی از این کارگران بیمه حادثه و مسئولیت نداشته اند.

14:28: استشمام بوی گاز قبل از انفجار معدن ادعای عوامانه است
معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت عدم رعایت اصول ایمنی در استفاده از استارتر لوکوموتیو را عامل حادثه معدن زمستان یورت اعلام کرد و موضوع استشمام بوی گاز در فضای معدن را ادعایی نادرست و عوامانه دانست.

14:13  :پیکر بیست‌ و دومین معدنچی به زودی به خارج از معدن منتقل می‌شود
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان گفت: با همکاری تیم های مختلف امداد و نجات و گروهی از معدن کاران متخصص پیکر 21 نفر از معدن خارج شده و پیکر 1 نفر نیز اخیرا شناسایی  و به زودی به خارج از معدن انتقال داده می‌شود. در حقیقت طبق آمار اولیه از تعداد محبوس شدگان که 35 نفر بودند، پیکر22 نفر شناسایی و پیدا شده است.

13:59  : آغاز تحقیقات میدانی درباره حادثه معدن آزادشهر/تشکیل پرونده قضایی در دادسرا
رییس کل دادگستری گلستان با تاکید بر اینکه در حال حاضر اولویت، تلاش برای نجات کارگران گرفتار در معدن و بهبودی مصدومان این حادثه است، گفت: تحقیقات میدانی بدون اینکه خللی در کار امداد و نجات معدنچیان ایجاد کند، آغاز شده است. هادی هاشمیان اظهار کرد: پرونده قضایی در دادسرای آزادشهر باز است و پس از تحقیقات، کار رسیدگی به پرونده آغاز می شود.

13:45: حبس 6 تا 13 نفر در معدن یورت/ امدادرسانی همچنان ادامه دارد
رئیس سازمان امداد و نجات گفت: بین 6 تا 13 نفر در معدن زغال سنگ یورت محبوس شده‌اند.همچنین 83 نفر توسط اورژانس و هلال احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.

13:23  (تاکید نوربخش بر استفاده از تمام امکانات تأمین اجتماعی برای امداد رسانی به حادثه‌دیدگان معدن)
نوربخش مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با صدور پیامی ضمن عرض تسلیت به خانواده و همکاران کارگران درگذشته در این حادثه و طلب شفای عاجل برای مصدومین، بر لزوم استفاده از تمامی امکانات سازمان تأمین اجتماعی برای امداد رسانی به حادثه دیدگان تاکید کرد و گفت: حوزه بیمه ای سازمان تأمین اجتماعی نیز برای برقراری مستمری و سایر خدمات بیمه ای مورد نیاز حادثه دیدگان نهایت همکاری و مساعدت را به عمل خواهد آورد.

12:49 (وزیر نفت جان‌باختن تعدادی از کارگران در حادثه معدن یورت را تسلیت گفت)
بیژن زنگنه وزیر نفت در پیامی جان باختن تعدادی از کارگران زحمتکش در حادثه دلخراش معدن زمستان یورت واقع در آزادشهر استان گلستان را تسلیت گفت ونوشت:  خبر حادثه ریزش معدن یورت در استان گلستان که منجر به درگذشت عده ای از معدنکاران شریف و زحمتکش کشورمان که به واقع در زمره جهادگران گمنام، مخلص و بی ریای این سرزمین هستند، عمیقا موجب حزن و اندوه گشت؛ اینجانب به نمایندگی از کارکنان خدوم صنعت نفت، این ضایعه غم انگیز را به خانواده های محترم و داغدار این عزیزان تسلیت و تعزیت گفته و از درگاه خداوند قادرمتعال برای بازماندگان آنها صبرجمیل و برای سایر مجروحان و حادثه دیدگان این واقعه، سلامتی کامل و شفای عاجل مسئلت دارم.

12:46  (وجود گازهای متان و منواکسید کربن در معدن نگران کننده است)
صادقعلی مقدم مدیرکل مدیریت بحران گلستان با بیان اینکه بخش زیادی از آوار معدن یورت برداشته شده است گفت: یکی از مشکلات ما در انجام عملیات امداد و نجات وجود دو گاز خطرناک متان و منواکسیدکربن است و  با وجود اینکه غلظت این گازهای متان و منو اکسیدکربن پایین آمده است اما همچنان نگران کننده است.

12:34 (معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر متعلق به بخش خصوصی بود)
محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت با بیان اینکه معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر متعلق به بخش خصوصی بوده است، بیان کرد: سهامداران این شرکت علاوه بر پنج هزار کارمند بازنشسته معدن، شرکت سرب و روی وابسته به بسیج و یک شرکت وابسته به ذوب آهن اصفهان هستند .

12:31  (تاکنون 22 نفر از بیمارستان ترخیص شدند/ حال سایر حادثه‌دیدگان مساعد است)
حسین صادقلو، استاندار گلستان ضمن تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به حادثه دیدگان معدن یورت آزادشهر اعلام کرد: بیشترین جانباختگان این حادثه از اهالی آزادشهر، رامیان و مینودشت گلستان هستند و اکیپ‌های متخصص امداد و نجات از استان‌های سمنان، کرمان،‌ یزد و مازندران با دستور هیات دولت و وزیر صنعت، معدن و تجارت در محل حادثه حاضر شدند. این اقدام باعث شد تا در سریع ترین زمان جان باختگان را بیرون بیاورند. تا شب گذشته 21 جنازه بیرون کشیده شد و امروز نیز یک نفر پیدا شد.

12:29  (شرکت های بزرگ زغال‌سنگ به کمک حادثه دیدگان معدن آذرشهر شتافتند)
باقر جهانگیری مدیر عامل شرکت زغال‌سنگ البرز مرکزی (وابسته به ایمیدرو) با اعلام  خبر اعزام تیم های نجات شرکت های بزرگ زغالسنگ کشور برای امدادرسانی عازم معدن زغال‌سنگ آذرشهر شدند گفت:از شرکت البرز مرکزی 15 نفر در قالب دو گروه با تجهیزات کامل امداد و نجات در معدن فوق حضور یافتند و به صورت 24 ساعته در حال امداد رسانی و آواربرداری هستند و  با هماهنگی‌هایی که با مدیران شرکت‌های زغال‌سنگ طبس و همچنین کرمان شده است تیم‌های دیگر از آن مناطق نیز عازم معدن زغال‌سنگ آذرشهر شده‌اند.

12:26  (پیام تسلیت مقام معظم رهبری در پی حادثه معدن یورت)
حضرت آیت الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی جان‌باختن جمعی از کارگران زحمتکش در حادثه دلخراش معدن گلستان را تسلیت گفتند و تأکید کردند: لازم است همه اقدامهای ممکن برای نجات گرفتاران انجام گیرد.

11:46 (برقراری مستمری جان باختگان معدن ازهفته جاری/قول وزیر به کارگران معدن یورت)
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با بیان اینکه مسائل حقوقی تمام کارگران معدن استان به ویژه معدن یورت در کمیته انسانی پیگیری می‌شود ادامه داد: این معدن حداقل شش ماه تعطیل خواهد بود. روز شنبه نیز با نعمت زاده جلسه‌ای خواهیم داشت تا درباره چگونگی پرداخت حقوق کارگران تصمیم گیری کنیم. من به همه و به 270 کارگری که مستقیم در معدن کار می‌کردند اطمینان می‌دهم تا راه اندازی معدن یک روز هم حقوق آنها عقب نخواهد افتاد. این موضوع از طریق کارفرماها و بیمه بیکاری دنبال می‌شود. به گفته ربیعی کمیته نوسازی معادن استان قرار است موضوع نوسازی تجهیزات را با هدف کاهش حوادث پیگیری کند.

 11:35  (ادامه تلاش امدادگران هلال احمربرای نجات محبوسان معدن آزادشهر)
محسن ضیائی؛ رئیس جمعیت هلال‌احمر در پیامی وقوع حادثه تلخ و دردناک انفجار در معدن آزاد شهر استان گلستان و مصدومیت و جان باختن تعدادی از معدن کاران عزیزی که در اعماق زمین به کار پرزحمت و شرافتمندانه مشغول بودند، دل هموطنان و انسان های نوعدوست جهان را به درد آورد را تسلیت گفت و نوشت : امدادگران این جمعیت بر حسب وظیفه از اولین ساعات وقوع حادثه به یاری مصدومان و حادثه دیدگان شتافتند و مأموریت شان برای نجات محبوسین در معدن تا آخرین لحظات ادامه خواهد یافت.»

10:44 (امدادگران به محبوس‌شدگان نزدیک شده‌اند/ ترخیص 20 نفر از بیمارستان)
کولیوندسرپرست اورژانس کشور با بیان اینکه تاکنون تعداد اجساد 22 کارگر معدن یورت آزاد شهر گلستان پیدا شده‌است. همچنین از 70 معدنچی منتقل شده به بیمارستان، 20 نفر مرخص شده‌اند،  ادامه داد: در حال حاضر امدادگران تقریبا به کارگران زیرآوار مانده و محبوس شده نزدیک شده‌اند.

10:24 (شرایط جوی در استان گلستان و معدن یورت)
احد وظیفه مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در مورد وضعیت شرایط جوی استان گلستان که حادثه معدن یورت درآن اتفاق افتاده است نیز گفت: برای این استان در روزهای پنجشنبه و جمعه آسمانی نیمه ابری در بعضی ساعات با افزایش ابر همراه با رگبار،  رعدو برق و وزش باد شدید گزارش شده است.

10:21  (ظریف، جان باختن جمعی از معدنکاران را تسلیت گفت)
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی جان باختن جمعی از معدنکاران در آزادشهر را تسلیت گفت و نوشت: خبر دردناک ریزش معدن و جان باختن جمعی از معدنکاران زحمتکش و شجاع در استان گلستان که به مصداق " الکاد لعیاله کالمجاهد فی سبیل الله " در پی رزق حلال و عمران و آبادانی منطقه خود و ایران عزیز بودند، باعث تاسف و تاثر عمیق شد. اینجانب این حادثه دردناک را به ملت شریف ایران بخصوص جامعه کارگری ایران عزیز تسلیت عرض نموده، مراتب همدردی خود را با خانواده و بازماندگان این حادثه تلخ ابراز می‌نمایم.

10:16 (آمادگی شوراها و شهرداری‌ها برای کمک به حادثه‌دیدگان معدن آزادشهر)
مهدی چمران رئیس شورای عالی استان‌ها در سی و نهمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها  به حادثه معدن آزادشهر در استان گلستان اشاره کرد و افزود: امیدواریم با تلاش نیروهای امدادی افراد محبوس شده در معدن آزادشهر نجات پیدا کنند و شوراها و شهرداری‌ها این آمادگی را در سراسر کشور دارند که در جهت کمک به حادثه دیدگان این معدن وارد عمل شوند.

10:04 (دسترسی امدادگران به عمق 1200 متری تونل معدن زمستان یورت آزادشهر )
علیرضا صیاد معاون امداد جمعیت هلال احمر گلستان با بیان اینکه  نیروهای امدادی به عمق 1200 متری تونل معدن زمستان یورت شهرستان آزادشهر رسیدند گفت: عملیات امدادرسانی به دلیل تراکم زیاد گاز، ممکن است کندتر از حد انتظار پیش رود و نیروهای امدادی در حال آواربرداری و بازگشایی محل ریزش معدن هستند و  نزدیک به 7 تن آوار در مسیر تونل وجود داردو انفجار تونل را به دو بخش تقسیم کرده و تا مشخص شدن وضعیت آخرین معدنچی عملیات امداد ادامه خواهد داشت.

09:58  ( ماموریت به معاون اول رییس‌جمهور برای جبران خسارت‌های معدن آزادشهر)
رییس جمهوری در پیامی ضمن تسلیت کشته شدن تعدادی از کارگران زحمتکش در حادثه معدن آزادشهر استان گلستان و همچنین آرزوی شفای کامل برای مصدومین این حادثه تاکید کرد که لازم است همه بخشها و نهادها با هماهنگی از تمامی امکانات در دسترس برای تسریع امداد رسانی و بخصوص نجات محبوسین، بهره‌گیری نمایند. در همین راستا دستورات لازم به وزارت کشور و استانداری گلستان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سایر دستگاه‌های ذیربط و همچنین هلال احمر داده شده و لازم است همه بخش‌ها و نهادها با هماهنگی از تمامی امکانات در دسترس برای تسریع در امداد رسانی و به‌خصوص نجات محبوسین، بهره‌گیری نمایند.

 09:55 ( به جای پرداختن به بحث‌های سیاسی، به فکر سلامت مردم باشیم)
دکتر هاشمی وزیر بهداشت در پیامی جان باختن جمعی از کارگران شریف و زحمتکش معدن ذعال سنگ استان گلستان را تسلیت گفت و نوشت:  «خبر جان باختن جمعی از کارگران شریف و زحمتکش معدن ذغال سنگ یورت استان گلستان یک بار دیگر ایران بزرگ و هموطنان‌مان در سراسر کشور را داغدار کرد. شب گذشته در نخستین مجمع سلامت استان فارس گفتم که پس از حوادثی مانند سانحه قطار سمنان، آتش سوزی و فروریختن ساختمان پلاسکو، جان باختن سالانه هجده هزار نفر در تصادفات رانندگی و رویدادهای تاسف باری از این دست ، متاسفانه با پرداختن به بحث های بی نتیجه سیاسی، شاهد اقدامات جدی برای پیشگیری از حوادث مشابه نیستیم. آن چه در شهرستان آزادشهر روی داد نیز از همین دست است و امیدوارم به‌جای پرداختن بیش از حد به بحث‌های سیاسی و موضع گیری‌های جناحی، همه در کنار هم به فکر ارتقاء سلامت مردم باشیم و در این راه تلاش کنیم. ضمن تشکر از همکارانم در اورژانس و مراکز درمانی استان که از نخستین دقایق پس از وقوع حادثه با سرعت و دقت، به وظایف خود عمل کرده اند، به رییس اورژانس کشور و رییس دانشگاه علوم پزشکی گلستان ماموریت داده‌ام تا ضمن حضور در محل حادثه، رسیدگی به درمان مجروحان را در تمامی مراحل، پیگیری کنند و گزارش اقدامات انجام شده را روزانه به اینجانب اطلاع دهند».

09:47  (خروج پیکر یک معدنچی دیگر از تونل معدن/ شمار جان باختگان به 22 نفر رسید)
رضا مروتی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان با اشاره به خروج جسد یک معدنچی جان باخته دیگر از تونل معدن، اظهار کرد: تاکنون پیکر 22 معدنچی جان باخته از معدن زمستان یورت آزادشهر خارج شده است و  فرآیند امداد و نجات بدون وقفه ادامه داد، اما  انفجاری که در معدن رخ داده، موجب ریزش بخش‌هایی از جداره‌های پیرامونی معدن شده است و  تا به این لحظه بر اساس آمار شیفت ها و کسانی که در معدن مشغول به کار بودند، حدود 35 نفر در داخل معدن محبوس شده بودند که از این تعداد 22 جانباخته از معدن خارج شده است. مروتی با اشاره به اینکه به دلیل بالارفتن غلظت منوکسید کربن و انفجاری که رخ داده، شرایط کار سخت است، گفت: با همکاری نیروهای هلال احمر، اورژانس و متخصصان معدن و به کارگیری تجهیزات لازم در حال اجرای عملیات امدادرسانی هستیم. امیدواریم امروز این کار به سرانجام برسد و از حال معدنچیان عزیزمان با خبر شویم.

01:54 (اعلام سه روز عزای عمومی در استان گلستان)
آیت‌الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان و دکتر حسن صادقلو استاندار گلستان در پیامی به مناسبت جان باختن مظلومانه جمعی از کارگران شریف در حادثه تلخ معدن آزادشهر سه روز عزای عمومی در استان اعلام کرد.


کد مطلب: 129480

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/129480/تعیین-هویت-صدور-جواز-دفن-19-تن-اجساد-جانباختگان-معدن-یورت

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir