به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۰ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب : ۱۳۲۶۵۶

70هزار بیمار روانی در نوبت بهزیستی

گروه جامعه: معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: در حال حاضر حدود 25 هزار نفر بیمار روانی مزمن در مراکز سازمان بهزیستی حضور دارند؛ این در حالیست که 70 هزار نفر دیگر نیز نیازمند خدمت بوده و در نوبت هستند که حداقل به مراقب خانگی نیاز دارند اما به علت مشکلات اعتباری، پشت نوبت قرار گرفتند.
70هزار بیمار روانی در نوبت بهزیستی
حسین نحوی نژاد در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن بیان آنکه در حال حاضر 66 مرکز روزانه با ظرفیت 2600 نفر و 162 مرکز شبانه‌روزی به 11 هزار بیماران روانی مزمن کشور خدمات ارائه می‌دهند گفت: در حال حاضر حدود 103 هزار بیمار روانی مزمن تحت پوشش بهزیستی بوده و پیش‌بینی می‌کنیم حدود 200 هزار بیمار روانی مزمن در کشور وجود داشته باشد. این درحالیست که از 103 هزار و 500 بیمار روانی مزمنی که در سازمان بهزیستی کشور پرونده دارند، حدود 70 درصد (70 هزار نفر) مرد و 30 درصد آنها زن هستند. وی ادامه داد: از 103 هزار بیمار روانی مزمنی که در بهزیستی پرونده دارند، 11 هزار نفر تحت پوشش دریافت "مستمری" بوده که مشمول افزایش سه برابری مستمری نیز شده‌اند و از فروردین ماه امسال رقم مستمری آنها از 53  هزار تومان به 148 هزار تومان افزایش یافت.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه ضمن اشاره به آنکه سازمان بهزیستی 15 سال است که براساس ماده 97 برنامه چهارم توسعه به بیماران روانی مزمن ارائه خدمت می کند گفت: به طور کلی 13 هزار نفر معلول مجهول‌الهویه تحت پوشش خدمات سازمان بهزیستی هستند که در مراکز این سازمان حضور دارند و حدود 6500 نفر از آنها بیمار روانی مزمن هستند. وی همچنین خاطرنشان کرد: درحال حاضر 66 مرکز روزانه ویژه بیماران روانی مزمن در کشور وجود دارد این در حالیست که 5 استان البرز، خراسان شمالی، بوشهر، گیلان و هرمزگان هیچ مرکز روزانه‌ای ندارند.
معاون امور توانبخشی کشور در ادامه با بیان آنکه در حال حاضر توانمندسازی خانواده‌های بیماران روانی مزمن با هدف ارتقای وضعیت معیشتی و رفاهی آنها در دستور کار بهزیستی قرار دارد افزود: این در حالیست که ارتقای توانایی مراقبان نیز یکی از برنامه‌های بهزیستی بوده زیرا یکی از مشکلات ما فرسودگی مراقبان است.وی در ادامه به توسعه کیفی مراکز شبانه‌روزی ویژه بیماران روانی مزمن نیز اشاره کرد و گفت: توسعه کیفی این مراکز در دستور کار بهزیستی قرار دارد، همچنین آنکه تفاهم‌نامه‌ای با اساتید دانشگاه به منظور طرح‌های پژوهشی در حوزه بیماران روانی مزمن منعقد کردیم.
معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور در ادامه با تاکید برآنکه بیماران روانی مزمن نیاز به پشتیبانی‌های بیشتری دارند و باید در پروتکل‌های بیمه‌ای هزینه‌های دارویی آنها دیده شود افزود: در همه جای جهان «بیمه‌های مراقبتی» این افراد تاکید می‌شود و این مساله در ایران نیاز به بررسی دارد تا اجرای آن در دستور کار قرار گیرد.