به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۶ ساعت ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۳۲۹۸۹
جهاد کشاورزی عهده‌دار نظارت

کاهش آبیاری مزارع تهران با فاضلاب

گروه جامعه: چند سالی است که به صورت غیر قانونی و در موارد جزیی از فاضلاب برای آبیاری مزارع کشاورزی، استفاده می‌شود. این کار علاوه بر تولید محصول آلوده و به خطر انداختن سلامت مردم سبب آلودگی خاک و آب‌های زیر زمینی می‌شود. به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران اقدام اول برای جلوگیری از این کار تامین منابع آبی مورد نیاز کشاورزان است.
کاهش آبیاری مزارع تهران با فاضلاب

ناصر مهردادی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه درخصوص آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب در استان تهران، جلساتی را با وزارت جهاد کشاورزی برگزار کردیم، اظهار کرد: نظارت بر این امر برعهده این وزارتخانه است و مسئولان آن نیز اظهار کرده‌اند که اقدامات لازم صورت گرفته است.وی با اشاره به اینکه کشاورزان نیاز به منابع آبی سالم برای آبیاری مزارع خود دارند، گفت: شرکت آب منطقه‌ای قول داده است که آب مورد نیاز کشاورزان را از طرق منابع آبی که وجود دارد و پساب‌هایی که تصفیه شده است، تامین کند. اداره محیط زیست، سازمان آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی پیگیر این موضوع هستند تا در مزرعه‌ای از فاضلاب خام برای آبیاری استفاده نشود.مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در ادامه گفت: نمی توانیم بگوییم که در کدام منطقه استان تهران آبیاری با فاضلاب انجام می‌شود ولی در برخی مناطق به صورت جزیی این اتفاق می‌افتد.

به گزارش ایسنا، محمد حسین بازگیر- رییس اداره محیط زیست شهر تهران- در این‌باره اظهار کرد: آبیاری مزارع با فاضلاب خام علاوه بر آنکه کاری غیر منطقی و غیر قانونی است، سبب آلوده شدن خاک و آب‌های زیرزمینی می‌شود و محصولی آلوده به بار می‌آورد. بازگیر با بیان اینکه آبیاری مزارع با پساب تصفیه شده مشکلی به وجود نمی‌آورد، تصریح کرد: در جنوب تهران تصفیه خانه‌ فاضلابی داریم که پساب خروجی آن استاندارد است و می‌تواند به عنوان یک منبع مناسب برای آبیاری مزارع باشد.

رییس اداره محیط زیست شهر تهران ضمن تاکید بر اینکه جمع‌آوری فاضلاب‌های غیرنقطه‌ای مانند فاضلاب‌های خانگی یا شهری یک منطقه بر عهده‌ی شرکت آب و فاضلاب است، گفت: مدیریت زمین‌های کشاورزی با جهاد کشاورزی است. لازم است که منبع تامین آب مزرعه و مسیر آبرسانی مشخص باشد. ممکن است گاهی مسیر کانال آب و فاضلاب یکی باشد. در این شرایط جهاد کشاورزی و شهرداری وظیفه دارند آن را تفکیک کنند.وی با اشاره به اینکه براساس قانون وظیفه برخورد با کشاورزانی که مزرعه را با استفاده از فاضلاب آبیاری می‌کنند برعهده وزارت جهاد کشاورزی است، اظهار کرد: جهاد کشاورزی باید این گونه محصولات را معدوم کند. لازم است که معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت نیز  تمام محصولات غذایی موجود در بازار را به صورت تصادفی (رندوم) چک کند تا اگر محصولی آلوده بود جلوی توزیع آن را بگیرد و محصول را معدوم کند.

بازگیر در پایان گفت: درحال حاضر آبیاری مزارع با فاضلاب در تهران بسیار کم شده است و همه دستگاه‌ها به وظایف خود در این امر عمل کرده‌اند. در مناطق جنوبی تهران برنامه شناسایی و رسیدگی به وضعیت فاضلاب‌هایی که تصفیه نمی‌شوند را داشتیم و این گشت دائمی در جنوب تهران برقرار خواهد بود.