به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۱۹ ساعت ۱۲:۰۷
کد مطلب : ۱۳۳۲۱۴

نقض حکم اعدام همدستان بابک زنجانی

گروه اقتصادي: وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده نفتی می‌گوید دیوان عالی کشور به خاطر اینکه مطمئن نبوده مهدی شمس و حمید فلاح هروی با علم و آگاهی اقدام به اخلال در نظام و اقتصادی کرده‌اند، حکم اعدام را نقض کرده است.

میرسجاد سعیدمهر در پاسخ به این سئوال که شعبه دیوان عالی کشور با استناد به چه مواردی، حکم اعدام متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی را نقض کرده است اظهار کرد: دیوان عالی کشور در رسیدگی‌های خود، گاهی اوقات رأی بر بی‌گناهی می‌دهد و پرونده مختومه می‌شود و گاهی هم ایراد گرفته و حکم را نقض می‌کند تا مجدداً رسیدگی شود. در این پرونده در ارتباط با متهمان ردیف دوم و سوم پرونده، دیوان عالی کشور نگفته متهمان بی گناه هستن اما رأی و حکم دادگاه را در ارتباط با آنها غلط و نادرست تشخیص داده است.

سعیدمهر ادامه داد: ایراد شعبه دیوان عالی کشور به این بود که به نتوانستند به اطمینان برسند که این آقایان ( مهدی شمس و حمید فلاح هروی) با علم و آگاهی در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد کردند؛ بنابراین اگر هم کاری صورت گرفته، بدون علم و آگاهی بوده است. وکیل مدافع متهم ردیف سوم پرونده نفتی اضافه کرد: وقتی در اخلال در نظام اقتصادی علم و آگاهی وجود نداشته باشد، دیگر مصداق مفسد فی‌الارض تشخیص داده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محاکمه دوباره متهمان ردیف دوم و سوم پرونده نفتی( سمش و فلاح هروی) از 17 تیر در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه آغاز شده و تا کنون دو جلسه برگزار شده است. در جلسات گذشته، کیفرخواست متهم ردیف دوم قرائت شده و شمس بخشی از دفاعیات خود را ارائه کرده است. آن طور که قاضی مقیسه اعلام کرده، جلسه سوم دادگاه روز 25 تیر ماه برگزار می‌شود. افساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور، مشارکت در کلاهبرداری و پولشویی، از جمله اتهامات این متهمان است. متهم ردیف اول این پرونده بابک زنجانی است که حکم اعدامش در دیوان عالی کشور تأیید شده, البته او اخیراً از دیوان عالی کشور تقاضای اعاده دادرسی کرده است.