به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ ساعت ۱۱:۰۴
کد مطلب : ۱۳۳۳۴۵

راه‌های درمان سریع «سردرد»

گروه علمی: اکثر افراد دچار سردرد می‌شوند که بر اساس نوع سردرد، درمان‌های متفاوتی وجود دارد.
اینجا راه‌هایی برای کاهش سریع درد ارائه‌ شده که کمک می‌کند قبل از وخیم‌شدن سردرد، آن را کنترل کنید.

1. نوع سردرد را تشخیص دهید

سردردها از این قبیلند: سردرد ناشی از استرس، سردرد عصبی، سردر مزمن روزانه، میگرن و بسیاری دیگر. شناخت نوع سردرد سبب می‌شود بهترین راه درمان را پیدا کنید.

2. مصرف سریع قرص مسکن

اکثر مسکن‌ها بعد از یک الی دو ساعت اثر می‌کنند. بنابراین به‌محض شروع درد، از مسکن استفاده کنید اما اگر کار از کار گذشته و در اوج درد هستید، مصرف ایبوپروفن، ناپروکسن، آسپرین و یا اسپری بینی کپسایسین از شدت درد می‌کاهد. از این داروها به‌صورت روزانه و به‌منظور پیشگیری از سردردهای احتمالی استفاده نکنید. اگر هفته‌ای سه بار از داروهای مسکن استفاده می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید زیرا به‌ مرور زمان دیگر مسکن‌ها عمل نمی‌کنند و دچار «سردرد برگشتی» خواهید شد.

3. تشخیص زمان درست برای دریافت کمک‌های پزشکی

اگر سردرد شما با علائم دیگری همراه شود، ممکن است نشانه خطر بزرگ‌تری مانند سکته، انسفالیت یا مننژیت باشد. اگر سردرتان به همراه موارد زیر بود بلافاصله به پزشک مراجعه کنید:

- مشکل در بینایی، راه رفتن یا حرف زدن

- گرفتگی گردن

- تهوع و استفراغ

- تب بالا

- غش کردن

- بی‌حسی در یک سمت بدن

- احساس ضعف یا بی‌حسی

4. در مصرف کافئین دقت کنید

کافئین می‌تواند اثر دوگانه داشته باشد. ممکن است گاهی به التیام سردرد کمک کند اما به‌ مرور زمان و با اعتیاد به کافئین، منجر به سردردهای بیشتر می‌شود.

5. آب زیاد بنوشید

کم‌آبی در بدن منجر به سردرد می‌شود. به‌محض شروع سردرد، یک لیوان بزرگ آب بنوشید و در طول روز نوشیدن فنجان‌های کوچک آب را ادامه دهید. به‌مرور دردتان کاهش می‌یابد. مردها باید روزانه 13 فنجان (3 لیتر) و زن‌ها 9 فنجان (2.2 لیتر) آب بنوشند.

6. استراحت در مکانی آرام و تاریک

مکانی تاریک و ساکت پیدا کنید و به مدت 30 دقیقه دراز بکشید. پرده‌ها را بکشید، چراغ‌ها را خاموش‌کنید و روی تنفستان تمرکز کنید.

7. تمرین‌های آرامش عضلات

تمرین پیشرفته آرامش عضلات به تسکین درد کمک می‌کند. دیگر تمرین‌ها مانند یوگا و مدیتیشن که بر آرامش تمرکز دارند هم مؤثرند. دراز بکشید، چشم‌هایتان را ببندید و نفس عمیق بکشید. عضلات پیشانی را به مدت 5 ثانیه منقبض کنید. سپس عضلات را رها کرده و بر حس آرامش تمرکز کنید.

8. از کمپرس سرد استفاده کنید

قرار دادن چیزی نرم و سرد روی پیشانی و چشم‌ها رگ‌های خونی را منقبض کرده و در نتیجه التهاب را کاهش می‌دهد. اگر مرکز درد شقیقه یا سینوس‌ها باشد، این روش بسیار مؤثر خواهد بود.

9. ماساژ صورت و سر

ماساژ گردش خون را بیشتر کرده و سردرد را کاهش می‌دهد. این روش برای سردردهای عصبی بسیار مؤثر است. انگشت‌های شست را روی شقیقتان قرار دهید و با اندکی فشار حرکت‌های کوچک و دایره‌ای انجام دهید. در حمام نیز می‌توانید پوست سرتان را ماساژ دهید.

10. ماساژ گردن و شانه

گردن و شانه‌هایتان را ماساژ دهید. گرفتگی گردن و شانه‌ها می‌تواند سبب سردرد شود.

11. تمرینات تنفسی
گاهی اوقات تنفس عمیق درمان سردرد است. همیشه تنفس می‌کنیم اما باید بر تنفس عمیق و منظم تمرکز کنیم. با این نوع تنفس در عرض چند دقیقه سردردتان بهتر می‌شود.