به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۵/۰۹ ساعت ۱۱:۲۳
کد مطلب : ۱۳۴۳۷۴

بحران کلانشهر‌ها بی‌راه‌حل نیست

روزنامه بهار: آیا زندگی در شهر طراز،  با توجه به وضعیت فعلی شهرهای کشورمان، آسیب‌اجتماعی، آلودگی هوا، آلودگی صوتی، کودک کار، کودک خیابانی، معلولانی متکدی،‌ترافیک و تصادف‌های شدید و. . . یک رویای محال است؛ که شهرداران آینده کلانشهرها را مجبور می‌کند در این راستا هر چه زودتر در پی اقداماتی عاجل و ابتکاراتی برای خروج از این بحران‌ها باشند. گزینه‌های شهرداری کلانشهر‌ها هر یک برنامه‌های خود برای رسیدن به این اهداف را به شوراهای اسلامی شهرها ارائه داده اند.

در این راستا مسعود نصرتی، رئیس مجمع جهانی شهرهای اسلامی و شهردار کنونی قزوین که طی 2 ماه اخیر به عنوان یکی از گزینه‌های تصدی شهرداری  تهران مطرح شده بود و اخیرا نیز به عنوان گزینه اصلی برای تصدی شهرداری کلانشهر کرج از او نام برده می‌شود،  یکی از افرادی است که با مدیریت 9 ساله خود بر شهر قزوین توانسته است تحولات مثبتی در این شهر به وجود بیاورد به نحوی که شهر قزوین در «شکوفایی شهری» بین ۶۴ شهر از ۳۸ کشور جهان پایلوت جهانی شده به عنوان شهر منتخب، برگزیده شد؛ وی در گفت و گو با «بهار» به نحوه مواجه با بحران‌های شهری بر اساس تجربیات خود در قزوین پرداخت.

آیا منابع و اطلاعات علمی و تجربه کافی برای رشد و توسعه شهرهای ایران وجود دارد؟
بله؛ ما توانستیم در اجلاس وزرای محیط زیست جهان، دبیرخانه تهیه گزارش جهانی شهرها را برای ۲۰۱۸ را کسب کنیم. این دبیرخانه هر دو سال یک بار موضوعی را برای بررسی وضعیت شهرهای جهانی انتخاب و گزارشی جهانی تهیه و ارائه می‌کند؛ دو سال قبل این دبیرخانه به شهر نیویورک داده شد اما امسال شهر قزوین مسئول تهیه گزارش جهانی شهرها با موضوع محیط زیستی شهری خواهد بود.  این بدان معنی است که با کسب این مسئولیت ما به بهترین و به روزترین دست آوردهای توسعه شهری در جهان و گزارش‌های جهانی در این خصوص دست پیدا می‌کنیم و از این ظرفیت همه شهرهای ایران می‌توانند استفاده کنند. منابع عظیم اطلاعاتی در اختیار ایران قرار خواهدگرفت و نباید این فرصت را از دست داد.

آیا راه‌حل عملی برای مشکلات کلان‌شهرهای ایران وجود دارد؟
من معتقد نیستم که وضعیت کلان شهرهای ایران دارای بحران بدون راه‌حل باشند با دستیابی به ۲۷ هزار تجربه موفق همراه با راه حل‌ سایر کشورها و بومی‌سازی این راه‌حل‌ها می‌توانیم بدون آینده فروشی، تهران و کلان شهرهای ایران را اداره کنیم. به ویژه اینکه در حال حاضر «شبکه راه حل‌های جهانی» با عضویت ۱۱ شهردار از کشورهای مختلف با مسئولیت دبیر اجرایی این شبکه توسط ایران تشکیل شده است. باور دارم بدون سعی و خطا و هزینه کردن از جیب مردم و آینده‌فروشی می‌توانیم شهرها را آبادتر به نسل آینده بسپاریم. در دهه 90 سه کلان شهر در جهان از وضعیت بسیار ناگواری برخوردار بودند که توانستند بحران‌های خود را مدیریت کنند ما هم می‌توانیم. در جهان مدیریت بحران‌ها حرف اول را می‌زند.

جایگاه شهروندان در یک آرمان‌شهر چگونه است؟
زمانی که قزوین در شکوفایی شهری بین ۶۴ شهر از ۳۸ کشور پایلوت جهانی شد، با شش شاخصه شهر ما را سنجش کردند تا ببینند وضعیت فعلی شهر چگونه است و آینده آن باید چگونه باشد تا به شکوفایی برسد؛ این نگاه جهانی بود اما مبنای ما این بود که ما شهر شکوفا احتیاج داریم اما باید مردم این شهر هم خوشبخت باشند پس کالبد شهر، تنها ملاک عمل نیست بلکه شهروند آن هم معیار است و شهر با شهروندش معنی دار می‌شود. بر همین اساس ما آمدیم بحث معنویت را در‌اندازه گیری اضافه کردیم و گفتیم که باید وضعیت شهروندان نیز در کنار وضعیت شهرها سنجیده شود یعنی شاخص هفتم را به صورت غالب بر روی شش شاخصه مورد نظر سازمان ملل اضافه کردیم و نتیجه آن این شد که باید ۹ پروژه اولویت‌دار در حوزه ملی و فراملی در قزوین اجرا شود که یکی از آنها ایجاد موزه تمدن جهان اسلام بود.

شما از گزینه‌های مطرح در شهرداری کرج هستید، دلیل انتخاب شما  در جایی به جز شهر خودتان چیست؟
پذیرش مسئولیت طی 9 سال نمایانگر این موضوع است که آنچه باید در یک شهر انجام می‌شده با توجه به بسترسازی‌ها و زیرساخت‌های مدیریتی حاصل شده و هم‌اکنون در شهر قزوین شرایط خوبی فراهم است؛ به اعتقاد من تجربیات گردآوری شده در عرصه ملی و فراملی باید در شهرهای دیگر نیز به اشتراک‌ گذاشته شود؛ با وجود دعوت عده‌ای از اعضای شورای شهر پنجم شهر قزوین برای ادامه فعالیت من در شهرداری، حس کردم باید در فضای جدید مشغول شوم؛ البته این امر در گرو علاقه‌مندی اعضای شورای شهر کرج هست تا کارها به ثمر برسد.