کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

خداحافظ یار صبور آزادی

7 شهريور 1396 ساعت 17:21


روزنامه بهار: اواخر شامگاه یکشنبه 5مرداد96 خبری کوتاه اما جانکاه تمام فضای رسانه‌ای کشور را فراگرفت؛ دکتر ابراهیم یزدی دبیر کل نهضت آزادی و وزیر خارجه دولت موقت انقلاب در ازمیر‌ترکیه  و بر اثر بیماری سرطان درگذشت. در همین ارتباط بسیاری از مسئولان و چهره‌های سیاسی کشور به صدور پیام تسلیت پرداختند که در ادامه بخش هایی از این واکنش‌ها به درگذشت یار دیرین انقلاب را مرور می‌کنیم.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه کشورمان از جمله دولت مردانی بود که روز گذشته در پیامی درگذشت ابراهیم یزدی وزیر اسبق امور خارجه و مبارز برجسته دوران ستمشاهی را به خانواده و کلیه بازماندگان آن فقید سعید‌ تسلیت گفت. وی در این پیام از درگاه خداوند سبحان برای آن مرحوم رضوان و رحمت واسعه مسالت کرد. رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: ابراهیم یزدی از جهت سیاسی فردی کارشناس و پیگیر بود و به مسائل سیاست خارجی اشراف داشت. سیدکمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان نیز در واکنش به خبر فوت ابراهیم یزدی گفت:انشاالله خداوند ایشان را رحمت کند. ایشان در دوران قبل از انقلاب نقش موثری در خارج از کشور داشتند. من در شهر هوستون تگزاس تحصیل می‌کردم و با ایشان که آن جا حضور داشتند هم همکاری داشتم. در مجموعه انجمن‌های اسلامی فعال بودند و با حضرت امام(ره) ارتباط مکاتبه‌ای داشتند.

مرحوم یزدی خیلی در خارج از کشور در رشد حرکت دانشجویی و کمک به حضرت امام(ره) در سیر تحولاتی که از زمان حضور ایشان در پاریس به وجود آمد نقش موثری داشت. وی ادامه داد:مرحوم ابراهیم یزدی در ابتدای انقلاب هم عضو شورای انقلاب بود و هم وزیر خارجه. اما بعد از سقوط دولت موقت که سیاست‌های دولت موقت با آنچه امام در نظر داشت تطبیق نمی‌کرد دیگر سمت رسمی نداشت و به عنوان یک فعال سیاسی فعالیت می‌کرد. خرازی گفت:او از جهت سیاسی فردی کارشناس و پیگیر بود و به مسائل سیاست خارجی اشراف داشت و نقش خود را در جناح فکری مجموعه یاران مرحوم مهندس بازرگان چه قبل و چه بعد از انقلاب ایفا می‌کرد. امیدوارم که خداوند ایشان رارحمت کند. حسین جابری انصاری، معاون وزیر امور خارجه نیز در واکنش به درگذشت وزیر اسبق امور خارجه در کانال تلگرامی خود نوشت:انا لله و انا الیه راجعون. دکتر ابراهیم یزدی، زاده دوم مهر 1310 در قزوین و درگذشته پنجم شهریور 1396 در ازمیر‌ترکیه، عضو شورای انقلاب اسلامی و دومین وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران. شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی نیز این ضایعه را تسلیت گفت.

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران هم با اشاره به اینکه قدرشناسی از فعالیت‌های مثبت وزحمات پیشکسوتان وظیفه ماست، درگذشت ابراهیم یزدی را تسلیت گفت. وی در پیام تسلیتش به این مناسبت نوشت:درگذشت جناب آقای دکتر ابراهیم‌یزدی، از مبارزین انقلاب اسلامی و وزیرخارجه دولت موقت را از طرف خود وخانواده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به بازماندگان، همراهان و دوستان آن مرحوم تسلیت می‌گویم. حضور دکتر یزدی در مبارزات و همراهی با امام خمینی(ره) در نوفل‌لوشاتو، از موارد برجسته شصت سال فعالیت سیاسی آن مرحوم به شمار می‌آید. قدرشناسی از فعالیت‌های مثبت وزحمات پیشکسوتان حوزه‌های مختلف فعالیتهای اجتماعیِ، از وظایف ما برای حفظ میراث تاریخی و سرمایه اجتماعی جامعه است. برای خانواده و نزدیکان دکتر یزدی اجر جزیل و صبرجمیل از درگاه الهی آرزومندم. مرتضی الویری، عضو شورای شهر تهران نیز در این رابطه در توییتر خود نوشت:ابراهیم یزدی باور داشت ملتی که آزادی می‌خواهد، باید خود هزینه آن را بپردازد و به بیگانه وابسته نباشد. روحش شاد. غلامرضا حیدری عضو فراکسیون امید نیز در واکنش به این موضوع در توئیتر خود نوشت:درگذشت دکتر ابراهیم یزدی مسلمان مبارز و آزادیخواه که دغدغه ساختن ایرانی آباد و پیشرفته را داشت به همه ایرانیان تسلیت می‌گویم.

همچنین حجت الاسلام سید حسن خمینی تولیت آستان امام خمینی نیز با انتشار تصاویری از امام (ره) و ابراهیم یزدی در اینستاگرام نوشت:درگذشت یکى از نخستین وزراى خارجه جمهورى اسلامى مرحوم دکتر ابراهیم یزدى را به دوستان و خانواده ایشان تسلیت عرض مى‌نمایم و از خداى متعال براى ایشان غفران واسع مسئلت دارم. آیت‌الله اسدالله بیات زنجانی، از مراجع تقلید از درگذشت ابراهیم یزدی اظهار تأسف کرد و در پیامی نوشت:اینجانب با وجود برخی اختلاف نظرهای طبیعی، ایشان را شخصیتی متدین و وفادار به آرمان‌های مردم ایران و همگام با انقلاب اسلامی مردم می‌دانستم. سیدمصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزارت کشور در دولت اصلاحات نیز در رابطه با درگذشت وزیر امور خارجه دولت موقت اظهار داشت:ایران سیاستمداری باهوش، شجاع، تشکیلاتی، مجرب، صبور و دلسوز را از دست داد. دکتر ابراهیم یزدی تا پایان به مهندس بازرگان وفادار ماند. فیض‌اله عرب‌سرخی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز با انتشار عکسی از دیدار چندی قبل خود با ابراهیم یزدی تصریح کرد:دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه دولت موقت و دبیرکل نهضت آزادی، سیاستمدار برجسته کشورمان به دیدار معبود شتافت. روحش شاد و یادش گرامی. سیدعطااله مهاجرانی، وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این باره چنین واکنش نشان داد: ‏ انا لله و اناالیه راجعون. درگذشت دکتر ابراهیم یزدى رهبر نهضت آزادى ایران را به خانواده و بستگان و دوستان و نهضت آزادى تسلیت میگویم. روانش شاد.

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی هم در اینستاگرام خود در واکنش به این موضوع نوشت:دکتر ابراهیم یزدی ازدنیا رفت. یکی از ملّی‌ترین سیاستمداران مسلمان تاریخ ایران بدرود حیات گفت. داود سلیمانی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده مردم تهران در مجلس ششم نیز در این باره در کانال تلگرامی خود با انتشار عکسی از دیدار چندی پیش خود و محمد نعیمی‌پور با ابراهیم یزدی نوشت: فکر نمی‌کردم که اینک باید به سوگ او بنشینیم. اگرچه من و امثال من در مواضع سیاسی گذشته‌مان با مرحوم بازرگان و مرحوم یزدی و نهضت آزادی اختلاف دید و زاویه نگرش متفاوت داشتیم اما واقعا خلوص و سلامت و ایمان و اعتقاد آنان به اسلام و ایران را ارج می‌نهم و رفتنش را باور ندارم. حبیب اله پیمان از چهره‌های سرشناس ملی مذهبی در پیامی به مناسبت درگذشت دکترابراهیم یزدی نوشت: دبیرکل نهضت آزادی ایران از زندگی ناپایدار دنیوی به حیات پایدار اخروی پیوست. دکتریزدی مسلمانی روشنفکر و آزادیخواه، مبارزی ملی و دیرپا، ازهمرزمان محمدنخشب درنهضت خداپرستان سوسیالیست و از نادر افرادی بود که لحظه‌ای از تعقیب اهداف و ارزشهای انسانی بازنایستاد. علیرضا علوی تبار از چهره‌های شناخته شده اصلاح طلب نیز با ابراز تسلیت عمیق خود از این خسران در ارتباط با فوت این بزرگ مرد گفت:درگذشت ابراهیم یزدی در دورانی اتفاق افتاد که تاثیرگذاری جریان ملی‌مذهبی در فضای سیاسی کشور، در قیاس با حتی دهه‌های قبل، پایین آمده است. سید هادی خامنه‌ای دبیر کل مجمع نیرو‌های خط امام نیز در این ارتباط پیام تسلیتی صادر کرد و نوشت:سیاست ورزیِ اعتدال گرایانه، تعلق خاطر به ارزش‌های دینی و ‌ملی از ویژگی‌های ممتاز #دکتر_ابراهیم_یزدی بود.

 مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم هم پیام تسلیتی منتشر کرده و در آن نوشته که آقای یزدی با وجود اختلاف سلیقه‌ای که با مسئولین نظام داشت، هیچگاه خود را از اصل نظام جمهوری اسلامی و انقلاب جدا نکرد. این مجمع از برخوردهایی انتقاد کرده که در سال‌های اخیر از سوی حکومت با آقای یزدی صورت گرفته بود. حزب کارگزاران سازندگی نیز با انتشار پیامی در این ارتباط نوشت:دکتر یزدی از نسل سیاستمداران آزادیخواه، میهن دوست و اسلام خواهی بود که در نهضت ملی ایران شکل گرفتند، در انقلاب اسلامی به بار نشستند و در نهضت اصلاحات پخته شدند. درک آزادیخواهانه آن مرحوم از اسلام و ایمان، تلاش برای آمیزش تجدد و تدین و نقش او در پیشبرد پیام انقلاب اسلامی در جهان غرب انکار ناپذیر است. روابط عمومی حزب اعتماد ملی با انتشار پیامی درگذشت آقای یزدی را تسلیت گفت؛ این حزب در پیام تسلیت خود اینگونه نوشت:فقدان این چهره بزرگ ملی که تمام عمر خود را وقف مردم کرده بود، جبران پذیر نیست.


کد مطلب: 135803

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/135803/خداحافظ-یار-صبور-آزادی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir