به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۰۳:۵۲
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب : ۱۳۸۴۸
میزان شوری آب از سد گتوند تا بهمنشیر بیش از حد مطلوب است!

اقرار استاندارخوزستان به شورشدن آب‌كارون

گروه جامعه: در آخرين روزهاي دولت دهم، و پس از سالها نظرات كارشناسي در باره اثرات مخرب يكي از سدهاي تازه احداثي، بالاخره استاندار خوزستان هم اقرار نمود كه «‌ای سی» آب از حدفاصل اين سد «گتوندعليا» تا رودخانه بهمنشیر آبادان بیش از حد مطلوب است، گرچه او دليل اين امر را ناشي از عوامل ديگري دانسته است.
اقرار استاندارخوزستان به شورشدن آب‌كارون
سیدجعفر حجازی اظهار کرد: بخشی از شوری آب به وجود آمده به خاطر واحدهای غیرمجاز پرورش ماهی بوده که در مسیر رودخانه قرار دارند و این موضوع بسیار تاثیرگذار است. وی بیان کرد: متاسفانه یک سری از حوضچه‌ها زه خود را وارد رودخانه می‌کنند و این امر باعث بالا رفتن آب می‌شود. استاندار افزود: برای جلوگیری از شوری آب مصوب کردیم که باید زهکشی اجرا شود اما متاسفانه هنوز بخش خصوصی دست به انجام این کار نزده است. امسال به واسطه افزایش برنج صادراتی اشتیاق کشاورزان برای شلتوک کاری بسیار بالا بود که این موضوع تبعاتی را به همراه داشت.

حجازی با بیان اینکه مصرف آب شلتوک کاران مقطعی بوده و آب مورد نیاز آن‌ها را تامین کردیم، افزود: با توجه به اینکه در مناطقی کشت شلتوک بسیار نزذیک به رودخانه صورت گرفت این موضوع باعث سرریز شدن زهکش‌ها به داخل رودخانه شد. با توجه به اینکه یک سری از واحدهای به طور غیر قانونی اراضی خود را به پرورش ماهی تبدیل می‌کنند در برنامه داریم که کنترل دقیق‌تری در خصوص متخلفان پرورش ماهی انجام شود. در حال حاضر وضعیت «‌ای سی» آب مطلوب و حتی بهتر از قبل است.

وی افزود: اکنون‌ای سی آب از حدفاصل سد گتوند تا رودخانه بهمنشیر آبادان در حد ۳ هزار و بیش از حد مطلوب است. همچنین واحدهای نیشکری که در مسیر قرار دارند باید به خوبی کنترل شوند چرا که عدم توجه به این موضوع افزایش‌ای سی آب را به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه سد گتوند در آخر مسیر قرار دارد حجم کسری برق مورد نیاز خود را که معمولا در ماه‌های تیر و مرداد اتفاق می‌افتد، از سد گتوند گرفتیم.

ناصر
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۱:۲۸
نه عزیز من شوری آب کارون از طرح توسعه نیشکره چون زمینهای نیشکر رو با آب کارون میشورن تا شوری زمین نیشکر از بین بره بعدش هم دولت گفته برای چی آب به این تمیزی رو بدیم به مردم پس چکار کردن شروع به صادرات آب گتوند به کشورهای عربی کردند .
آقای استاندار شما می خواهید. . . . .توجیه کنی (93172)
امیر
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۲:۳۰
هم میهن عزیز ،زه آب شرکتهای کشت و صنعت نیشکر از طریق کانال به خلیج فارس میریزد و راهی به کارون ندارد.بنظر میرسد بالا رفتن شوری آب با سد گتوند علیا بی ارتباط نباشد. (93196)
وحید
۱۳۹۲/۰۴/۳۰ ۰۴:۳۳
هم سد گتوند و سازندهای گچی نمکی پشت سد و مخزن سد در شوری آب تاثیر داره و هم اینکه هیچ کانالی به خلیج فارس کشیده نشده و پس آب زهکشی کشت و صنعت کارون و طرحهای نیشکر و البته حتی کارخانجات و صنایع استان و فاضلاب شهری و روستایی مستقیما به رودخونه کارون ریخته میشه..من خودم ساکن خوزستانم و همه اینها رو به چشم میبینم.. برای کسانی هم که در این استان زندگی نمیکنند فهمیدنش کاری نداره و خرجش یه جستجو در اینترنت و سایتهای خبری هست که از زبان خود مسئولین کشوری و شهرداران و فرمانداران به اسن مسئله اشاره شده (93540)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۳:۳۵
آخه مگر این مملکت کم ثروت داره که شما حتی به آب شرب مردم هم رحم نمیکنید آبو به خارجی ها می فروشید (93223)
م
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۴:۲۰
طرح آبرسانی کوثر برای شهرهای خرمشهر و آبادان بود که از منازل کویتی ها سردراورد. (93236)
میثم
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۱:۳۱
استاندار خوزستان خیلی مسائل دیگه رو هم خوب می دونه اما کو اقدام عاجل حقوق مردم اهواز کفاف آبمعدنی رو هم نمی ده (93175)
نوراله
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۳:۲۹
در خصوص شوری اب کارون توسط زمین های توسعه نیشکر با ستحضار میرساند که از سال 70 که طرح نیشکر اجرا شد تا دو سال پیش ecاب بالا نرفته پس باید دلیل دیگری باشد که میتوان به ایجاد سد گتوند و سایر سد ها وانتقال اب از سر شاخه های کارون و کاهش دبی ورودی اب به رودخانه کارون اشاره کرد. (93219)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۱:۴۰
مسوولين تاااازه تازه دارن ياد ميگيرن اقرار كنن!!
آرزو ميكنم روزي برسه كه عذرخواهي و احقاق حق مظلوم و متضرر به يك فرهنگ بين مسوولين تبديل شه. (93179)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۲:۰۲
اگر میشه آب دز رو از سرچشمه به مرکز ایران رسوند، قطعا رسوندنش به خود مردم خوزستان زحمتش خیلی خیلی کمتره،لطفا به فکر مردم صبور این خطه باشین. (93187)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۲:۳۹
پمپ که گذاشتیم. تصفیه هم گذاشتیم براش. به زودی سیستم دفع فاضلاب خانگی هم کار میذاریم. قول میدیم پول قبض آب هم بپردازیم. مردم ازین سازگارتر آخه!؟ (93198)
حمادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۳:۰۱
یکی از این آقای استاندار سوال کنه هفته گذشته که اهواز گرمترین و طاقت فرساترین روزهای خودشو پشت سرگذاشت چرا دستور تعطیلی ادارات و سازمانها رو نداد؟؟؟؟
متاسفانه ما خوزستانی ها در حسرت داشتن مدیرانی لایق و کارآمد همچنان موندیم.!!!! (93207)
۱۳۹۲/۰۴/۲۹ ۱۷:۰۵
به دوستانی همچون امیر و نواله باید گفت که مردم با این ارقام واعداد کار ندارند بلکه وضع موجود را میبینند کسی منکر اسیبهای سد گوتوند بر اب این شهرها نیست اما لازم هست بدانید که از زمانی که نیشکر شروع به کار کرد اب این شهرها روز به روز بدتر شده و در ثانی کی میگه که از شرکت نیشکر تا خلیج فارس را کانال کشیدن بلکه پس اب این شرکت به خورد همین مردم میره (93347)