به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۷:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۷/۳۰ ساعت ۱۰:۴۷
کد مطلب : ۱۳۸۶۴۸
«بهار» انتقادات مربوط به وزیر پیشنهادی علوم را بررسی می‌کند؛

آیا به عقب برگشته‌ایم؟

روزنامه بهار: هفدهم مرداد ماه در حالی لیست 17 نفره وزرای دولت دوزادهم از سوی رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی معرفی شد که خبری از وزیر علوم پیشنهادی در این لیست نبود و این وزارتخانه نتوانست همانند وزارتخانه‌های دیگر روند طبیعی انتخاب وزیر را دنبال کند و طبق دوره‌های گذشته رئیس‌جمهور برای اداره وزارت علوم از اختیار قانونی خود برای انتخاب سرپرست استفاده کرد و ضیاء هاشمی، معاون فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه را به‌عنوان سرپرست وزارت علوم انتخاب کرد.اما حالا با گذشت3 ماه از رای گیری وزیران در صحن علنی مجلس، زمزمه هایی از معرفی وزیر پیشنهادی علوم به گوش می‌رسد که برای خیلی‌ها گوش نواز نیست! این طور که معلوم است زمزمه‌های معرفی منصور غلامی، رئیس دانشگاه بوعلی همدان به عنوان وزیر علوم قوت گرفته است و بر اساس اعلام سخنگوی مجلس، امروز قرار است از سوی رئیس‌جمهور به عنوان وزیر دولت دوازدهم در وزارت علوم به مجلس شورای اسلامی معرفی شود.

اگر چه طی این مدت گمانه‌زنی‌‌ها و اخبار زیادی از وزیر احتمالی علوم در دولت دوزادهم از سوی رسانه‌ها و منابع مختلف دولت اعلام شد و افراد به تکذیب یا تائید این خبر پرداختند؛ اما اخبار اعلام شده نشان می‌دهد بلاتکلیفی سه ماه کلیدی‌ترین وزارتخانه کشور به پایان رسیده و بالاخره قرار است منصور غلامی، از سوی رئیس‌جمهور به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شود. هر چند خیلی‌ها این موضوع را برگشت به عقب می‌دانند و برخی نمایندگان مجلس به اعتراض از این انتخاب گفته اند« چگونه می‌شود رئیس‌جمهوری که شعار انتخاباتی او به عقب بر نمی‌گردیم بود حالا بخواهد این گونه دانشگاه و وزارت علوم را به عقب باز گرداند!» اما به گفته محمود صادقی گویا غلامی دلایل قانع‌کننده‌اي برای محدودیت‌های اعمال شده بر نشریات دانشجویی یا عدم اعطا مجوز به احزاب دانشجویی در طول ریاست خود در دانشگاه بو علی همدان دارد.

منصور غلامی چه کسی است؟
منصور غلامی در سال ۱۳۳۲ در شهر همدان متولد شد. وی مدرک کارشناسی خود را در سال ۱۳۵۵ در رشته ترویج و آموزش کشاورزی از مدرسه عالی کشاورزی همدان گرفت و از سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۰ عضو جهاد سازندگی همدان و مسئول اردوگاه روستایی بود. وی همچنین از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۲ سرپرست دانشکده کشاورزی شهرکرد وابسته به دانشگاه اصفهان و عضو جهاد دانشگاهی اصفهان بود. منصور غلامی در سال ۱۳۶۴ مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته علوم باغبانی از دانشگاه تربیت مدرس اخذ کرد و در همان سال تا سال ۱۳۶۷ ریاست دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا را عهده‌دار بود. وی پس از آن به مدت دو سال معاونت اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا را بر عهده داشت و بعد از آن مجدداً به مدت یک سال رئیس دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی سینا شد. او در سال ۱۳۷۰ برای تحصیل در مقطع دکتری به دانشگاه آدلاید استرالیا رفت و در سال ۱۳۷۴ در مقطع دکتری رشته علوم باغبانی از این دانشگاه فارغ‌التحصیل شد و به ایران بازگشت. غلامی پس از بازگشت به ایران مجدداً به مدت یک سال معاون اداری و مالی دانشگاه بوعلی سینا شد و پس از آن ریاست آن دانشگاه را عهده‌دار بود. وی هم‌اکنون نیز رئیس دانشگاه بوعلی سینا است.

ایده‌آل نیست اما می‌تواند راه گشا باشد
همزمان با انتقاد ۵۰۰ نفر از فعالان نشریات دانشجویی از گزینه‌های احتمالی برای وزارت علوم، محمود صادقی نماینده اصلاح طلب مجلس اعلام کرد که منصور غلامی، گزینه پیشنهادی حسن روحانی، «ایده‌آل» نیست، اما «به دلیل بن‌بست» ایجاد شده، معرفی او به عنوان وزیر پیشنهادی «می‌تواند راهگشا باشد».
او پس از جلسه 3 ساعته‌اي که با چند عضو اصلاح طلب مجلس و منصور غلامی داشت گفت: بیشتر مباحث مطرح شده در این جلسه مربوط به انتقاداتی است که نسبت به دوره‌ی مدیریت اخیر غلامی مطرح می‌شود، مبنی بر این که با محافظه‌کاری مدیریت کرده است. صحبت ایشان در جلسه این بود که بعد از ویرانی‌هایی که در دوره‌ی هشت ساله‌ی گذشته رخ داده، عهده‌دار شدن مدیریت و اصلاح امور کار بسیار سختی بوده است. صادقی در عین حال افزود: دکتر غلامی در زمان ریاست جمهوری سیدمحمد خاتمی، ۸ سال سابقه‌ی مدیریت دارد و همچنین در یک دوره‌ای در زمان آقای معین از پایه‌گذاران دانشگاه شهرکرد بوده و در آن دوره جزو مدیران موفق بوده است.
نقدپذیر است
وی درباره‌ی این که پاسخ غلامی به انتقادات، او را قانع کرده است یا نه؟، گفت: نوع برخوردش با انتقادات منصفانه و شخصی نقدپذیر است و با حوصله و صبر به نقدها گوش و پاسخ داد و در رابطه با بعضی ابهامات، با توجه به توضیحات ایشان به نظر می‌آید که برخی از انتقادها یک‌سویه مطرح شده است و وقتی آن سوی قضایا را دیدیم و برخی از مسائل شفاف شد، دیدیم انتقادات به آن شدتی که مطرح شده‌اند، وارد نیست.صادقی درباره‌ی نظر فراکسیون امید و همسویی با این گزینه‌ی وزارت علوم نیز گفت که هنوز تصمیمی گرفته نشده و حاضران در جلسه تنها سه نفر از اعضای فراکسیون امید بودیم که با ایشان گفت‌وگو کردیم، اما امیدوارم سایر دوستان هم با لحاظ این شرایط متقاعد شوند. او در پاسخ به این پرسش که «آیا انتخاب غلامی ارتباطی با مواضع جدید آقای جهانگیری دارد؟»، گفت: فکر نمی‌کنم ارتباطی داشته باشد. در عین حال غلامی گزینه‌ی ایده‌آلمان نیست و من همچنان به فرآیند و روش آقای روحانی در معرفی وزیر علوم انتقاد دارم. با لحاظ تمامی شرایط و محدودیت‌هایی که هست، این گزینه را نه ایده‌آل بلکه قابل قبول می‌دانم؛ هرچند هنور هم باید گفت‌وگوها و مذاکراتمان را ادامه بدهیم و این جلسه، جلسه‌ی اولیه بود و در واقع ذهنیتی که من پیدا کردم نسبت به قبل قدری تعدیل و مثبت شد و نه این که نهایی شده باشد.

انتقاد ۵۲۵ فعال نشریات دانشجویی
رئیس‌جمهور دولت دوازدهم در روزهای پیش از انتخابات ریاست جمهوری بارها ضمن اعلام حمایت از فعالیت‌های سیاسی و فرهنگی دانشجویان گفته بود دولتش تلاش خواهد کرد تا دانشگاه از «فضای امنیتی» فاصله بگیرد. درهمین حال ۵۲۵ نفر از فعالان نشریات دانشجویی در نامه‌ای به آقای روحانی با اشاره به وعده‌های انتخاباتی او اعلام کردند برخی گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت علوم «با انفعال و یا حتی همراهی خود با برخی نهادهای بیرون از دانشگاه، نقشی اساسی در عقب‌گرد نظام دانشگاهی در سال‌های اخیر داشته اند.» دراین بیانیه به نام گزینه‌های مطرح برای تصدی وزارت علوم اشاره‌اي نشده است. با این حال به گفته نویسندگان این بیانیه، چهره‌های مطرح برای سمت وزیر علوم، «کارنامه سیاهی در عدم حمایت از دانشجویان و صیانت از حقوق و آزادی‌شان دارند.»

پاسخ گزینه پیشنهادی وزارت علوم به انتقادات
گزینه پیشنهادی وزارت علوم روز گذشته درباره رویکردش در صورت تصدی این پست و در جواب همه انتقاد‌ها گفت: اگر کسی سلیقه شخصی اعمال کند، برای جلوگیری از این بحث‌ها قطعا تلاش خواهم کرد. اشخاصی هستند که اعتراض و نقد دارند که قطعا ما از آن‌ها می‌خواهیم که نقدهایشان را ارائه دهند و اگر دارای منطق اجرایی بود، حتما عملیاتی خواهیم کرد؛ هر چند کسانی که مرا می‌شناسند جزو این اعتراض‌کنندگان و نقادان نیستند. منصور غلامی در پاسخ به این سوال که دانشجویان خواستار فضایی آزاد در دانشگاه‌ها هستند و نسبت به شرایط موجود انتقادهایی دارند؛ آیا برای این بخش از اعتراض‌ها برنامه‌ای دارد؟ گفت: برنامه ابتدا باید به مجلس برود و آنجا درباره آن بحث شود و امیدوارم در چارچوب قوانین موجود یا تصویب قوانین جدید بتوانیم شرایط بهتری نسبت به آنچه که امروز وجود دارد، برای مجموعه دانشگاه‌ها از جمله فضای دانشجویی، علمی و آموزشی فراهم کنیم.
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که در این مدت به برخی از تشکل‌های اصلاح‌طلب اجازه فعالیت در دانشگاها نداده‌اند و تشکل‌های معتدل جایگزین آن شده است، در صورتی که وزیر علوم شوید، آیا فضا را برای فعالیت این تشکل‌ها باز می‌کنید؟ افزود: هنگامی که مسئولیت داشتم اجازه فعالیت به این تشکل‌ها را داده‌ام، اما ما برای فعالیت تشکل‌های دانشجویی قانون و آئین‌نامه اجرایی داریم؛ وقتی قانون مصوب و آیین‌نامه اجرایی وجود دارد، طبعا در قالب همان قانون و آئین‌نامه کسی نمی‌تواند مجوز ندهد. بحث دیگری که مطرح می‌شود، این است که متقاضیان باید خودشان را در قالب همان قانون عرضه و درخواست مجوز کنند، اما اگر کسی سلیقه شخصی اعمال کند، برای جلوگیری از این بحث‌ها قطعا تلاش خواهیم کرد که سلایق شخصی اعمال نشود.
وی درباره عدم صدور مجوز فعالیت انجمن اسلامی اصلاح‌طلب دانشگاه بوعلی، گفت: در حال حاضر یک انجمن اسلامی معتدل داریم. معتدل بودنشان هم این گونه است که در دوران انتخابات، آقایان صادقی و مطهری را برای سخنرانی دعوت کردند و این اعتدال چیزی از اصلاح‌طلب بودنشان کم نمی‌کند. یک تشکل دیگر برای اخذ مجوز تقاضا کرد که تعدادی از آنها انصراف دادند، سپس گروه دومی با اساس‌نامه آمدند که هیأت نظارت به دلیل آن که اساسنامه آنها دارای حجم و مطالب اضافی بود، پیشنهاد اصلاحی داد. این پشنهاد اصلاحی تغییر خاصی در اساسنامه ایجاد نمی‌کند و تمامی مکالمات در دبیرخانه هیات نظارت تشکل‌های دانشگاه بوعلی وجود دارد. پیگیری این تشکل به دلیل این‌که تعطیلات تابستان فرا رسید، با تاخیر رو به رو شد و شهریور ماه دوباره پیگیر جریان شدند، یک مشکلی هم که وجود داشت، این بود که افراد انگیزه قوی نداشتند و اشخاص دیگری در پشت آنها قرار داشتند و آنان را جلو انداخته بودند که احیانا اگر خودشان مشکلات خاصی دارند، در واقع مانع حرکتی برای تشکل نباشند؛ در حالی که اشتباه کردند این افراد بی‌انگیزه بودند و نمی‌توانستند با سرعت کار را جلو ببرند. در نهایت در همین ده روز اخیر با کمک معاون فرهنگی مجوز تشکل انجمن اسلامی دانشجویان اصلاح‌طلب صادر شد که مسئله وزارت پیش آمد و من به دوستان توصیه کردم آن را نگه دارند و بعد از حل مسئله وزارت به آنها بدهند. این کار را به این دلیل انجام دادم، چون جوسازی‌ می‌کردند و می‌گفتند به دلیل این که مسئله وزارت پیش آمده و می‌خواهد مطرح شود، مجوز را داده‌اند که ما چیزی نگوییم، درحالی که این کار قبلا پروسه‌اش طی شده بود. تشکل اصلاح‌طلب دانشگاه بوعلی مجوز رسمی دارد، فقط به دلیل فضای موجود مجوز به آنان ابلاغ نشده است؛ مجوز می‌دهیم فضاسازی می‌کنند. مجوز هم نمی‌دهیم باز هم فضاسازی می‌کنند. بنابراین تا بعد از مشخص شدن قضیه وزارتخانه دست نگاه داشتیم.

غلامی در واکنش به این‌که گفته می‌شود وی نسبت به دوران کار در دولت اصلاحات محافظه‌کارانه‌تر عمل می‌کند، عنوان کرد: کدام بخش و دانشگاه در حال حاضر در دوره اعتدال مثل دوره اصلاحات کار می‌کند؟ به‌خصوص حوزه فعالیت‌های دانشجویی روند مشخصی دارد. بگویید کدام یک از دانشگاه‌های بزرگ کشور در این چند سال اخیر فعالیت‌های اصلاح‌طلبانه داشته است؟ مثال بزنید که دانشگاه‌های دیگر از چه افرادی برای سخنرانی دعوت کردند و دانشگاه بوعلی آنها را دعوت نکرده است؟ کدام دانشگاه کرسی آزاداندیشی گذاشته و دانشگاه بوعلی نگذاشته است. دانشگاه بوعلی سینا در سه سال گذشته چیزی کمتر از دیگر دانشگاه‌های کشور از لحاظ فضاهای دانشجویی نداشته‌است.

وی ادامه داد: فارغ از این‌که من وزیر باشم یا خیر، وجود وزیری که به لحاظ سبقه علمی و سنی جایگاه بهتری داشته باشد، قطعا موثرتر خواهد بود تا این‌که یک جوانی بیاوریم که احیانا اساتید باسابقه، نگاهشان به او به عنوان شخصی کم‌تجربه باشد. البته معلمان و اساتید عموما متواضع و فروتن هستند؛ ولی خب باید به این نکته توجه کنیم مراتب علمی در اثرگذاری حرف افراد، جایگاه ویژ‌ه‌ای دارد؛ وزارت علوم یک مرکز علمی تاثیرگذار است و حرف افراد در پذیرش بسیار مهم است. اینجا قرار نیست وزنه سنگین برداریم و احیانا بدویم، لذا تجربه، سن و سال و جایگاه علمی فارغ از این‌که من باشم یا خیر در وزارت علوم آیتم تاثیرگذار است. حالا باید دید این وزیر پیشنهادی هفته آینده در مجلس   رای اعتماد خواهد گرفت یا نه!؟