به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۲ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۳۸۸۲۵
وزیر دادگستری اسپانیا:

بحران کاتالونیا با انتخابات حل نمی‌شود

گروه بین الملل: وزیر دادگستری اسپانیا گفت: بحران کاتالونیا به سادگی و با درخوسات انتخابات منطقه‌ای حل و فصل نخواهد شد.
بحران کاتالونیا با انتخابات حل نمی‌شود
به گزارش خبرگزاری فرانسه، رافائل کاتالا، وزیر دادکستری اسپانیا گفت: همه چیز فقط با درخواست انتخابات درست نمی شود. وی تاکید کرد اگر کارلس پوجدمون، رهبر کاتالونیا به سنای اسپانیا فراخوانده شود به نظر من گامی مثبت در جهت حل اختلاف میان مادرید و دولت منطقه‌ای خواهد بود. این در حالی است که گروه پارلمانی حامی استقلال در کاتالونیا موسوم به "خونتس پل سی" (JxSi) وعده داده تا به طور قانونی اقدام دولت مرکزی اسپانیا در تصاحب کاتالونیا را به چالش بکشد و در عین حال فعالان حامی حق استقلال کاتالونیا قرار است دست به اقدامات اعتراضی گسترده بر پایه نافرمانی مدنی بزنند.

قرار است احزاب سیاسی کاتالونیا نشستی در پارلمان این منطقه داشته باشند تا در آن درمورد پاسخ به تهدیدهای مادرید به منظور اجرایی کردن بند 155 قانون اساسی به منظور تحمیل حاکمیت دولت مرکزی به بحث بپردازند. این جلسه بحث که در آن احزاب گروه JxSi و حزب CPU شرکت خواهند کرد یک روز قبل از آن انجام می‌شود که سنای اسپانیا قرار است در جلسه‌ای در آن بند 155 را تصویب کنند. گفته شده که به دنبال این تصویب کارلس پوجدمون، رهبر منطقه کاتالونیا از سمتش خلع خواهد شد و اختیارات نهادهای دولتی این منطقه نیز معلق خواهد شد.

لوییس کورومیناس، رئیس گروه پارلمانی JxSi در اظهاراتی علیه طرح تحمیل حاکمیت دولت مرکزی در کاتالونیا این دولت را متهم به "عمل مثل یک دیکتاتوری" کرد. کورومیناس خاطر نشان کرد: برای آنکه همچنان رویای استقلال کاتالونیا پابرجا باشد مقام‌های این منطقه روز پنجشنبه در نشستی در پارلمان درباره درخواست قانونی تجدیدنظر علیه بند 155 بحث خواهند کرد. کورومیناس اظهار داشت: این بند 155 مثل یک خشونت نهادینه است که ما از آن رنج می‌بریم. به همین دلیل ما درخواست یک نشست پارلمانی را داریم. اسپانیا یک دموکراسی نیست و مثل یک دیکتاتوری عمل می‌کند و هرآنچه که می‌تواند برای تحمیل قانون بر ما انجام می‌دهد.

او مادرید را متهم به تحمیل اتحاد بر کاتالونیا به قیمت از بین رفتن آزادی‌های فردی و آزادی دسته جمعی کرد و از فعالان حامی استقلال خواست تا هم راستا با پارلمان از این منطقه در مقابل تهاجم بی‌سابقه دولت اسپانیا محافظت کند. حزب حامی استقلال و سوسیالیستی CPU خواهان نافرمانی مدنی گسترده در روز چهارشنبه علیه "بزرگترین تهاجم به حقوق مدنی، فردی و گروهی مردم کاتالونیا" شد. قرار است دانشجویان نیز در روز پنجشنبه تجمع‌های گسترده برگزار کنند.

این در حالی است که رائول روموا، وزیر امور خارجه، شفافیت و روابط نهادی در کاتالونیا گفت که بحران اسپانیا در صورتی که مادرید به زور کنترل کاتالونیا را تصاحب کند منجر به سقوط اتحادیه اروپا را خواهد شد. او تاکید کرد: اتحادیه اروپا چطور می‌تواند با این وضعیت کنار بیاید و دموکراسی اتحادیه اروپا چطور در این وضعیت زنده خواهد ماند؟ آنها اگر اجازه به این اتفاق بدهند چطور اعتبار خواهند داشت؟

وی افزود: ما نمی‌توانیم چشم و گوشمان را روی این وضعیت ببنیدم چون یک حمله به دموکراسی است. ما در کاتالونیا از اصول و ارزش‌هایی که در اتحادیه اروپا از آن دفاع می‌شود دفاع می‌کنیم. او در مورد به زندان افتادن رئیس مجمع ملی کاتالونیا و یک مقام دیگر این منطقه گفت: امروز ما می‌بینیم که در اتحادیه اروپا زندانیان سیاسی داریم. آن هم کسانی که حامی صلح و مدافع گفت‌وگو بوده‌اند.

روموا هشدار داد که تلاش‌های ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا و مقاومت مقام‌های کاتالونیا از جمله نیروی پلیس این منطقه روبرو خواهد شد و مردم و نهادهای این منطقه اجازه به این اتفاق نخواهند داد. وی گفت: تردید ندارد که نیروی پلیس و کارمندان دولتی این منطقه همچنان از دستورات مسئولانی که به شکل دموکراتیک در این منطقه انتخاب شده‌اند پیروی خواهند کرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: کاتالونیا