کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

هفته دهم فصل هفدهم لیگ برتر فوتبال؛

شهرآورد ۸۵، داربی فرنگی‌ها

3 آبان 1396 ساعت 11:33

گروه ورزشی: در آخرین دیدار هفته دهم لیگ برتر در حالی پرسپولیس و استقلال هشتاد و پنجمین داربی پایتخت را برگزار می‌کنند که پس از حدود ۴۰ سال، و برای نخستین بار بعد از انقلاب، سرمربیان خارجی هدایت هر دو تیم را برعهده دارند و انگیزه زیادی برای کسب سه امتیاز این دیدار دارند.


به گزارش ایسنا، فردا (پنج‌شنبه) یکی از مهم‌ترین دیدارهای نیم‌فصل اول لیگ هفدهم میان سرخابی‌های پایتخت برگزار خواهد شد. دیداری که تهران و ایران را برای ساعاتی به دو رنگ قرمز و آبی تقسیم می‌کند. این بازی برای بسیاری از هواداران دو تیم تفاوت خاصی دارد و گاهی نیز پیروزی در این دیدار برای هواداران افتخاری بالاتر از کسب جام دارد.نبرد قرمز و آبی پایتخت فقط در حد یک بازی فوتبال نیست بلکه این دیدار چهره‌ی دیگری در نگاه هواداران دو تیم دارد. بازی که می‌تواند سرنوشت یک بازیکن یا مربی را عوض کند و او را از عرش به فرش بیاورد. نمونه واضح آن برای سرمربی حال حاضر پرسپولیس و سرمربی قبلی استقلال اتفاق افتاد. برانکو ایوانکویچ توانست در اولین تجربه داربی خود، پرسپولیس را به عنوان برنده شهرآورد هشتادم معرفی کند و یک بار هم با برتری ۴ بر ۲، خودش را در دل سرخ‌ها جا کند. فصل گذشته نیز در حالی که تیم منصوریان انتظارات هواداران را برآورده نکرده بود، توانست با نمایشی جذاب، پرسپولیس را شکست دهد و ناکامی‌هایش در کسب جام را کمرنگ کند.

برانکو به فکر انتقام، شفر در اندیشه محبوبیت
بارزترین تفاوت هشتاد و پنجمین داربی پایتخت حضور مربیان خارجی بر روی نیمکت دو تیم است. برانکو ایوانکوویچ در قامت سرمربی پرسپولیس پنج بار مقابل استقلال قرار گرفته است که دو پیروزی، دو تساوی و یک شکست حاصل کار این مربی بوده است. برانکو در فصل گذشته در حالی بازی را با نتیجه ۳ بر ۲ به آبی‌ها واگذار کرد که اختلاف امتیاز دو تیم بیش از هشت امتیاز بود و پرسپولیسی‌ها با خیال راحت‌تری به میدان آمده بودند اما شاگردان منصوریان موفق شدند با درخشش فرشید اسماعیلی به 5 سال شکست‌ناپذیری سرخ‌ها مقابل استقلال پایان دهند و روند رو به رشد فصل گذشته خود را ادامه دهند. سرمربی اهل کرواسی پرسپولیس انگیزه زیادی برای گرفتن انتقام شکست بازی برگشت فصل گذشته و همچنین باخت‌هایش مقابل وینفرد شفر دارد.در سوی دیگر میدان، وینفرد شفر برای سومین بار است که حضور بر روی نیمکت استقلال را تجربه می‌کند و یک تساوی در لیگ مقابل فولاد و یک پیروزی در جام حذفی مقابل تیم دسته اولی نساجی کسب کرده است. سرمربی آلمانی استقلال سابقه جدال با قرمزهای پایتخت را ندارد اما دو بار مقابل سرمربی کراوات این تیم به عنوان مربیان قرار گرفته است که هر دو بار موفق به شکست برانکو شده است. در آن زمان، شفر سرمربی بوروسیا برلین بود و برانکو هدایت هانوفر را بر عهده داشت.

استقلال سناریوی پارسال را تکرار می‌کند؟
پرسپولیس که میزبان داربی ۸۵ به حساب می‌آید، شرایط متفاوتی را پشت سر می‌گذارد. آن‌ها بهترین گلزن حال حاضر خود یعنی مهدی طارمی را در اختیار ندارند. پرسپولیس همچنین تاثیرگذارترین بازیکن این فصل خود یعنی فرشاد احمدزاده را نیز به دلیل مصدومیت در اختیار ندارد. سرخ‌ها پس از نمایشی قابل قبول مقابل الهلال در دیدار برگشت موفق شدند نفت تهران را در جام حذفی مغلوب کنند و با روحیه خوبی پا به میدان مسابقه بگذارند. قرمزها تا این‌جای فصل با کسب ۱۷ امتیاز از هشت بازی در جایگاه سوم قرار دارند و در صورت پیروزی می‌توانند جای پیکان را در رده دوم بگیرند و با یک بازی کمتر نسبت به پارس جنوبی، اختلاف خود را با بوشهری‌ها به دو امتیاز کاهش دهند.در طرف دیگر، استقلال همانند نیم‌فصل اول فصل گذشته، شرایط خوبی در جدول ندارند اما با تغییرات در کادر فنی امید به بازی‌های پیش رو دارند. استقلال منصوریان در هشت دیدار، هشت امتیاز کسب کرد و با تک امتیازی که شفر مقابل فولاد کسب کرد، این تیم با ۹ امتیاز از ۹ بازی در جایگاه سیزدهم جدول رده‌بندی قرار دارد. استقلالی‌ها هفته گذشته و در اولین حضور سرمربی آلمانی‌ به روی نیمکت این تیم، به تساوی بدون گل مقابل فولاد دست یافتند و موفق شدند و نساجی را نیز در جام حذفی با نتیجه ۲ بر یک شکست دهند.

بازیکنان کلیدی
با رفتن منصوریان و آمدن شفر، ستاره فصل گذشته استقلال دوباره به ترکیب این تیم بازگشته است. فرشید اسماعیلی در لیگ شانزدهم و در حالی که تیم منصوریان نتایج درخشانی را کسب نکرده بود، کمک حال سرمربی خود شد و توانست نقش پررنگی در نایب قهرمانی استقلال در لیگ شانزدهم ایفا کند. با شروع فصل جدید و اضافه شدن ستاره‌هایی چون حسن بیت‌سعید، داریوش شجاعیان، سجاد شهباززاده و حضور پدیده‌ای چون مهدی قائدی فرصت کمی به اسماعیلی رسید تا بتواند بار دیگر خودی نشان بدهد. در دو دیداری که آبی‌ها تحت هدایت شفر به زمین رفته‌اند، هافبک شماره ۸۸ استقلالی‌ها به خوبی پاسخ اعتماد سرمربی آلمانی را داد و این احتمال وجود دارد که هافبک خوش‌نقش استقلالی‌ها، دوباره بدرخشد و نقش تاثیرگذاری را در این دیدار ایفا کند.

با محرومیت مهدی طارمی، گلزنی و درخشش دیگر مهاجمان پرسپولیس آغاز شد و علیپور و منشا به خوبی جای آقای گل دو فصل اخیر لیگ برتر را پر کرده‌اند اما شاید کلیدی‌ترین بازیکنان سرخ‌ها در داربی ۸۵، نه در خط حمله که در خط دفاع، کاپیتان این تیم، سیدجلال حسینی باشد. قرمزها که در نبود کاپیتان‌شان صلابت خط دفاعی خود را از دست داده بودند، با بازگشت این بازیکن امیدوارند دوباره آمار گل‌های خورده خود را کاهش دهند. حسینی که به تازگی از بند مصدومیت برگشته، همانند فرشید اسماعیلی در شهرآورد هشتاد و چهارم نیز موفق به گلزنی شد و این بار می‌خواهد علاوه بر گلزنی خودش، تیمش با کلین‌شیت داربی را پشت سر بگذارد. قرمزها بعد از بازگشت کاپیتان خود و بعد از شش بازی موفق شدند دروازه خود را بسته نگه دارند. آخرین باری که پرسپولیس موفق شد در لیگ برتر، دروازه خود را بسته نگه دارد، دیدار با گسترش فولاد تبریز در هفته پنجم بود و شاگردان برانکو بعد از آن در مقابل تیم‌های استقلال خوزستان، پیکان و سپاهان حداقل یک گل را دریافت کرده‌اند.

ارتش بی‌جان مقابل دژی مستحکم
شاید ناامید کننده‌ترین نکته برای آبی‌ها در این دیدار آمار ضعیف خط حمله تیم‌شان است. استقلال در ۹ هفته تنها توانسته چهار گل به ثمر برساند که میانگین گل زده این تیم از ۰.۵ گل در هر بازی نیز کمتر است. خط حمله ضعیف اما گران‌قیمت آبی‌ها که از بازیکنانی چون بیت‌سعید، شهباززاده، شجاعیان، قربانی و اسماعیلی تشکیل شده باید مقابل تیمی قرار بگیرد که صاحب بهترین خط دفاع لیگ است. خوردن تنها شش گل به خوبی نشان‌دهنده آن است که استقلالی‌ها کار مشکلی برای تقابل با ملی‌پوشان خط دفاعی پرسپولیس دارند و اگر می‌خواهند پیروز شوند باید با شیوه‌ای غیرمنتظره مقابل دروازه پرسپولیس حاظر شوند.
غایبان
استقلال: امید نورافکن - پژمان منتظری - مجتبی جباری
پرسپولیس: فرشاد احمدزاده - مهدی طارمی
شهرآورد هشتاد و پنجم تهران، پنج‌شنبه ۴ آبان، ساعت ۱۶:۴۰ در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود.


کد مطلب: 138870

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/138870/شهرآورد-۸۵-داربی-فرنگی-ها

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir