به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۰۶ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : ۱۳۹۰۳۷
نگاهی تحلیلی به دربی ۸۵؛

نکته‌سنجی برانکو و نظم شفر

روزنامه بهار
دربی ۸۵ با وجود آنکه با برد پرسپولیس همراه شد اما برای این تیم اندکی نگران‌کننده و برای استقلال اندکی امیدوار کننده بود چون اختلاف فنی این دو تیم بیشتر از یک گل بود چرا که استقلال با بازیکنان اشتباهی که اول فصل گرفته بود در اکثر پست‌ها بازیکن تعیین‌کننده نداشت و البته پرسپولیس هم از تیم متحد و منسجم پارسال اندکی فاصله گرفته بود.و پرسپولیس دربی 85 را برد و استقلال را همچنان وسط بحران رها کرد تا این تیم در نیمه دوم جدول و نزدیک به قعر منتظر روزهای آتی باشد و چشم انتظار چوب جادویی شفر.
 
با وجود پیروزی پرسپولیس در دربی باید گفت اختلاف فنی دو تیم تنها یک پنالتی بود و با وجود آنکه پیش از دربی می‌شد شکست استقلال را پیش بینی کرد اما این تیم در دربی چندان بدتر از پرسپولیس نبود و تنها روی کندی چشمی و سرعت مهاجمان استقلال بود که بازی را داد و البته از مهاجمانش هم همان برون تراوش کرد که پیش از این در آن دیده می‌شد. خط حمله هم آمار گل نزدن‌ها را تکمیل کرد.در این مقال سعی داریم بررسی داشته باشیم روی دو تیم در دربی 85.

*پرسپولیس روی چشمی برنامه ریزی کرده بود
همانطور که گفتیم میشد حدس زد که پرسپولیس این بازی را می‌برد اما با این وجود میشد پس از دریافت 6 گل در دو بازی از الهلال نگرانی‌هایی هم داشت. پرسپولیس اما در دفاع خوب کار کرد با این حال چند مورد بود که در این تیم دیده شد که می‌تواند نگران کننده باشد.
1-مشخص است که برانکو در این بازی روی چشمی برنامه ریزی کرده بود و نقشه‌اش هم گرفت
2-از دور هم می‌توان متوجه شد که اختلاف‌هایی در پرسپولیس به وجود آمده است. اختلاف‌هایی بین برانکو و برخی بازیکنان مثل سید جلال حسینی و محسن مسلمان وجود دارد  که مربی این تیم سعی دارد آن را مدیریت کند. بازی دادن به بشار رسن به جای مسلمان که اتفاقا خوب هم بازی کرد راه را درست جلو برد اما اتحاد سال گذشته در پرسپولیس اندکی متزلزل شده و اگر برانکو حریف بازیکنان ماجرا جو نشود کار این تیم خراب خواهد شد.
3-عدم تمدید قرارداد برانکو ایوانکوویچ از سوی پرسپولیس موضوعی است که باید به آن توجه کرد و نمی‌توان از کنار آن عبور کرد به ویژه آنکه برخی در هیات مدیره روی برانکو تردید دارند و هنوز به نتیجه نهایی نرسیده اند.
4-بسته شدن پنجره زمستانی نقل و انتقالات می‌تواند برای برانکو خبر بدی برای مدیریت کردن ماجراجویی‌های برخی بازیکنان باشد چون عملا نمی‌توان آنها را کنار گذاشت و بازیکنان جدیدی به خدمت گرفت و البته جانشین طارمی را هم نمی‌توان خرید.
5-پرسپولیس به نظر می‌رسد باید دوباره به برانکو اعتماد کند و به صلابت قبلی نزدیک شود. با این وجود نمی‌توان از هنر برانکو برای فشار روی روزبه چشمی گذشت، او درست تشخیص داده بود و تشخیص این مربی هم نسخه استقلال و شفری را که گزینه دیگری جز همان چشمی برای دفاع وسط نداشت، پیچید.
6-به نظر می‌رسد پرسپولیس با این برد دوباره روی نوار اعتماد به نفس افتاده و شرایط بهتری را نسبت به روزهای بعد از حذف از لیگ قهرمانان پیدا کرده است.
*استقلال بازیکن ندارد
در استقلال اما اوضاع همچنان خوب نیست. اگر چه به نظر می‌رسد مشکلات بدنسازی و نظم این تیم بهتر از قبل شده و شفر مربی منظمی است که تصمیم‌های خوبی گرفته و استقلال را از حاشیه‌ها دور کرده است اما این تیم مشکل بازیکن دارد تا جاییکه نه در دفاع، نه در حمله و هافبک این تیم بازیکنان خوبی ندارد.
در واقع در ابتدای فصل اشتباهات فنی و مدیریتی بسیار زیادی در جذب بازیکن صورت گرفته است. آن روزها به جای آنکه استقلال بازیکنانی بگیرد که به کارش می‌آید بازیکنانی را گرفت که هواداران می‌خواستند. بازیکنانی که طی سال‌های گذشته آمار خوبی نداشتند. از جباری که مفصل ندارد و زانویش به گفته پزشک ایفمارک 20 سال پیرتر از خودش بود بگیرید تا برسید به منتظری که مدتی است از اوج فاصله گرفته و البته پارسال هم مثل جباری تعداد بازی کمی انجام داده بود.
به آن جمع اضافه کنید سجاد شهباز زاده را که تنها دو بازی سال گذشته انجام داده بود و البته شجاعیان که آمار فوق العاده ای نداشت و البته گران ترین بازیکن نقل و انتقالات هم بود. استقلال به جای نگه داشتن رابسون و رضایی رفت سراغ بازیکنانی که آمارشان بسیار بد بود و حالا هم از تیم کنار رفته اند و یا موثر نیستند.
1-شفر نظم را برگردانده است. او رحمتی را که با کی روش، قلعه نوعی، مظلومی و منصوریان مشکلاتی داشت را روی نیمکت نگه داشته است درخواستی برای بازگرداندن جباری هم نداشته است، بهترین نقطه مقاومت شفر که او را در سطحی بالاتر از منصوریان نشان داد مقاومت در مقابل هوادارانی بود که قائدی را در دربی 85 صدا زدند اما شفر همچنان روی تنبیه قائدی برای گرفتن فرصت حضور در دربی اصرار و ابرام کرد. در واقع شفر در این بخش عالی عمل کرد و تیمش هم منهای بخش پنالتی خیلی کمتر از پرسپولیس نشان نداد هر چند مشخص است که موضوع‌های فنی زیادی باید توسط این مربی آلمانی حل شود و البته استقلال برخلاف پرسپولیس در نیم فصل می‌تواند بازیکن بگیرد.
2-شفر چوب جادو ندارد او برای تغییر در بازیکنان و تیم زمان لازم دارد. او باید مسیر را عوض کند و این کار ساده نیست و در این مسیر البته امتیازها را هم از دست می‌دهد که این موضوع بسیار خطرناک است و نگران کننده.
در واقع شفر باید بازیکنان را جا به جا کند و از آنها بازیکنانی در پست‌های جدید بسازد. باید دید استقلال و شفر می‌توانند از بحران کنونی خارج شوند یا اینکه مشکلات بیشتر و بیشتر می‌شود؟
3-استقلال مدت هاست که جام نبرده و کار بزرگی انجام نداده شاید اگر همین فرمان را جلو برود باید منتظر تغییرات جدیدی باشیم تغییراتی که از مربی هم بالاتر بروند و به کمیته فنی و حتی مدیریت برسند. اگر استقلال مسیر را عوض نکند با وجود مقاومت وزیر ممکن است تغییرات انجام شود.