به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۰:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۴ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : ۱۳۹۳۹۳

بی‌خوابی و خطر ابتلا به نارسایی کلیه

گروه علمی: مطالعه محققان مرکز علوم سلامتی دانشگاه تنسی آمریکا نشان می دهد که بی خوابی با کاهش عملکرد کلیه، نارسایی کلیه و افزایش خطر مرگ و میر ارتباط دارد.
بی‌خوابی و خطر ابتلا به نارسایی کلیه
محققان معتقدند که مدیریت طولانی مدت بی خوابی می تواند به کاهش این عواقب منفی برای سلامتی کمک کند. محققان بی خوابی را به عنوان شایع ترین اختلال خواب شناسایی کرده اند چرا که افراد زیادی در سراسر جهان شب ها خواب کوتاهی دارند.از سوی دیگر بی خوابی با شمار زیاد وضعیت های بهداشتی از جمله علائم افسردگی، اختلال بی توجهی ناشی از بیش فعالی و آلزایمر ارتباط دارد. محققان در این مطالعه محور توجه خود را بر خطرات ناشی از بی خوابی مزمن بر سلامت کلیه متمرکز کردند و برای این منظور شمار زیادی از سربازان کهنه کار آمریکایی را که در یک مطالعه کوهرت شرکت کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند.محققان در این مطالعه سلامت کلیه و عواقب مرگ و میر ناشی از هر علت را بر روی 957 هزار و 587 سرباز کهنه کار آمریکایی بررسی کردند؛ تمامی این افراد در اوایل این مطالعه مشکلاتی در رابطه با سلامت کلیه نداشتند اما 41 هزار و 928 نفر از آنها بی خوابی مزمن داشتند.
در طول یک دوره متوسط پیگیری 6.1 ساله 23.1 درصد افراد مورد مطالعه درگذشتند درحالیکه 2.7 درصد دچار کاهش سریع عملکرد کلیه شدند. همچنین 0.2 درصد از این افراد دچار نارسایی کلیه کشتند.محققان متذکر شدند که بی خوابی مزمن با 1.4 برابری شدن خطر مرگ و میر ناشی از هر علت و همچنین 1.5 برابر شدن خطر کاهش عملکرد کلیه و نیز افزایش شدید 2.4 برابری نارسایی کلیه ارتباط دارد.این نتایج نشان می دهد که بی خوابی مستمر می تواند در ابتلا با ابتلا به بیماری مزمن کلیه و بطور کلی کوتاه شدن طول عمر انسان ارتباط داشته باشد.نتایج این مطالعه هفته جاری در انجمن آمریکایی نفرولوژی کلیه ارائه شد.
برچسب ها: علمی بی خوابی کلیه