به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۵ - ۱۷:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۸/۱۵ ساعت ۱۳:۵۹
کد مطلب : ۱۳۹۴۶۵

شهرداری تهران؛ انتصاب‌های بی‌تناسب

می‌گل هشترودی-روزنامه بهار
هر از گاهی در رسانه‌ها، اخباری منتشر مي‌شود که از انتصاب برخی مدیران اصولگرا و منتسب به قالیباف در مناصب مدیریتی شهرداری، پرده‌برداری مي‌کند؛ مدیرانی که سال‌ها با تیم همکاران قالیباف، مشغول فعالیت بوده و هم‌اکنون نیز با ارتقای سمت، با تیم همکاران نجفی در حال فعالیت هستند؛ اما خبری که اخیرا درباره انتصابات شهرداری پخش شد خشم خیلی‌ها از اهالی رسانه و اعضای شورای شهر را بر انگیخت. انتصاب احمد احسان بخش به عنوان سردبیر پایگاه خبری شهر نوشت با اعتراضات زیادی همراه بود. خیلی از اعضای شورای شهر در پی این انتصاب اعتراضات تند خود را در صفحه شخصی توئیتر خود اعلام کردند.
***
به اعتمادها ظلم نکنید
محمد علیخانی عضو شورای شهرتهران در واکنش به این انتصابات نوشت: « شهروندانی که به تغییر رای دادند مصلحت شهر را بهتر از هرکسی مي‌دانند؛ آقای نجفی به اعتماد سیدمحمد خاتمی ظلم نکنید و به قسمی که خورده اید پایبند باشید. » او پیش تر هم درانتقاد به انتصابات شهرداری گفته بود: «شهردار تهران در کانال تلگرامی خود تاکید کرده اند که مصلحت شهر چیزی فراتر از تعلقات جناحی و گرایش‌های سیاسی است. آقای نجفی مصلحت شهر را شهروندانش، همان کسانی که 4 تا 6 ساعت در صف‌های طویل ایستادند و تغییر رای دادند بهتر از هر کس دیگری تشخیص مي‌دهند. همان کسانی که به 21 اصلاح‌طلب با رای بی‌سابقه بالای یک میلیون نفر اعتماد کردند. آقای نجفی، رای مردم حق‌الناس است. به رای مردم ظلم نکنید. به خاتمی عزیز که آبروی خود را پای لیست اصلاحات گذاشت ظلم نکنید.»

قرار نیست کارشناسان دولت مهرورزی پشت درها بمانند
محمد جواد حق شناس نیز در واکنش به این انتصابات نوشت: «اگر جوانان اصلاح‌طلب رزومه‌ای برای ارائه ندارند، ناشی از عدم اجازه ورود آن‌ها به سیستم‌های مختلف اداری در سال‌های اخیر بوده است.» او در گفت و گو با برخی رسانه‌ها در انتقاد با این انتصابات گفته بود:« انتظار مي‌رود وجه غالب انتصابات مربوط به اصلاح طلبان باشد، ما امانت دار رای اصلاح طلبان هستيم عمده ترين پاسخی كه در مقابل نقد انتصابات گفته مي شود اين است كه ديگران از رزومه مطلوبی برخوردار نيستند، اگر جوانان اصلاح طلب رزومه ندارند ناشی از عدم بها دادن ١٤ ساله به اصلاح طلبان است. كارشناسان اصلاح طلب در دولت مهرورز يا اخراج يا به اجبار بازنشسته شدند و حالا قرار نيست در اين دوره مديريت شهری هم پشت درهای شهرداری بمانند نجفی بدهی شهرداری را ٣٢ هزار ميليارد اعلام كرد حالا سؤال است چگونه شهر اداره شده كه اين رقم بدهی ايجاد شده است؟ اين بدهی موجب تخريب اعتماد عمومی شده است. بايد بپذيريم كه با تهرانی بحران زده مواجهیم كه سال‌ها زمان مي‌برد كه از بحران خارج شود كه حتی مجلس قانون گذار نيز در روز روشن تخلف مي‌كنند. اگر عملكرد بدی داشته باشيم آغاز دومینوی شكست اصلاح طلبان و شكست اعتماد عمومی آغاز مي‌شود و در اين زمينه هشدار مي‌دهم.»
انتصاباتی که جای دفاع ندارد
حجت نظری نیز در این باره نوشت: «کسی که خودش در 28 سالگی وزیر شد، حاضر به اعتماد به جوانان برای پست‌هایی همچون شهرداری نواحی نیست. از دکتر نجفی انتظار مي‌رود به جوانانی اعتماد کند که اگر نبودند و تلاش نمی‌کردند الان شورا و شهرداری تهران را کسان دیگری تصدی مي‌کردند. حرکت بر مدار رای مردم انتظار زیادی نیست.» او پیش‌تر هم درباره این انتصابات در شهرداری گفته بود: « آقای شهردار اخیراً انتصاباتی داشته‌اند که جای دفاع ندارد، امیدوارم آقای نجفی صدای مردمی را که در انتخابات اخیر شورای شهر، میلیونی به لیست امید رأی دادند را بشنود؛ زیرا تاکنون به نظر مي‌رسد که این صدا شنیده نشده است و انتظارمان این است که ایشان در مسیری که مردم مي‌خواهند حرکت کند. آقای شهردار همراه با نظرات شورا اقدام نمی‌کند، معتقدم نباید شورا را در انتصاباتی که به آن‌ها نقد وارد است، دخیل و مقصر بدانیم. تجربه شورای شهر اول نشان مي‌دهد این‌گونه اختلافات باعث بروز تنش بسیار زیادی میان شورا و شهردار شد که نتیجه آن انحلال شورای شهر اول و ناامیدی مردم از شوراها شد؛ بنابراین نتیجه این شد که مدیریت شهری به دست جریانی افتاد که 14 سال بر شهر مسلط بود و عملکردی داشتند که درازای آن مردم به‌صورت میلیونی به لیست امید رأی دادند. ما تمام تلاش خود را کرده‌ایم که به آن سمت‌وسو برنگردیم. تلاشمان را هم همچنان ادامه خواهیم داد که در عین تعامل مناسب با شهردار، به نتیجه‌ای که خواست مردم است دست پیدا کنیم.»
مدیرانی که کارنامه درخشانی ندارند
محمد سالاری رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز چندی پیش با حضور در نمایشگاه مطبوعات در این باره گفته بود: «با توجه به اینکه اعضای شورای شهر در دوره پنجم همه از یک طیف سیاسی و از یک لیست انتخاب شدند و شهردار تهران را نیز ما انتخاب کردیم و از طرفی نمایندگان مجلس در تهران همه از لیست امید هستند و از سوی دیگر رئیس جمهوری در مسند قدرت نشسته که مورد حمایت اصلاح طلبان بوده است، انتظارات زیادی از ما و از این طیف وجود دارد. در این مقطع تاریخی شهروندان تهرانی با رای قابل توجه میلیونی که تاریخ نظیر آن را نداشته است، عدم موفقیت ما را نخواهند بخشید و به هیچ عنوان هیچ اشتباهی را از مدیریت شهری و شورای شهر تهران (دوره پنجم) نخواهند پذیرفت، اما به عنوان اعضای شورای شهر تهران مبتنی بر چنین باور و در یک فرآیند بسیار دقیق، کارشناسی و در یک ساز و کار صحیح، آقای نجفی را به عنوان یکی از چهره‌هاي کارآمد نظام، چهره ملی، پاکدست و توانمند کشور انتخاب کردیم. ما برای اینکه به مطالبات شهروندان تهرانی پاسخ دهیم و شورا و شهرداری در کنار یکدیگر چالش‌هایی را که در شهر به عنوان دغدغه و چالش اصلی از گذشته به ارث رسیده را اصلاح کنیم و برای خدمت بی‌منت به شهروندان در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، شهرسازی و معماری نیاز به طیفی گسترده از مدیران کارآمد، پاکدست و توانمند و البته معتقد به گفتمان اصلاحات داریم.اگر آنها معتقد به گفتمان اصلاحات نباشند و باور به برنامه‌های شهردار خودشان و شورای منتخب مردم نداشته باشند، قطعا نمی توانیم موفق شویم.»
او در ادامه توضیح داد«متاسفانه بعضا مدیرانی توسط آقای نجفی و معاونانشان انتخاب شدند که این افراد انطباق درستی با مطالبات مردم و گفتمان اصلاحات ندارند. فکر مي‌کنم که حداقل اگر ایشان با مدیرانی که به عنوان شهردار منطقه انتخاب کرده حداقل ۱۰ دقیقه یا یک ربع صحبت مي‌کرد، خیلی از آنها را انتخاب نمی‌کرد؛ این در حالی است که جایگاه شهرداران مناطق در تحقق برنامه‌هاي مدیریت شهری بسیار اساسی و موثر هستند. برخی از آنان کارنامه درخشانی ندارند و بعضا هم به لحاظ مباحث پاکدستی و تصمیم گیری در فضای غیرشفاف شائبه هایی در مورد آنها وجود دارد که البته باید بررسی کامل و جامع انجام دهیم. این افراد در دوره گذشته که در یک فضای رانتی تصمیم گیری مي‌شد، بعضا شهردار بودند. اگر این روند درست بوده چرا مردم به لیست امید رای دادند؟ قطعا آن روند درست نبوده که این گونه تمام قد ایستادند و چنین رای را به لیست امید دادند. مطالبات مردمی فقط سیاسی نیست بلکه کارآمدی، جسارت، سوابق درخشان و توانمند بودن و همراهی با گفتمان شورای شهر نیز حائز اهمیت است. لازم است آقای نجفی تعدادی از شهردارانی را که انتخاب کرده و همچنین مدیران برخی سازمان‌ها و شرکت‌ها را دوباره مورد ارزیابی جدی قرار دهد، بنده به عنوان نماینده مردم شهر تهران در شورا، نسبت به برخی از این انتصابات انتقاد و دغدغه جدی دارم و قطعا هم این انتقاد را به شخص شهردار تهران و مدیران تصمیم ساز او انتقال خواهم داد. البته که این انتقاد ما به معنای عدم همراهی شهردار تهران در فرآیند اجرای برنامه‌هایش نیست؛ چرا که ما تمام قد و با تمام توان شخص نجفی را حمایت خواهیم کرد، ولی این حمایت نافی انتقاد ما از تصمیماتِ احتمالیِ اشتباه نخواهد بود.» الهام فخاری دیگر عضو شورای شهر نیز درباره این انتصابات در صفحه توئیتر خود نوشت: «هشدار!که رای مردم به لیست، و رای اعتماد منتخبان به افراد سفید امضا نیست. نظارت وظیفه شورا است، از وظیفه قانونی مان کوتاهی نمی کنیم.»

شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارد
سر انجام طی فشار و انتقادات بی شمار از این انتصاب، خبرها حاکی از انتصاب پوریا سوری روزنامه نگار شناخته شده و اصلاح‌طلب به جای احمد احسان بخش بود اما آن چه حائز اهمیت است و جای بسی تامل دارد صحبت‌هاي محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران روز گذشته در صحن علنی شورا است. او روز گذشته در جلسه شورای شهر گفت: «اعضای شورا در عزل و نصب‌های شهرداری نباید دخالت کنند، ولی مي‌توانند نظر خود را در این زمینه بدهند. شورای شهر حق دخالت در انتصابات شهرداری را ندارد اما سؤال جایز است. بر اساس یکی از بندهای آئین نامه اعضای شورا در عزل و نصب‌های شهرداری نباید دخالت کنند ولی مي‌توانند نظر خود را در این زمینه بدهند. انتصابات اخیر که در شهرداری انجام شد مربوط به نظرات شخصی آقای نجفی نبود و این انتصابات در رده‌های سوم به بعد شهرداری و با نظر معاونان و مدیران کل شهرداری بوده است که در این مورد نیز باید توجه بیشتری شود.»
اعضای شورا قصد دخالت ندارند
علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران در واکنش به صحبت‌هاي محسن هاشمی گفت: «اعضای شورای شهر تهران قصد ندارند درباره انتصابات در تمام سطوح دخالت کنند. قطعا اگر فردی شایستگی داشته باشد، روابط نمی‌تواند مانع انتصاب شود. چنین نگاهی داریم که کمیسیون مرتبط یعنی کمیسیون برنامه و بودجه در ذیل خود کمیته‌ای مربوط به بحث انتصابات را داشته باشد که در چارچوب ارزیابی عملکرد، بررسی دقیقی در این حوزه داشته باشیم اما واقعیت این است که اعضای شورای شهر تهران قصد ندارند در تمام سطوح انتصابات دخالت کنند و ما وارد نمی‌شویم.»
با این حال انتظار مي‌رفت شورای شهر نظارت بیش‌تری روی اقدامات شهردار تهران داشته باشد اما این طور که مشخص است حتی خود شهردار نیز نظارتی بر عملکرد مدیران رده سوم خود ندارد و این موضوع به دور از توقع مردمی است که به لیست امید رای دادند.