به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۰۹/۲۷ ساعت ۱۶:۰۳
کد مطلب : ۱۴۰۹۹۰

مهم‌تر از بررسی پرونده

روزنامه بهار: فائزه هاشمی در تازه‌ترین اظهارنظر خود درباره درگذشت ناگهانی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از بخشی از گزارش شورای عالی امنیت ملی در این باره پرده برداری کرده است. فرزند «آیت‌الله» می‌گوید که در بررسی‌های شورای عالی امنیت ملی مشخص شده است که در بدن «آیت‌الله» ده برابر بیشتر از حد مجاز رادیواکتیو بوده است. در این باره، به چند نکته اشاره خواهیم کرد.
۱- وفات مرحوم هاشمی به دلیل ناگهانی بودن آن و جایگاه سیاسی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که پس از انتخابات۸۸ به طور روزافزون بر محبوبیت او در سطح جامعه افزوده می‌شد به طور طبیعی پرسش‌ها و ابهاماتی را به وجود آورد، بنابراین اصل پرسشگری در این خصوص نه تنها موضوع عجیبی نیست بلکه کاملا طبیعی است.
۲- آنطور که از خبرها بر می‌آید ظاهرا شورای عالی امنیت ملی هم به دلیل همین پرسش‌ها و ابهامات این پرونده را مورد رسیدگی جدی قرار داده است؛ موضوعی که البته در کمال تعجب هیچگاه از سوی اعضای این شورا تایید نشده است.
۳- بررسی پرونده «وفات ناگهانی هاشمی» در مهمترین نهاد امنیتی کشور نشان می‌دهد که برای تصمیم‌گیران ارشد نظام این موضوع مسئله‌ای همراه با پرسش و ابهام بوده است و نمی‌توان ابهامات مطرح شده در این خصوص که در سطح جامعه وجود داشت و دارد را تنها به بدخواهان نظام جمهوری اسلامی نسبت داد و از پاسخگویی نسبت به آن فرار کرد.
۴- به همان میزان که ورود شورای عالی امنیت ملی‌ برای رفع ابهامات موجود در این پرونده شایسته تقدیر و توجه است عدم توجه کافی به فرآیند‌های اطلاع‌رسانی در این خصوص مورد انتقاد جدی است. بازوی رسانه‌ای این نهاد مهم امنیتی، ظاهراً فلج است و به شدت غیرحرفه‌ای و ضعیف عمل می‌کند. عدم اطلاع‌رسانی صحیح و دقیق درباره وارد شدن این شورا به این پرونده و عدم ارائه گزارشی جامع درباره این موضوع نشان دهنده آن است که ظرافت‌های سیاسی و رسانه‌ای آن چنان مورد توجه دبیرخانه شورا قرار نگرفته است.
۵- بی توجهی تصمیم‌گیران به اطلاع‌رسانی شفاف، صریح و به موقع در خصوص این پرونده سبب آن شده است که هر بار یکی از فرزندان و نزدیکان مرحوم هاشمی روایت خود از گزارش این مهم‌ترین نهاد امنیتی کشور درباره فوت آیت‌الله  را با رسانه‌ها در میان بگذارد که تنها سبب افزایش ابهامات و پرسش‌ها می‌شود.
۶- مطلب آخر آنکه می‌توان به عنوان یک پیشنهاد از شورای عالی امنیت ملی خواست جهت شفاف‌سازی و پاسخ به پرسش‌ها و ابهامات موجود در این پرونده گزارش شفاف و کاملی را از رسیدگی به آن را در این روزها که به سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله نزدیک می‌شویم در اختیار مردم و رسانه‌ها قرار دهند.