به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۱۲:۱۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۶ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : ۱۴۱۰۶

قتل‌عام‌هاي گروهي در سوريه ادامه دارد

گروه بين‌الملل: شهر حلب سوریه و اطراف آن طی روزهای گذشته صحنه درگیری‌هایی میان نیروهای دولتی و شورشیان مخالف بوده است که طی آن هر دو طرف به کشتن غیرنظامیان از جمله کودکان متهم شده‌اند.
قتل‌عام‌هاي گروهي در سوريه ادامه دارد
ديروز رسانه‌های دولتی سوریه، مخالفان را متهم کردند که «۱۲۳ نفر» را در هفته گذشته در خان‌عسل در اطراف حلب کشته‌اند كه در میان کشته‌شدگان نظامیان نیز وجود داند ولی «اکثر آنها غیرنظامی بودند». ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، ولی منبع آنها مشخص نیست و گفته می‌شود از این شهر گرفته شده، ده‌ها جسد را کنار دیواری نشان می‌دهد. در تصاویر که خبرگزاری رسمی سوریه منتشر کرده است نیز اجساد سوخته شده‌ای دیده می‌شود که رسانه‌های دولتی می‌گویند در خان‌عسل یافت شده‌اند.

در همین روز دیدبان حقوق بشر سوریه، گروهی که مقر آن در لندن و به بخشی از مخالفان بشار اسد نزدیک است، دولت سوریه را متهم کرد که دست به حمله موشکی به حلب زده است که در پی آن «۲۹ نفر» از جمله «۱۹ کودک» کشته شدند. مشخص نشده که در میان کشته‌شدگان چند نفر از شورشیان مسلح بوده‌اند، ولی دیدبان حقوق بشر سوریه می‌گوید علاوه بر کودکان «شماری از زنان نیز کشته شده‌اند». نیروهای دولتی چندی‌ست که از حمله‌های موشکی علیه شورشیان استفاده می‌کنند، آنچه قربانیان غیرنظامی به جا می‌گذارد و با انتقادهای بین‌المللی روبه‌روست.

بحران سوریه ۲۸ ماه است که ادامه دارد. بر اساس تازه‌ترین آمار سازمان ملل شمار قربانیان از مرز صدهزار نفر گذشته و شمار آوارگان به دو میلیون نفر، یعنی تقریبا یک پنجم کل جمعیت این کشور، نزدیک شده است. روسیه در کنار ایران از مهم‌ترین حامیان خارجی بشار اسد به شمار می‌رود. کشورهای غربی مانند آمریکا، بریتانیا یا فرانسه حامی مخالفان دولت اسد به شمار می‌روند، اما نگرانی‌هایی در میان آنها در مورد قدرت گرفتن گروه‌های افراطی اسلام‌گرا در این بحران وجود دارد.

روسيه، آمريکا و اعضای شورای امنيت در تلاش‌اند تا با برگزاری کنفرانس موسوم به «ژنو ۲» توافق طرف‌های درگيری در بحران سوريه را برای دستيابی به يک راه حل سياسی جلب کنند.