به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۲ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۴۱۱۴۱

آيا بیت‌ کوین، قابل اعتماد نیست؟

گروه اقتصادی: رئیس مرکز تجارت جهانی ایران می‌گوید: «پولی ارزش آن بی هیچ دلیلی یک شبه چند هزار دلار رشد می کند، قطعاً بی هیچ دلیلی هم ارزش آن یک شبه چند هزار دلار سقوط می کند و عده ای را بجای اینکه یک شبه پولدار کند برعکس یک شبه نابود می کند.»
محمدرضا سبزعلیپور گفت: هنوز برای مردم دنیا و همچنین مردم ایران مشخص نیست که بیت کوین، فرصت است یا تهدید و همین ابهام موجب شده تا غالباً با ترس و استرس و با گفتن یا شانس و یا اقبال، جهت خرید و فروش این پول اینترنتی قدم به میدان بگذارند. او افزود: بیت کوین هیچ پشتوانه پولی ندارد و متعلق به هیچ کشوری نیست؛با وجود آنکه اشخاص و شرکتهای زیادی در ایران از بیت کوین استفاده کرده اند، اما از ترس سکوت قانون مالیات درباره این پول مجازی و اینترنتی از افشای هویت خود پرهیز می کنند. رئیس مرکز تجارت جهانی ایران با بیان اینکه گفته می شود همه کسانی که تاکنون روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده اند به شدت از ان سود برده اند،تصریح کرد: سرنوشت بیت کوین در ایران تیره و تار است.

او اضافه کرد: باتوجه باینکه این پول هنوز در ایران قانونی نیست و قانونی هم برای مبادلات بیت کوین تعریف نشده، از همین رو دولت ایران معامله با این ارز را فعلاً به رسمیت نشناخته است، بنابراین انتظاری هم نداریم که اثری بر اقتصاد ایران داشته باشد.سبزعلیپورخاطرنشان کرد: اکثریت کشورهای جهان بیت کوین را به رسمیت نمی شناسند و یا سکوت کرده اند. بنابراین خیلی کار دارد و خیلی زمان می برد تا بیت کوین و سایر ارزهای اینترنتی و رمز پایه بتوانند روی اقتصاد کشورها اثر گذار باشند.

سایت ها فیلتر می‌شوند
وی افزود: اگر به ایران برگردیم، به عینه می بینیم که دولت به طور اجرایی سایت‌هایی که بیت کوین معامله می کند را می‌بندد و یا آنها را فیلتر می کند و این نشان می‌دهد که بیت کوین به سادگی نمی تواند برای خود در ایران جا باز کند، فلذا با این شرایط نمی‌تواند اثری هم بر اقتصاد ایران داشته باشد. رئیس مرکز تجارت جهانی ایران  گفت:با این وجود عده ای در حاشیه، خریدهای خود را با بیت کوین انجام می دهند و فکر می کنم تعدادی از ایرانیان هم درحال معامله بیت کوین در فضای بین‌المللی هستند. یکی از دلایل آن هم این است که آنان براحتی می توانند وارد بازار ارزهای رمز پایه شوند، این در حالی است که ورود به بازار معامله ارزهای جهانی (بازار فارکس) به این سادگی نیست. از اینرو برای ایرانیان که ورود به بازار فارکس غیر قانونی و بسیار محدود کننده است، بازار بیت کوین علی رغم غیر قانونی بودنش، یک فرصت به حساب می آید.او اضافه کرد:  ولی باز تأکید می کنم که این فعالیت ها محدودند و بنابر این در شرایط فعلی ارزهای رمز پایه اثری بر اقتصاد ایران ندارند.

ارز من درآوردی قابل اعتماد نیست
او گفت: بیت کوین پول رسمی و دارای پشتوانۀ جهان نیست و به همین خاطر چنین ارزِ (من درآورده ای) اصلاً قابل اعتماد نیست و عوامل مختلفی بر مبهم بودن و تیره و تار بودن آینده این پول مجازی دامن می زند.سبزعلیپور خاطرنشان کرد: به دلیل رشد نجومی و فزآیندۀ ارزش بیت کوین، متأسفانه عده ای از هموطنان مان اعم از تحصیل کرده و عوام طی ماه ها و روزهای گذشته به قصد یک شبه پولدار شدن به خرید بیت کوین روی آورده و پول های خود را در این راه هزینه کرده اند، به طوری که پول های سرمایه گذاری شده در این تجارت مجازی طی روزهای گذشته بسیار زیاد و چشمگیر بوده است.او اضافه کرد: اما به جرأت می توانم بگویم که کار این عده در خرید کلان بیت کوین چیزی جزء قمار و لاتاری نبوده و احتمال فرود ارزش بیت کوین طی روزهای آینده بیش از فراز قیمت آن است.

رئیس مرکز تجارت جهانی ایران تاکید کرد: هرچند فعالیت در زمینۀ بیت کوین در کشورمان از طرف بانک مرکزی ایران ممنوع است، اما به فرض اینکه این ممنوعیت رفع شود باز هم اصلا و ابدا صلاح نیست که مردم عزیزمان پولی را در این مسیر سرمایه گذاری کنند، زیرا بیت کوین همچون بُمبی است که در صورت انفجار، خرابی زیادی را در جهان و همچنین در کشور ما بوجود خواهد آورد و در کمال تأسف باید عرض کرده و هشدار دهم که تیک تاک بمب ساعتی "بیت کوین" به صدا درآمده است.او گفت: به لحظه انفجار نزدیک شده پس مردم عزیزمان علی الخصوص جوانان تا می توانند باید از آن دوری کنند تا کمتر آسیب بینند در غیر اینصورت باید شاهد ایامی همچون روزهای پس قطعنامه 598 باشیم که عده ای به خاک سیاه کشیده و زندگی شان نابود شد. پس دولت نیز باید آگاه باشد و مردم را با اطلاع رسانی بموقع از خطر برحذر کند.
برچسب ها: بیت کوین