به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۴ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۱۴۱۱۸۱
به مناسبت سالروز میلاد حضرت عیسی(ع)

حضرت عیسی(ع)؛ پیام‌آور صلح و عدالت

گروه فرهنگی: پروردگار عالمیان، حضرت عیسی(ع) را با هدف ترویج یکتاپرستی در میان بندگانش، مبعوث کرد و ایشان با معجزه کلام الهی، هدایتگر پیروانش و رهایی بخش آنها از گرداب نادانی و کفر شد و بشارت دهنده صلح و دوستی در جهان لقب گرفت.
حضرت عیسی(ع) همانند دیگر فرستادگان الهی، بشارت دهنده فضل و رحمت بیکران پروردگار بود تا مردمی که به واسطه جهل و نادانی خود از درک روشنایی و نور حق محروم هستند به سعادت حقیقی و مسیر رستگاری رهنمون شوند. عیسی بن مریم(ع) در انجام دادن رسالتش با مشکلات بسیاری دست به گریبان بود و برای تبلیغ و ترویج توحید و دینداری دشواری های فراوانی را متحمل شد.خداوند در آیه 36 سوره نحل می فرماید: «ما به راستی در هر امت و گروهی پیامبری برانگیختیم تا مردمان خدا را پرستش کنند و از طاغوت بپرهیزند.» با تفکر در این آیه و دیگر آموزه های الهی، می توان دریافت که رسالت پیامبران دعوت به توحید و رهایی از هرگونه بردگی و بندگی در برابر شیطان های نفسانی و آزادی از سیطره آنها است.

هر ساله 25 دسامبر همزمان با سالروز میلاد حضرت عیسی(ع) سال جدید میلادی با جشنی به نام کریسمس آغاز و به مدت 12روز در میان پیروان دین مسیحیت در سراسر جهان گرامی داشته می شود.اهمیت سالروز میلاد عیسی ابن مریم(ع)، سبب شد تا در گفت وگویی با «محمد صادق احمدی» دین پژوه و پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی جامعه المصطفی به مرور این رویداد بپردازیم.

**ظهور حضرت عیسی(ع)؛ معجزه ای الهی در شرایطی سخت
میلاد حضرت عیسی(ع) یک معجزه الهی بود چرا که ایشان به فرمان خداوند و از مادری به نام حضرت مریم(س) متولد شد. تقوا و پاکدامنی این بانوی بزرگوار، این فضیلت را به همراه داشت تا در دامان پاک خود پسری چون حضرت عیسی(ع) را پرورش دهد.بسیاری از آموزه های اخلاقی در میان ادیان مختلف، مشترک هستند. در دوران ظهور حضرت عیسی (ع)، یهودیت شریعتی فراگیر محسوب می شد اما با وجود دستورهای عملی، اخلاق در آن زمان به سمت کمرنگ شدن پیش می رفت.

حضرت عیسی(ع) با اشراف به کتاب مقدس یهودیان، برای دین آنها احترام ویژه ای قایل بود. مسیحیان معتقدند که ایشان رسالت داشت تا وجوه اخلاقی را در راستای برطرف کردن خشونت حاکم بر آن دوران احیا کند. وی همچنین تمام تلاش خویش را برای یاری رساندن به انسان های نیازمند به کار می بست.او بر خلاف نظر عده ای از مردم آن روزگار هرگز سودای از میان بردن احکام حضرت موسی (ع) را در سر نمی پروراند و در پاسخ به مخالفان می گفت: «من نیامدم تا حتی یک نقطه و همزه ای از احکام شریعت موسی (ع) را زایل کنم، هر فرد کوچک ترین این احکام را انجام ندهد و یک نقطه از اینها را زایل کند به ملکوت خدا نخواهد رسید. اما تاکید روی این است که افرادی که خود گناه کرده و می کنند و قلبشان پر از گناه است، این مساله اصلا برایشان مهم نیست و در پی این هستند که افراد دیگر را به شدت تنبیه و مجازات کنند.»

حضرت عیسی (ع) اصل را بر این می دانست که اخلاق در رویارویی با شریعت قرار نگیرد و مسایل اخلاقی به حاشیه نرود؛ هرچند مسایل اخلاقی مورد نظر و مهم برای وی همان چیزهایی محسوب می شد که در شریعت یهودی هم بر آن تاکید شده بود.«به همسایه خود محبت نما» از مهم ترین آموزه های اخلاقی این پیامبر الهی است. منظور از عبارت و کلمه همسایه، همان دیگران هستند و مصداق بارز آن، جمله معروف امام حسن مجتبی(ع) به شمار می رود که فرمود: «آنچه را که برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند و آنچه را که برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند» که به Golden Rule یا قانون طلایی شهرت یافت، یکی از متعالی ترین درس های اخلاقی این برگزیده الهی محسوب می شود. در تکمیل این مهم باید گفت که حضرت عیسی(ع) در بحث های اخلاقی به تعامل، دوستی، محبت و مقدم دانستن دیگران بر خویشتن همواره تاکید می کرد.

**اشاره های قرآن به حضرت مسیح (ع)
در قرآن مجید بیش از 40 بار لفظ عیسی (ع) نام برده شده است و چندین بار با لقب مسیح و دیگر صفت ها از حضرت عیسی (ع) و نیز حضرت مریم (س) یاد می شود و از این جهت شباهت هایی میان کتاب مقدس مسیحیان و قرآن وجود دارد.خداوند به وسیله فرستاده اش، بشارت به دنیا آمدن فرزند پسری را به حضرت مریم (س) داد و گفت که این فرزند از تو در برابر اتهام ها دفاع خواهد کرد و بر این پایه حضرت عیسی (ع) در گهواره لب به سخن باز کرد و جواب تهمت ها را به بدگویان داد.

**تقریب میان ادیان در کنترل آسیب های اجتماعی
تقریب ادیان و نزدیک شدن آنها به معنای وحدت در رویارویی با کفر است و می توان با تشخیص مبانی مشترک اسلام و مسیحیت به غنای کارکرد آن افزود. حضرت مریم(س) یک مبنای مشترک و بزرگ میان اسلام و مسیحیت به شمار می رود. همچنین اسلام، حضرت عیسی (ع) را منجی می داند که بر آن پایه هنگام ظهور حضرت حجت (عج)، وی نخستین یار و همراه ایشان خواهد بود.تمام این مسایل اخلاقی، مبانی مشترک اسلام و مسیحیت محسوب می شود که با تکیه بر آنها می توان گره بسیاری از مشکلات را در جوامع بشری باز کرد. از آن جمله دقت در آیه های مشترک قرآن کریم و کتاب مقدس درباره حضرت مسیح(ع) و حضرت مریم(س) است و همگی مبانی هستند که می توانند به جای توسعه روز افزون خشونت، زمینه نزدیکی بیشتر جوامع را فراهم آورند. مبارزه با کفر، آسیب های اجتماعی، کنترل فقر، کمک به حل بحران آب و ... این روزها مسایلی به شمار می روند که با عمل به امر تقریب ادیان الهی قابل چاره جویی خواهند بود و برای نتیجه گیری در هر طرح و هدفی می توان روی این مشترکات دینی کار کرد.