به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۸:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۵ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۴۱۲۴۷

هتل‌های پایتخت هم می‌لرزند؟

گروه فرهنگی: شبی که زلزله آمد، برخی هتل‌های پایتخت خالی از مسافر شدند، اما «هتل‌ها در شرایط بحرانی مثل زلزله، حکمِ خانه را دارند، هرچند به لحاظ ایمنی و استحکام بنا وضعیت‌شان نسبت به منازل مسکونی بهتر است.»
محمدعلی فرخ‌مهر درباره ضریب ایمنی در هتل‌های پایتخت در پی زلزله ۵.۲ ریشتری چند شب پیش که وحشت از آن مردم را حتی از هتل‌ها روانه فضای آزاد کرد، به ایسنا گفت: هتل مکانی عمومی به شمار می‌آید که حفظ جان مهمان در اولویتش قرار دارد و نهادهای بالادستی نیز روی کیفیت ایمنی و استحکام بنای آنها نظارت دارند، درحالیکه خانه‌های شخصی این‌گونه نیستند، اما به هر حال در زمان وقوع زلزله، هتل نیز شرایط خانه را دارد و قواعد و دستورالعمل‌های ایمنی یکسانی را باید در آن رعایت کرد.
او سپس به اقدامات پیشگیرانه‌ای که پس از حادثه آتش‌سوزی پلاسکو در هتل‌ها انجام شد، اشاره کرد و افزود: پیش از آن واقعه، گروهی از هتلدارها برای حفظ منافع و سرمایه‌های خود، بیمه آتش‌سوزی و زلزله را اختیار کرده بودند و باقی نیز در حال اقدام هستند. طرحی با عنوان بیمه "مهمانِ بی‌نام" در کنار بیمه "مسؤولیت کارفرما" و "شخص سوم" نیز در حال اجرا است و هتل‌ها رفته رفته برای حفظ سرمایه، نیروی انسانی و کاهش آسیب های احتمالی، آنها را اجرا می‌کنند.
وی افزود: بعد از آتش‌سوزی پلاسکو در تهران، چند گردهمایی با هدف آموزش مسائل ایمنی و امنیتی هتل‌ها در برابر حریق و دیگر سوانح و بیمه برگزار شد تا هتل‌ها نسبت به این ضرورت‌ها بیشتر توجیه شوند. از طرفی، مرکز آموزش اتحادیه هتلداران تهران نیز دوره‌های آموزشی برای نیروی انسانی شاغل در هتل‌ها در برابر حوادث و حریق برگزار کرده است.
رییس اتحادیه هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های تهران ادامه داد: بعد از حادثه پلاسکو، اتحادیه هتلداران با همراهی آتش‌نشانی و اتاق اصناف، طرح ممیزی هتل‌ها را اجرا کردند تا تجهیزات ایمنی این اقامتگاه‌ها بویژه در ساختمان‌های قدیمی، به‌روز و ایمن شوند که با توجه به اقدامات انجام شده شرایط آنها از نظر استحکام بنا و رعایت شاخص‌های ایمنی به نسبت فرق کرده است.
«فرخ مهر» در پاسخ به این پرسش که آیا ضریب ایمنی و استحکام بنای هتل‌های تهران در برابر زلزله بررسی شده است، اظهار کرد: قطعا نمی‌توان شرایط صد درصدی را قائل شد، ولی ما پیشگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.
پیش از این و در زمان وقوع حادثه آتش‌سوزی پلاسکو، ولی تیموری ـ مدیرکل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری ـ درباره ضریب پایین ایمنی در برخی هتل‌ها هشدار داده و در نامه‌ای خطاب به مسعود سلطانی‌فر، رییس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تدوین فوری سازوکاری برای ایمن سازی سازه های گردشگری و اقامتی و همچنین خارج کردن بناهای فرسوده را درخواست کرده بود که پیگیری آن تا کنون مسکوت مانده است. هرچند که اتحادیه هتلداران تهران مدعی است اقدامات پیشگیرانه ای در این راستا و خارج از سیستم دولت انجام داده اند، و وضعیت برخی هتل‌ها در تهران فرق کرده است.
تیموری پس از حادثه پلاسکو به دنبال بررسی وضعیت تاسیسات گردشگری، بدون آن که آماری از بناهای فرسوده و از مدار خارج شده که همچنان درحال خدمات‌دهی هستند ارائه کند نسبت به وضعیت ایمنی برخی اقامتگاه ها هشدار داده و از "تهران" و "اردبیل" به عنوان دو استان در معرض خطر که به ترتیب مهمان‌پذیرها و مجموعه‌های بین‌راهی آن‌ها بیشترین فرسودگی و کمترین ضریب ایمنی را دارند، نام برده بود.
وی همچین به استناد آیین‌نامه‌ی استاندارد کیفیت خدمات گردشگری (شرح اراده خدمات، مشخصات و ضوابط فنی، بهداشتی، تجهیزاتی و درجه‌بندی هتل‌ها) تنظیم شده در سال ۱۳۸۶، یادآور شده بود: تمام تأسیسات گردشگری از جمله هتل‌ها، مهمانخانه‌ها و مجتمع‌های بین‌راهی موظف‌اند برای دریافت پروانه‌ی بهره‌برداری دائم و یا موقت، از شهرداری گواهی استحکام بنا و از آتش‌نشانی گواهی ایمنی دریافت کنند و آن را به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ارائه دهند. مطابق آیین‌نامه «ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها» مصوب هیات دولت، تاسیسات گردشگری همچنین موظفند برای تمدید پروانه هر سه سال یک‌بار هر دو گواهی را دوباره دریافت و ارائه کنند.
او در عین حال به شناسایی تعدادی از واحدهای اقامتی فرسوده که باید به سرعت بازسازی و یا از مدار خدمات‌دهی به مسافران و گردشگران خارج شوند، اشاره کرده و گفته بود: در یکی دو سال اخیر تعدادی از این واحدهای قدیمی در بافت‌های فرسوده شناسایی شده‌اند که نه تنها آن گواهی‌ها بلکه شرایط پذیرش مسافر را نداشته‌اند. بخشی از این واحدها دست‌کم ۵۰ سال پیش و یا قبل از سال ۱۳۵۰ ساخته شده‌اند.
تیموری با اشاره حوادث طبیعی و غیرطبیعی، تاکید کرده بود: ضرورتا لازم است سازوکاری تهیه شود تا آن بخش از تأسیسات فرسوده‌ای که چالش حقوقی دارند و امکان ایمن‌سازی آن‌ها به هر دلیلی دیگر وجود ندارد، از رده‌ی خدمات‌دهی خارج شوند، چون به محض وقوع حادثه‌ای مسؤولیت آن متوجه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خواهد بود، هر چند که برخی از این واحدها به خاطر شرایط موجود در حال حاضر نیز کمتر مسافر می‌پذیرند.