به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۵ ساعت ۱۷:۲۹
کد مطلب : ۱۴۱۲۶۸

البشیر: تركیه آخرین قلعه خلافت‌اسلامی

گروه بین الملل: رئيس‌جمهور ترکيه گفت: «امروز برخي کشورهاي اسلامي از بحران‌هايي رنج مي‌برند و متاسفانه برخي از شهرهاي اسلامي که در طول سال‌هاي متمادي مهد علم و معرفت بود اکنون صحنه درگيري و جنگ است.»
دانشگاه خارطوم سودان طی مراسمی به رجب طیب اردوغان‌، رئیس جمهور ترکیه دکترای افتخاری اعطا کرد. اردوغان پس از این مراسم در جمع دانشجویان سخنرانی کرد.به گزارش خبرآنلاین به نقل از آناتولی، رئيس جمهور ترکيه در این مراسم اعلام کرد امپرياليسم و نظام امپرياليسم چیزي به نام اصول و ارزش نمي شناسد.
(تصویر) اردوغان در سودان دکترا گرفت
رجب طيب اردوغان با اشاره به اين که نظام سرمايه داري و امپرياليسم حاضر است به خاطر دستيابي به اندکي نفت همه اصول و ارزش ها را زير پا گذارد گفت: « قاره آفريقا اين حقيقت را به خوبي درک مي کند.»
(تصویر) اردوغان در سودان دکترا گرفت
اردوغان افزود امپرياليسم براي دموکراسي ، عدالت ، قانون و ارزش هاي انساني هيچ اهميتي قائل نيست و تنها هم و غم آن افزودن دارايي هاي خود از هر طريقي و منافع شخصي است.وي اظهار داشت طلا، الماس، نفت، منابع غني زير زميني و گسترش بازار از مهم ترين ارزش ها و اصول نزد استعمار نو و نظام سرمايه داري قلمداد مي شود.
(تصویر) اردوغان در سودان دکترا گرفت
رئيس جمهور ترکيه تاکيد کرد مردم قاره آفريقا تلاش زيادي براي رسيدن به استقلال انجام دادند و آينده براي مردم اين قاره خواهد بود مشروط به اين که از مسير درست خارج نشوند و به مقاومت ادامه دهند.
(تصویر) اردوغان در سودان دکترا گرفت
اردوغان تصريح کرد متاسفانه هنوز مردم برخي از کشورهاي آفريقايي در فقر و بدبختي زندگي مي کنند در حالي که غرب به چپاول ثروت هاي آنان ادامه مي دهد و همين موضوع باعث مي شود هزاران کودک به علت فقر ، قحطي و کمبود دارو جان خود را از دست بدهند.وي خاطرنشان کرد: « هيچ ترديدي وجود ندارد که ما زيان خواهيم کرد اگر دنبال استعمارگران حرکت و از آنان پيروي کنيم.»رئيس جمهور ترکيه گفت: « امروز برخي کشورهاي اسلامي از بحران هايي رنج مي برند و متاسفانه برخي از شهرهاي اسلامي که در طول سال هاي متمادي مهد علم و معرفت بود اکنون صحنه درگيري و جنگ است.»
(تصویر) اردوغان در سودان دکترا گرفت
اردوغان افزود: آثار تاريخي و فرهنگي و مساجد در کشورهاي اسلامي بحران زده يا به دست گروه هاي تروريستي يا به دست رژيم هاي حامي تروريسم دولتي نابود مي شود و اسرائيل نيز در قبال قدس و فلسطينيان مرتکب تروريسم دولتي مي شود.
 
رجب طیب اردوغان، در سفر به سودان وعده داد که به این کشور کمک کند تا به موفقیت های مورد انتظارش برسد. عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان نیز گفت که «کشورش به ترکیه به چشم آخرین قلعه خلافت اسلامی می نگرد و آن را نماد تاریخی وحدت امت می داند.» سفر سه روزه اردوغان به سودان که از روز یکشنبه آغاز شده است، نخستین سفر رئیس جمهوری ترکیه به سودان از استقلال این کشور در سال 1956 تا کنون محسوب می شود. سفری که ترکیه انتظار دارد بتواند حجم مبادلات تجاری با سودان را به بیش از یک میلیارد دلار در سال برساند.  

نشان دادن عدد چهار از سوی اردوغان در جریان دیدار مشترک او با بشیر با خبرنگاران توجه بسیاری را جلب کرد. عدد چهار نشانه اخوان المسلمین در مصر است، این جنبش چهار سال پیش در پی کودتایی توسط عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع وقت مصر از قدرت کنار زده شد. اردوغان در کنفرانس مطبوعاتی خود به همراه همتای سودانی اش به امضای 12 توافق نامه در تمامی زمینه ها با سودان اشاره کرد و گفت: «توافق شد شورای همکاری های استراتژیک با سودان تاسیس شود.»

رئیس جمهوری ترکیه همچنین افزایش تبادلات تجاری کشورش با سودان به 10 میلیارد دلار در سال را خواستار شد و گفت: «حجم تجارت ما با سودان الآن 500 میلیون دلار است و باید آن را تا 10 میلیارد دلار افزایش دهیم.» اردوغان در این سفر از همتای سودانی اش بابت ایستادن در کنار ترکیه علیه کودتای 25 ژوئیه سال 2016 تشکر کرد. در همین رابطه، بشیر نیز گفت: «توافق شراکت استراتژیک میان سودان و ترکیه در کنار امضای دیگر توافقات در تمامی زمینه ها امضا شد.»

بشیر همچنین سفر اردوغان به ترکیه را نشان از اهمیتی دانست که اردوغان برای ایجاد روابطی متمایز میان دو کشور می دهد و تاکید کرد که این سفر جهشی بزرگ در روابط میان دو کشور ایجاد خواهد کرد و آغازگر روابطی قوی میان دو طرف خواهد بود. خبرگزاری رسمی سودان نیز گزارش داد که بشیر در جریان کنفرانس مطبوعاتی اش با اردوغان گفت: «روابط میان سودان و ترکیه متین و ابدی است و عمقی تاریخی و ریشه ای دارد.»