به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۵ ساعت ۱۷:۳۲
کد مطلب : ۱۴۱۲۷۰

اهواز تا شمال‌خوزستان، روی خط گسل

گروه جامعه: معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به وجود 10 کیلومتر گسل در اهواز گفت: اکثر شهرهای محدوده اهواز تا شمال خوزستان روی گسل قرار دارند.
به گزارش ایسنا، صادق سلامت با اشاره به پنجم دی‌ماه سالروز زلزله بم و روز ملی ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: به طور کلی اکثر شهرهای خوزستان از اهواز به سمت شمال استان روی گسل قرار دارند.وی ادامه داد: بر اساس پهنه‌بندی خطر نسبی زلزله و شناسایی گسل‌ها در استان خوزستان، 10 کیلومتر گسل در اهواز، 50 کیلومتر گسل در دزفول، 32 کیلومتر گسل در لالی، 65 کیلومتر گسل در شوشتر، حدود 30 کیلومتر گسل در مسجدسلیمان، 100 کیلومتر گسل در رامهرمز، 15 کیلومتر گسل در باغملک و 150 کیلومتر گسل در آغاجاری وجود دارد.معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان تصریح کرد: همچنین در مناطق دیگر خوزستان، گسل‌هایی وجود دارد. برای نمونه تنها 100 کیلومتر گسل در منطقه رگ سفید وجود دارد که این آمار و ارقام نشان می‌دهد که خوزستان حادثه‌خیز است.

سلامت با اشاره به مهمترین زمین‌لرزه‌های تاریخ استان خوزستان، بیان کرد: بیشترین (بزرگترین) بزرگای زمین‌لرزه که تاکنون در خوزستان ثبت شده است، مربوط به زلزله 6.3 ریشتری بوده است، که در سال 58 در حوالی ایذه و مسجدسلیمان به وقوع پیوست و منجر به جان باختن 76 تن شد.وی ادامه داد: همچنین 16 سال پیش یعنی در سال 2002 میلادی، زلزله 5.2 ریشتری در حوالی مسجدسلیمان داشتیم. اهواز نیز تاکنون دو زمین لرزه بزرگ تجربه کرده است که یکی از آنها حدود 900 سال پیش و دیگری در سال 1357 و با بزرگای 5.2 ریشتر به ثبت رسید.معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان اظهار کرد: گرچه تاکنون زلزله‌هایی با تلفات بسیار گسترده در خوزستان شاهد نبوده‌ایم اما در جوار خوزستان، استان‌هایی وجود دارد که تاکنون زلزله‌هایی با تلفات بسیار زیاد رخ داشته‌اند که برای نمونه می‌توان به زلزله بروجرد در استان لرستان و مورموری در استان ایلام اشاره کرد.

سلامت با اشاره به وضعیت خوزستان از نظر بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی گفت: در زلزله اخیر غرب کشور در استان کرمانشاه و همچنین زلزله‌های کرمان، اهمیت استحکام ساختمان‌ها در زمان وقوع زمین‌لرزه به همه اثبات شد. در سر پل ذهاب، منازلی داشتیم که پس از زلزله حتی دچار یک ترک‌خوردگی هم نشده بودند اما در جوار آنها منازلی به طور کامل تخریب شدند.وی ادامه داد: این امر حاکی از اهمیت رعایت اصول ایمنی در ساختمان‌سازی است. طبیعتا هر چه بافت ساختمان‌ها فرسوده‌تر باشد، آسیب‌پذیری این مناطق در برابر زلزله، حتی زلزله‌های با شدت کمتر و در حد 4.5 ریشتری نیز بیشتر می‌شود. به طور کلی، رابطه مستقیم بین فرسودگی بافت ساختمان با خسارت ناشی از زلزله در ساختمان وجود دارد.
برچسب ها: اهواز زلزله گسل