به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۷ ساعت ۰۰:۱۵
کد مطلب : ۱۴۱۲۹۳

بازمانده دوره طلایی کمدی تلویزیون

گروه فرهنگی: بازیگر نقش مازیار در «لیسانسه‌ها» درباره‌ی سروش صحت و آثار او در تلویزیون معتقد است: سروش صحت تنها بازمانده دوره طلایی کمدی تلویزیون است. بسیاری از کارگردانان مطرح همچون رضا عطاران، مهران مدیری و ... دیگر کار کمدی برای تلویزیون نمی‌سازند در حال حاضر کارگردان جوانی هم به تلویزیون معرفی نمی‌شود که کار کمدی بسازد.
امیر کاظمی که کاراکتر مازیار در «لیسانسه‌ها» را ایفا می‌کند، درباره همکاری‌اش با سروش صحت و بازخوردهای این سریال در بین مخاطبان با ایسنا گفت‌و گو کرد.
او توضیح داد: اولین همکاری من با سروش صحت در مجموعه «شمعدونی» شکل گرفت که خودم آن سریال را خیلی دوست داشتم. در اوایل تصویربرداری شمعدونی آقای صحت پیشنهاد بازی در سریال «لیسانسه‌ها» را به من دادند؛ البته «لیسانسه‌ها» پیش از این عنوانش «دایره، مربع، مثلث» بود و قرار بود داستان سه جوانی باشد که مدل کاراکترهایش همان مسعود و حبیب بود اما کاراکتر مازیار قرار بود در داستان مهاجرت داشته باشد که در نهایت به این نتیجه رسیدیم که در کاراکتر مازیار تغییراتی صورت بگیرد. اینکه خانواده داشته باشد، پدرش و مادرش از هم جدا باشند و پدرش معتاد باشد. بنابراین پس از چندین ماه که متن بازنویسی شد و ما نیز در جریان نگارش متن بودیم و آقای صحت به ما لطف داشتند و پیشنهادات ما را در قبال کاراکترها می‌پرسیدند، همکاری دوباره شکل گرفت.


این بازیگر درباره مجموعه «لیسانسه‌ها» و بازخوردی که در بین مخاطبان داشته است، به ویژگی‌های سری جدید این مجموعه که نسبت به سری قبل علیرغم سریال‌هایی که به سری چندم می‌رسند و موفقیت سری اول را ندارند، اشاره کرد و توضیح داد: ماجرا این است که «لیسانسه‌ها» از ابتدا ۶۰ قسمت بود و قرار نبود که بخش ۱، ۲ و ۳ باشد. زمانی که کار را شروع کردیم حدود ۲۴ قسمت تولید شده بود که تلویزیون تصمیم گرفت آن را پخش کند و پایان‌بندی جزئی برای آن در نظر گرفتیم و همان گونه که دیده شد هیچ داستانی برای پایان آن در بخش اول در نظر گرفته نشد و از همان ابتدا هم قرار بر ۱، ۲ و ۳ نبوده است. به هر حال ممکن است برای سریال‌هایی این اتفاق بیفتد که مورد استقبال قرار بگیرند. این‌ها سریال‌هایی هستند که مشکلات و معضلات جامعه را مطرح می‌کنند، به طور مثال اگر «پایتخت» محبوب است به خاطر این است که موضوع آن به گونه‌ای است که مردم با آن همذات‌پنداری می‌کنند و مشکلات جوانان را مطرح می‌کنند و همچنان قابلیت ادامه‌دار بودن را دارند.
او درباره اینکه آیا مجموعه «لیسانسه‌ها» با وجود تکیه‌کلام‌ها و موضوعات انتقادی که مطرح کرده، مورد نقد هم واقع شده است؟ توضیح داد: در ارتباط با موضوعات انتقادی، ماجرایی که در فصل اول پیش آمد این بود که لیسانسه‌ها با بسیاری از مشاغل، آدم‌ها و معضلات جامعه توانست شوخی کند و هیچ اعتراضی هم نسبت به این شوخی‌ها نشد. این برای ما دلگرمی بزرگی بود. نویسندگان ما توانستند در فصل دوم با غلظت بیشتری به بخش شوخی و طنز توجه کنند تا جایی که این سریال حتی با خود صداوسیما هم شوخی کرد و این نشان می‌دهد که صداوسیما چقدر انتقادپذیر است. با وجود اینکه می‌دانستیم ممکن است یکسری حواشی به وجود آید، حتی خودمان هم سورپرایز شدیم.
‎کاظمی یادآور شد: تاکنون هیچ اعتراضی نسبت به شوخی‌های «لیسانسه‌ها» وجود نداشته است و این بسیار لطف است که شما بتوانید با مسائل مختلف جامعه شوخی کنید.


ایفاگر نقش مازیار در «لیسانسه‌ها» در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با اشاره به شخصیت مازیار که نسبت به دو شخصیت حبیب و مسعود کاملا متفاوت‌تر و جدی‌تر است و کمتر جای خنده برای این شخصیت وجود دارد، اظهار کرد: زمانی که متن نوشته می‌شد همان موقع که متن‌ها را می‌خواندم خیلی از بخش‌ها می‌خندیدم و این خنده‌ها یا به خاطر شخصیت حبیب و یا مسعود بود که بسیار شیرین بودند، هیچ کجا برای شخصیت مازیار نخندیدم. مازیار این خصوصیات را نداشت و آدم بانمکی نبود. در بخش اول «لیسانسه‌ها»، به غیر از سکانس مربوط به وکالت در هیچ بخش دیگری به مازیار نخندیدم. شخصیت مازیار آنقدر تلخ و مشکلاتش آنقدر زیاد بود که جایی برای خندیدن نداشت. از هر قسمتی که نگاه کنیم هیچکدام از مشکلاتش بانمک نیست. واقعیتش درباره شخصیت مازیار کمی می‌ترسیدم که مخاطب آن را پس بزند. اما خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و به نظرم یکی از هوشمندی‌های نویسندگانی بود که مازیار را آفریدند.
‎او با بیان اینکه مثل زندگی، متن بر روی شخصیت مازیار و خانواده‌اش سوار بود، اظهار کرد: ‌این کاراکتر در مقایسه با کاراکتر حبیب و مسعود جدی و تلخ بود اما خوشحال‌کننده است که مخاطب آن را پس نزد و مطمئن هستم که مردم این کاراکتر را دوست دارند.
‎کاظمی با اشاره به کاراکتر حبیب که هوتن شکیبا نقش آن را ایفا می‌کند، اظهار کرد: هوتن شکیبا نقش حبیب را آنقدر خوب ایفا می‌کند و آنقدر جذاب است که حتی در صفحه شخصی خودم در اینستاگرام متنی برای او نوشتم بدین شرح که عکس کاملا گویای حس درونی من به هوتن شکیباست ...؛ به نظرم بازیگر اگر از یه حدی بهتر بازی کنه، ارزش زنده موندن نداره! چون بازی بقیه همکارانش رو زیر سوال میبره ! دقیقا همین حس رو به کاظم سیاحی هم دارم اما انگار در هدف اصلی جفتمون اولویت با حذف هوتن شکیباست !

وی در پایان درباره ادامه‌دار بودن مجموعه «لیسانسه‌ها» گفت: قرارداد نگارش جدید مجموعه «لیسانسه‌ها» نوشته شد اما همچنان فکر می‌کنم که این اتفاق قطعی نیست. باید دید مردم تا چه میزان این کار را دوست دارند تا پس از آن تصمیم به ادامه ساخت گرفته شود. در حال حاضر نیمی از قسمت دوم پخش شده است و همچنان ۲۰ قسمت دیگر برای پخش باقی مانده است که در این ۲۰ قسمت که جذاب‌تر از بخش اول است اتفاقات جالبی برای شخصیت‌های قصه می‌افتد.
بازیگر نقش مازیار در «لیسانسه‌ها» درباره سروش صحت یادآور شد: سروش صحت تنها بازمانده دوره طلایی کمدی تلویزیون است. بسیاری از کارگردانان مطرح همچون رضا عطاران، مهران مدیری و ... دیگر کار کمدی برای تلویزیون نمی‌سازند و در حال حاضر کارگردان جوانی هم به تلویزیون معرفی نشده است.
***
او که پیش از این مجری تلویزیون هم بوده است درباره اجرای زنده و همچنین اجراهای ضبطی تلویزیون اظهار کرد: اجرای زنده کار من نیست چرا که حساسیت‌های بالایی دارد و تو باید در همه زمینه‌ها متخصص و مشرف باشی اما اجرای ضبطی را همچنان دوست دارم و در این سال‌ها پیشنهادهایی برای اجرا داشته‌ام اما این پیشنهادها به نوعی بوده است که کلیت برنامه خوب نبوده است.
امیر کاظمی از سال ۸۸ تا ۹۱ مجموعه «مثبت من» را در شبکه تهران برای نوجوانان اجرا می‌کرد.
وی همچنین برنامه «سفید پررنگ» را به همراه سارا رسول‌زاده اجرا کرد و درباره آن گفت: زمانی که تفکیک جنسیتی در تلویزیون پررنگ‌تر بود اجرای ما به گونه‌ای بود که یک روز من اجرای برنامه را بر عهده داشتم و روز دیگر سارا رسول‌زاده برنامه را اجرا می‌کرد.