به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۰۹ ساعت ۱۰:۴۶
کد مطلب : ۱۴۱۳۷۸

نقدی بر بودجه‌ حوزه‌های علمیه

نقدی بر بودجه‌ حوزه‌های علمیه
گروه سياسي: حجت‌الاسلام محمدجواد حجتی‌کرمانی در نقدي نوشت: من چون عمر خودم را از 8 سالگی که در مدرسه معصومیه کرمان پیشِ پدرم و مرحوم نشاط (دبیر فرهنگ) نصاب می‌خواندم، تاکنون که پیوسته از دوری از حوزه علمیه رنج می‌برم در طلبگی گذرانده‌ام و حالا در سن متجاوز از 80 سالگی1 هر روز و هر ساعت در اندیشه آنم که تهران کُشنده را ترک کنم و به قم بروم ضمن تدریس تحصیلات ناقص خودم را تکمیل کنم که تکمیل شدنی نیست!...
آری من با این سابقه و این ایده و اندیشه به خودم حق می‌دهم که در مورد تخصیص بودجه‌های کلان برای حوزه‌های علمیه صد درصد مخالف باشم. البته من در این نظر تنها نیستم. آیت‌الله صافی‌گلپایگانی و آیت‌الله مکارم‌شیرازی و نیز حجت‌الاسلام مسیح مهاجری و آقای لاریجانی که آیت‌الله‌زاده هستند که گفته‌اند «وَلَد العالِم نصفُ العالِم» به همین مضامین اظهارنظر کرده‌اند. (روزنامه شرق 5 دی 96)
* * *
نخست فهرستی از این بودجه‌ها را می‌نویسم که البته پیشنهادی است و هنوز به تصویب مجلس نرسیده و بعد به سخن ادامه می‌دهم:
ـ شورای عالی حوزه‌های علمیه: چهارهزار و 464 میلیارد و 557 میلیون ریال
ترجمه به تومان! چهارصد میلیارد و 464 میلیون و 557هزار تومان
ـ جامعةالمصطفی: سه هزار و 51 میلیارد و 203 میلیون ریال
ترجمه به تومان: سیصد میلیارد و پانصد و ده میلیون و 203 هزار تومان
ـ سازمان تبلیغات اسلامی: چهارهزار و 364 میلیارد و 582 میلیون ریال
ترجمه به تومان: چهارصد میلیارد و 364 میلیون و 582 هزار تومان
(این مبلغ به زیرمجموعه‌های زیر تقسیم می‌شود: سازمان تبلیغات اسلامی، مؤسسه پژوهشی و فرهنگی انقلاب اسلامی، بنیاد دائرةالمعارف اسلامی2، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مرکز رسیدگی به امور مساجد و ستاد اقامه نماز که مبلغ پیشنهادی هرکدام آمده است).
* * *
در مورد این اقلام که به هر حال با جرح و تعدیل، در همین میزانها تصویب خواهد شد و نیز پرسش‌هایی در مورد کیفیت هزینه کردن آنها در شماره آینده سخن خواهم گفت اما شگفتا که حجت‌الاسلام پژمان‌فر رئیس جامعه المصطفی به کم شدن بودجه جامعه المصطفی انتقاد کرده (روزنامه شرق 2 دی‌ماه 96) و نیز حجت‌الاسلام رفعتی سخنگوی حوزه‌های علمیه کشور هم ضمن تأکید بر حفظ استقلال حوزه‌های علمیه، بودجه این حوزه‌ها را کمتر از نصف بودجه دانشگاههای کشور می‌داند و این بودجه را مربوط به مباحث عمرانی و خدمات طلاب در عرصه فرهنگی می‌داند... در حقیقت این دو برادر روحانی می‌خواهند بگویند: «کفاف کی دهد این باده‌ها به مستی ما!» (ناتمام)

پی‌نویس:
1. مگو پیرم! پیر، پدرْ جدّته!
2. با «مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی» اشتباه نشود. از این مرکز در این گزارش نامی برده نشده است(فتأمّل)