به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۱ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب : ۱۴۱۴۶۶

ژاله علو این روزها چه می کند؟

گروه فرهنگی: بانوی هنرمند عرصه نمایش این روزها به دلیل کهولت سن و شرایط جسمانی‌ در منزلش استراحت می‌کند. فعالیت اخیر این هنرمند در رادیو، به حدود یک ماه اخیر و ایفای نقش در دو سریال رادیو نمایش برمی‌گردد.
یکی از کارهای اخیر این بانوی پیشکسوت همکاری‌اش با میکائیل شهرستانی در مجموعه نمایش «هزار افسان» بوده است که یکی از شخصیت‌های اصلی قصه را بر عهده داشته است. در کمتر از یک ماه پیش این سریال در رادیو نمایش ضبط شده است. این مجموعه شامل همان قصه‌های «هزار و یک شب» است که هنوز به روی آنتن رادیو نمایش نرفته است.ژاله علو در «هزار افسان» نقش فخرتاج را ایفا کرده است که این نمایش رادیویی قرار است در پنج قسمت به روی آنتن رادیو نمایش برود.از دیگر سریال‌های اخیر ژاله علو در رادیو نمایش «خانه سه طبقه» است که این مجموعه را مجید حمزه کارگردانی کرده است. ژاله علو در این سریال یکی از نقش‌های اصلی را ایفا می‌کند. این سریال که حدود یک و نیم ماه پیش ضبط شده است قصه‌ای را روایت می‌کند مبنی بر اینکه در خانه‌ای سه طبقه و قدیمی یکی از همسایه‌ها بدون رضایت دو همسایه دیگر می‌خواهد خانه را توسط یک بسازوفروش از نو بسازد که این مساله باعث بروز مشکل برای اهالی ساختمان می‌شود.

این هنرمند پیشکسوت، پس از مدت‌ها با نقش «توران» در سریال رادیویی «خانه سه طبقه» حضور یافت. توران بزرگ یک خانواده است که با محبت و دلسوزی بسیار اهالی ساختمانی را دور هم جمع کرده و بین آنان تفاهم و همدلی برقرار می‌کند.«خانه سه طبقه» به نویسندگی: الهام رفیعی، تهیه‌کنندگی: اشرف السادات اشرف نژاد، صدابرداری: رضا طاهری، افکت : محمدرضا قبادی فر و با هنرمندی : ژاله علو، صفا آقاجانی، شهین دخت نجف زاده، شمسی صادقی، نازنین مهیمنی، شیوا رفیعیان، احمد گنجی، رامین پور ایمان، مهدی نمینی مقدم، مهرداد مهماندوست و محمد آقا محمدی است.به گزارش ایسنا، آخرین اجرای تصویری این هنرمند به حضور در مجموعه تلویزیونی «مختارنامه» برمی‌گردد. او از برگزیدگان هشتمین همایش چهره‌های ماندگار در سال ۱۳۸۹ است.

علو در کوچه شریعت، واقع در محله سنگلج تهران، از پدری ارتشی به دنیا آمد. پدربزرگ وی (علوالسلطنه) از خوشنویسان دوران قاجار بود. او در کودکی آثار ادبی ادیبان ایرانی همچون حافظ و سعدی و مولانا را فرا گرفت. در نوجوانی عضو چند انجمن ادبی و گروه شعرخوانی بود و همین فعالیت‌ها موجبات راهیابی وی به رادیو و گویندگی در آن را در سال ۱۳۲۷، مهیا کرد.نخستین فعالیت‌های هنری وی را گویندگی زنده در رادیو، شامل می‌شد. وی به اجرای نمایش‌های رادیویی می‌پرداخت و از پایه‌گذاران برنامه داستان شب بود. اجراهای وی در رادیو، وی را بر آن داشت که نام «ژاله» را برای خود برگزیند.

داستان شب هنوز وجود نداشت و تنها اخبار و مطالبی درباره جنگ متفقین پخش می‌شد. با این حال ژاله علو کارش را با گویندگی و اعلام برنامه‌ها آغاز کرد ولی قبل از شروع کار در آزمونی جامع شرکت کرد و البته قبول شد.امتحان آنها هم بیشتر مبتنی بر خواندن شعر و مقالات ادبی بود که علو پذیرفته شد و در نهایت اولین کار هنریش از پشت میکروفن رادیو به صورت زنده پخش شد.بعدها کم کم نمایشنامه‌های کوتاه نوشته شد و بازیگران تماشاخانه تهران آن را به صورت نمایشنامه‌های رادیویی تنظیم و اجرا کردند. مجید محسنی و جمشید شیبانی و حمید قنبری هم پیش‌پرده می‌خواندند.

کم کم «داستان شب» جای خود را در رادیو باز کرد. اولین نمایشنامه‌ای که علو برای داستان شب کار کرد «دختر خورشید» نام داشت که نصرت‌الله محتشم آن را کارگردانی کرد؛ نویسنده برنامه عزیزالله حاتمی و گوینده‌مانی بود.این برنامه از ابتدا ساعت ۱۰ شب و با همان آرم مشهور داستان شب پخش می‌شد. مدتی بعد دستگاه‌های ضبط در تولید رادیو در میدان ارگ راه‌اندازی شد و آنها به جای پخش زنده، تمام داستان‌ها را ضبط می‌کردند و مثلاً برای ضبط قسمتی از نمایشنامه «اتللو» از هفت شب تا صبح در رادیو ماندند!! در مجموع چهار داستان شب در ماه اجرا می‌کردند که شش قسمتی بودند و در طول هفته پخش می‌شدند.

جمعه‌ها هم برنامه بعدازظهر جمعه را اجرا می‌کردند. اجراهای وی در رادیو، وی را بر آن داشت که نام «ژاله» را برای خود برگزیند.پس از پایان تحصیلات هنرپیشگی در فیلم طوفان زندگی، به ایفای نقش پرداخت. پس از بازی در چند فیلم سینمایی، وارد عرصه تئاتر شد و نخستین اجرای خود را در سال ۱۳۲۸، در یکی از نمایش‌های هنریک استپانیان تجربه کرد. آخرین اجرای تئاتر خود را در سال ۱۳۳۷ و در نمایشی به نام توپاز، به کارگردانی نصرت‌الله محتشم، انجام داد.ژاله علو آغازگر دوبلهٔ کارتون در ایران بود و دوبلهٔ بسیاری از کارتون‌های والت دیسنی، مانند پینوکیو، سفید برفی، زیبای خفته، سیندرلا، صد و یک سگ خالدار به کارگردانی وی انجام شده‌است.جشن ۹۰ سالگی ژاله علو فروردین ۹۶ برگزار شد.