به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۱۹ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۱۴۱۸۱۴
وزارت خارجه آلمان، سفیر ایران را فراخواند

آلمان: ايران جاسوسي مي‌كند

گروه سياسي: رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که وزارت امور خارجه آلمان سفیر ایران در این کشور را برای پاسخگویی درباره اتهامات مربوط به آن چه جاسوسی ایران در آلمان از گروه‌های حامی اسرائیل عنوان شده، فراخوانده است.
روزنامه اورشلیم پست نوشت: وزارت امور خارجه آلمان در یک نشست در این وزارتخانه در ماه دسامبر، سفیر ایران در آلمان را به دلیل فعالیت‌های جاسوسی گروه‌های حامی اسرائیل فراخوانده است. این رسانه‌ها همچنین مدعی شدند که ایران یک دانشجوی پاکستانی 31 ساله به نام مصطفی حیدر سید نقفی را استخدام کرده بود تا از رئیس پیشین جامعه دوستی آلمان-اسرائیل و یک استاد دانشگاه فرانسوی-اسرائیلی در پاریس جاسوسی کند.

یک دادگاه در برلین این شهروند پاکستانی را در ماه مارس با ادعای اینکه برای سرویس های اطلاعاتی ایران کار می‌کرده و از ایران و یک کشور دیگر عضو ناتو جاسوسی می کرده است، به چهار سال و سه ماه زندانی محکوم کرد. بنابر گزارش رسانه‌های آلمانی وزارت امور خارجه این کشور به علی ماجدی سفیر ایران گفته است که این اقدامات غیرقابل قبول هستند و پیامدهایی منفی برای روابط دو جانبه ایران و آلمان خواهند داشت.

وزارت خارجه آلمان همچنین تاکید کرده است که تحت هیچ شرایطی نقض قوانین این کشور پذیرفته نخواهد بود. رسانه‌های آلمانی همچنین ادعا کرده‌اند که ایران در بازه زمانی ژوئیه 2015 تا ژوئیه 2016 دست کم مبلغ 2000 یورو به این شهروند پاکستانی پرداخت کرده بود. سرویس‌های اطلاعاتی آلمانی پیش از این نیز ادعا کرده بودند که ایران در این کشور از گروه‌های اسرائیلی جاسوسی می کند. مقامات آلمانی در سالهای 2007 تا 2017، 22 پرونده مربوط به اتهامات جاسوسی ایران در آلمان را بررسی کردند.
 
تکذیب احضار سفیر ایران توسط وزارت خارجه آلمان
 
ایسنا: یک منبع آگاه در سفارت کشورمان در برلین خبر احضار سفیر ایران از سوی وزارت خارجه آلمان را تکذیب کرد. این منبع آگاه با تکذیب خبر احضار سفیر کشورمان گفت که هیچ تذکر یا احضاری برای سفیر کشورمان نیامده است.