به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۰/۲۰ ساعت ۱۱:۳۱
کد مطلب : ۱۴۱۸۴۸

رابطه تجمعات و لرزه بر حقوق شهروندی

گروه جامعه: حسین؛ عرفانی مقدم مدیرکل دفتر حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی وزارت دادگستری در روزنامه ایران نوشت: اتفاقات روزهای اخیر کشور از زلزله خسارت بار و سهمگین استان کرمانشاه گرفته تا دلهره‌های وقوع زلزله احتمالی در دیگر استان‌های کشور از جمله پایتخت، باسرعت قابل توجهی تحت‌الشعاع اعتراضات برخی افراد در شهرها، با هدف توجه بیشتر به اوضاع و احوال اقتصادی موجود، قرار گرفت.
 
به گونه‌ای که هیچ اثری از اضطراب و نگرانی احتمال وقوع زلزله در افکار عمومی باقی نمانده است، اما امیدوارم تدبیر بیش از پیش مسئولان، برای اتفاقات ناگهانی بعدی از آمادگی اولیه و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی کشور برای کاهش خسارات مادی و معنوی شهروندان حاکی باشد. آنچه  در این مجال بدان پرداخته خواهد شد اهمیت توجه به طریق ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در زمینه حقوق شهروندی است و اینکه نیاز به فرهنگ‌سازی برای دقت بیشتر و توجه مردم به حقوق و تکالیفشان، بواقع یکی از ضروریات امروز جامعه ایرانی است. به نظر می‌آید برای ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی در زمینه حقوق شهروندی، نخستین نکته اساسی در آموزش، شروع از خودمان است. هر آنچه از حقوق و تکالیف خود در جامعه می‌دانیم به دقت اجرا کنیم و به حقوق دیگران و به طور کلی حقوق جامعه با کمال قانونمداری احترام بگذاریم. قطعاً تلاش دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های مدنی در امر آموزش حقوق شهروندی نیز اثرات مثبت و ارزنده‌ای نیز خواهد داشت.
 
لذا حفظ و رعایت بیش از پیش حقوق شهروندی را باید ابتدا از خودمان شروع کنیم، توجه به قوانین و مقررات کشور و به‌عبارتی قانونمداری، کنترل خشم، رعایت احترام به دیگر شهروندان و از همه مهمتر حفظ و رعایت حقوق آپارتمان نشینی در شهرهای بزرگ، همه و همه را باید از خود شروع کرد. نتیجه این امر نیز قطعاً بر وجه مطالبه گری جامعه اثر‌گذار بوده و دستگاه‌های اجرایی غیرفعال یا کم کار نیز به تبع این مطالبه عمومی در راستای حفظ و رعایت حقوق شهروندی حرکت رو به جلو خواهند داشت.
 
 
وقایع این روزها و اعتراض برخی افراد به وضعیت معیشتی و اقتصادی موجود نیز، نه اینکه امکان اعتراض در نظام جمهوری اسلامی مسدود یا محدود باشد، ولی اینکه سوء‌استفاده‌های صورت گرفته که منجر به تضییع حقوق مادی و معنوی شهروندان شده است لرزه بر جسم و روح حقوق شهروندی انداخته است. در این موضوع نیز همچنان اعتقاد داریم که وقتی برای حفظ و رعایت حقوق مان در جامعه، قانونگرایی را از خودمان شروع کنیم، بهترین نتیجه را اخذ خواهیم کرد. فضای دقیق و چارچوب درستی که در قوانین و مقررات کشور و همچنین در منشور حقوق شهروندی نیز تأکید شده است، این امکان را می‌دهد که افراد از حق نقد و ابراز نارضایتی برخوردار باشند، اما در مسیری که به اصلاح و خیر جامعه پیش رود نه اینکه موجبات تضییع حقوق شهروندان را فراهم کند. بنابراین در این موضوع نیز حفظ و احترام به قانون و قانونمداری و انتقال انتقادات و اعتراض‌های موجود از مسیر قانونی، ضمن اینکه به صلاح و پیشرفت جامعه کمک می‌کند، مسیر درست و بنای فرهنگ‌سازی برای فرزندانمان و نحوه برخورد با کاستی‌ها را نیز برای آنان ترسیم می‌کند.
 
لذا همواره تأکید داریم هرگونه انتقاد و اعتراض سازنده هر یک از شهروندان به‌عنوان عضو خانواده بزرگ ایرانی، ضمن اینکه نیاز به شنیده شدن و پیگیری جهت حل مشکلات موجود را می‌طلبد، فرهنگ نقد و اعتراض را برای فرزندان این خانواده اصیل و بزرگ بنیان می‌گذارد. بدیهی است که ایجاد فضای نا آرام و اقدامات ساختارشکنانه و غیرقانونی جز تضییع حقوق شهروندان و  نتیجه نگرفتن، عاید دیگری ندارد.
 
پس بیایید با هر آنچه  از حقوق شهروندی می‌دانیم از خودمان شروع کنیم. احترام به قانون، احترام به حقوق یکدیگر، مدارا در برخورد با سلایق اجتماعی مختلف و... که در این مسیر هر یک از شهروندان می‌توانند به‌عنوان الگوی جامعه در فرهنگ‌سازی و اجرای حقوق شهروندی در اجتماع ایرانی باشند. بدیهی است همچنان تأکید بر اقدامات آموزشی دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مدنی در موضوعات حقوق شهروندی با هدف افزایش آگاهی‌های عمومی در کشور نیز از اساسی‌ترین نکات زیربنایی محسوب می‌شود. پس با افزایش آگاهی مردم در خصوص حقوق و تکالیف آنان در اجتماع و ترویج فرهنگ «احترام به حقوق شهروندی را از خودمان شروع کنیم» در گسترش این مفهوم کوشا باشیم، ظرافت مفاهیم انسانی و اجتماعی مندرج در بطن حقوق شهروندی تاب چنین لرزه‌هایی را ندارد.
برچسب ها: نیوشا ضیغمی