به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۰۴ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۱۴۲۳۸۶
گزارشی از واکنش ها به سخنان دوشنبه شب رئیس‌جمهور

گفتگویی‌ كه فقط ۵ درصد را راضی كرد!

روزنامه بهار:
سخنان شب دوشنبه رئیس‌جمهور متفاوت از گفت‌وگوهای گذشته او بود. این مصاحبه مجری مسلط تری نسبت به نمونه های پیشین داشت و از طرفی اولین مصاحبه رسمی حسن روحانی پس از حوادث مهمی چون اعتراضات دی ماه 1396 و گرانی ارز محسوب می‌شد. دلایل فوق باعث می‌شد تا سخنان رئیس‌جمهور در این گفت‌وگو اهمیتی بیش از پیش داشته باشد و حساسیت نخبگان جامعه به فحوای کلام روحانی برانگیخته شود. ازهمان ابتدای شروع مصاحبه واکنش ها آغاز شد و هرکدام از شخصیت های سیاسی به فراخور تحلیلشان از سخنان رئیس‌جمهور واکنشی را نشان دادند. واکنش ها اغلب با انتقاد همراه بود و تیم رسانه ای دولت را مجبور به وعده بهبود گفت‌وگوها در آینده نزدیک کرد.

ابطحی: کشور غرق در ناامیدی است به مصاحبه دیگری احتیاج بود
محمد علی ابطحی در واکنش به سخنان دوشنبه شب رئیس‌جمهور در تلویزیون، نوشت: « مصاحبه رئيس‌جمهور با کلی توقع که ایجاد شده بود پایان یافت. متاسفانه سوالات آقای رشید پور متفاوت نبود. حتی نگذاشت طعم سخنرانی های آزاد خود روحانی را داشته باشد.از سیاست داخلی وخارجی و حتی اقتصاد حرف مهمی پرسیده نشد. وجواب هم طبعا داده نشد. کشور غرق در ناامیدی است. به مشکلات اخیر اشاره نشد. حتی سئوالات از برنامه های عادی رشید پور هم خیلی محافظه کارانه‌تر بود. کشور به مصاحبه دیگری احتیاج داشت.»

صادق زیباکلام: این گفت‌وگو پوک و سطحی بود
صادق زیباکلام نیز نسبت به گفت‌وگوی تلویزیونی دیشب روحانی با مردم واکنش نشان داد. او در توئیتی نوشت: « ایکاش آقای روحانی متوجه می‌شدند که هربار که با مردم صحبت می‌کنند بخش دیگری از ۲۴میلیون رای شان را از دست می‌دهند. ایکاش ایشان می‌توانستند متوجه شوند که وقتی به جای پرداختن به مشکلات و مسائل جدی و واقعی جامعه به سئوال و جوابهای تصنعی، پوک و سطحی میپردازند در حقیقت به شعور مردم توهین می‌کنند.»

ظریفیان: موضوعاتی که نیاز روز جامعه بود، مطرح نشد
غلامرضا ظریفیان فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره گفت‌وگو شب گذشته رئیس‌جمهور گفت: « با مشکلاتی که پیش آمده باید ارتباطی بین رئیس‌جمهور و مردم صورت می‌گرفت اما به نظر می‌رسدیک ساعت زمان کمی برای پاسخ‌گویی به افکار عمومی بود. این زمان کوتاه برای بیان مسائل اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی که ابعاد گسترده‌ای هم دارد، وقت کوتاهی بود. هرچند نکات و پرسش‌هایی مطرح شد که بخشی از آنها مشکلات جدی مردم بود اما زمان کمی برای پاسخگویی در نظر گرفته شده بود.گفت‌وگوی دوشنبه شب را نمی‌توان بد نامید اما کمتر از انتظار مردم و افکار عمومی بود. باز هم تاکید می‌کنم رئیس‌جمهور باید فاصله را با مردم کم کند و در هر گفت‌وگو به مسائل به صورت جداگانه بپردازد و در کنار پرداختن به مسائل صراحت را نیز در نظر داشته باشد. بود.حادثه‌ای در کشور رخ داده و بخشی از جامعه اعتراضاتی داشتند که اگر بخش رادیکال نامناسب و هنجارشکن آن را در نظر نگیریم پاسخ به این امر بخشی از نیاز جامعه و افکار عمومی است. نکته دیگر ارائه راهکارهایی برای حل مسئله اشتغال بود. مردم انتظار دارند که در رابطه با این موضوع پاسخ درست بشنوند.»

مافی: گفت‌وگوی رئیس‌جمهور تا اندازه‌ای متفاوت و امیدبخش بود
پروانه مافی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت: « گفت‌وگوی رئیس‌جمهور نسبت به گفت‌وگوهای قبلی ایشان تا اندازه‌ای متفاوت و امیدبخش بود. امیدواریم صداوسیما در قبال سایر قوا و بقیه مسئولین نیز چنین شیوه‌ای را در پیش گیرد و این آغاز تحولی در شیوه پاسخگویی مسئولان باشد. برای تداوم روند کنونی شفاف‌سازی یک ضرورت است.»

نظرسنجی حسام الدین آشنا درباره رضایت مردم از سخنان حسن روحانی
آشنا مشاور رئيس‌جمهور نیز حین گفتگو نظرسنجی گذاشت و نظر مردم را در مورد پاسخ های روحانی پرسید. نتیجه نظرسنجی به طور عجیبی شوکه کننده بود. تنها 5 درصد مردم از این سخنان رضایت داشتند. 19 درصد به گزینه متوسط رای دادند و 76 درصد شرکت کنندگان این مصاحبه را بسیار ضعیف ارزیابی کردند. نظرسنجی مشابهی نیز در اکانت توئیتر سایت اصلاح‌طلب جماران مطرح گردید که با اندکی اغماض دقیقا همین نتایج تکرار شد. اتفاقی که نشان می‌دهد مردم از عدم بیان برخی موضوعات و همچنین سخن گفتن از برخی موضوعات نه چندان مهم شاکی بودند و سخنان رئیس‌جمهور نتوانست اثرگذاری لازم را بر سطوح مختلف جامعه داشته باشد. اشتباه مصاحبه کننده در نپرسیدن سئوالات مهم برای مردم نباید باعث می‌شد تا مصاحبه شونده فرصت سخن گفتن در آن باره را از دست دهد و به هیچ وجه توجیه مناسبی برای این غفلت نیست. آشنا در انتها با توئیتی خطاب به مردم، نوشت: « تلاش می‌شود که ریاست جمهور - نه فقط شخص رئيس‌جمهور- وارد سطح جدیدی از قرار گرفتن در قاب تلویزیون شود. مصاحبه خبرنگار می خواهد نه فقط مجری! اگر برنامه زنده است باید تعاملی‌تر باشد. نزدیک شدن به استانداردهای گفت‌وگویی و استفاده از فناوری‌های تعاملی در برنامه های آتی دنبال خواهد شد.» امید است با به سمع رسیدن انتقادات دلسوزان و نخبگان گامی به سوی تعاملی‌تر شدن گفت‌وگوهای رئیس‌جمهور با مردم برداشته شود تا دوباره شاهد ایجاد نارضایتی جدید به جای رفع مشکلات نباشیم.

انتخاب رشیدپور چه پیامی داشت؟
رضا رشیدپور در گفت‌وگو اخیر با رئيس‌جمهوری نقش مجری را به عهده داشت که از همان دقایق آغازین اعلام نامش با واکنش‌ها و حاشیه‌های زیادی از تعریف و تجمید گرفته تا انتقاد و گلایه همراه شد.
گفت‌وگوی زنده حجت‌الاسلام حسن روحانی از ساعت ۲۱ و ۵۰ دقیقه آغاز شد و از همان ابتدا رشیدپور تاکید کرد که مخاطبان گفت‌وگوی «خاص و متفاوتی» را تجربه خواهند کرد و البته بر این عبارات تا انتهای مصاحبه نیز چند بار دیگر از سوی او تاکید شد.

زمان چندانی از آغاز مصاحبه نگذشته بود که واکنش‌های زیادی درباره عملکرد رشیدپور در گفت‌وگو با رئيس‌جمهوری کشورمان در شبکه‌های اجتماعی آغاز شد. برخی معتقد بودند که این مصاحبه نسبت به ساختارهای کلی سازمان صداوسیما در گفت‌وگو با روسای جمهوری کاملا متفاوت بوده است و به همین دلیل هم توانسته مخاطبان بیشتری را به ویژه مردم عادی به دیدن ترغیب کند، از طرفی دیگر عده‌ای نیز بر این باور بودند که سوالات رشیدپور از حسن روحانی چالشی و مهم نبود و به غیر از تاکیدات او بر متفاوت بودن این گفت‌وگو، تفاوت دیگری در این مصاحبه دیده نمی‌شد.

ادامه این حواشی، واکنش رضا رشیدپور در برنامه روز گذشته «حالا خورشید» را به دنبال داشت. او در این برنامه با تشکر از نقدهای مردم درباره مصاحبه او با رئيس‌جمهوری، در واکنش به این نقدها گفت: سه نکته را مردم بدانند؛ من مسئول مصاحبه با رئيس‌جمهوری بودم نه مناظره با ایشان. وظیفه داشتم از مشکلات و دغدغه مردم پرسش کنم، نه اینکه به آنها پاسخ دهم. زمان برنامه باید طولانی‌تر می‌بود چرا که بخش مهمی از پرسش‌ها باقی ماند. در همین راستا مهدی‌مطهرنیا، کارشناس رسانه و مجری برنامه‌های گفت‌وگومحور تلویزیون درباره عملکرد رضا رشیدپور در گفت‌وگو با رئيس‌جمهوری گفت: گفت‌وگوی رشیدپور با روحانی تجربه خوبی بود که توانست در جذب مخاطب هم موفق باشد، اما در عین حال باید گفت‌وگوهای تخصصی‌تری هم در کنار این گفت‌وگوهای دوستانه با رئيس‌جمهوری و سایر مسئولان کشوری صورت بگیرد.

او معتقد است که گفت‌وگوی رشیدپور با روحانی تجربه خوبی بود که توانست در جذب مخاطب هم موفق باشد، اما در عین حال باید گفت‌وگوهای تخصصی‌تری هم در کنار این گفت‌وگوهای دوستانه با رئيس‌جمهوری و سایر مسئولان کشوری صورت بگیرد.او معتقد است که «انتخاب رضا رشیدپور برای نشستن مقابل رئيس‌جمهوری نشان‌دهنده چند پیام متفاوت و در عین حال دارای اثرات گوناگون است. نخست اینکه رضا رشیدپور در سال ۹۲ یکی از مجریان همراه حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی بود. امثال رضا رشیدپور و مهران مدیری در دوران دولت‌هایی که رئيس‌جمهور دارای گرایش‌های اعتدالی یا اصلاح‌طلبانه است به صداوسیما بازگردانده می‌شوند تا از زبان آنها دولت مورد نقد قرار بگیرد و در عین اینکه نقد از سوی آنها بیان می‌شود، جاذبه‌هایی را نیز به همراه دارد. این جاذبه‌ها دلایل متفاوتی دارد که در این میان می‌توان به ممنوع‌التصویری مقطعی این افراد در دوران‌ دیگر همانند دولت‌های نهم و دهم، اشاره کرد.»
«به نظر می‌رسد که صداوسیما به تجربه استفاده ابزاری سیاسی از چهره‌هایی چون رضا رشیدپور نایل آمده است و این استفاده ابزاری را هم کاملا به نمایش می‌گذارد. البته اینکه رضا رشیدپور و مهران مدیری تا چه اندازه به این ابزاری شدن تن می‌دهند، مساله‌ای کاملا شخصی است که خود آنها باید در این باره تصمیم بگیرند.»