به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۱۴۲۶۸۸
مجلس بار دیگر شگفتی آفرید

مردم به آن حسن روحانی رای ندادند که...!

مردم به آن حسن روحانی رای ندادند که...!
حسین آخانی
شاید به عنوان کسی که به حسن روحانی رای داده است، از اینکه مجلس به بودجه دولت او رای نداده است باید ناراحت می‌شدم. البته من یک گیاه‌شناسم، از اقتصاد و مدیریت سر در نمی‌آورم. این را تذکر دادم که این نوشته را تقدیس نکنید، بخوانید و خود قضاوت کنید، اینکه درست نباشد شاید احتمال درست بودنش بیشتر است. بعد از رای منفی شگفت‌انگیز به حبیب الله بیطرف – نماد مدیر سد‌سازی و انتقال آب – باید این دومین اقدام مجلس در رای منفی به بودجه محمد باقر نوبخت و همکارانش را به فال نیک گرفت. مردمی که به حسن روحانی رای دادند، به آن حسن روحانی دای ندادند که برای توجیه انتقال آب کارون به کرمان نامه محرمانه بنویسد. به آن حسن روحانی رای ندادند که آب خزر را به سمنان منتقل کند،

به آن حسن روحانی رای ندادند که معاون علمی‌اش به تعهدات مصوب خود در حمایت از پژوهشگران سرآمد داخلی پشت پا بزند و جایزه میلیون دلاری به صنعتگران خارج‌نشین بدهد. مردم می‌خواستند که کارها بر اساس تدبیر باشد. دیگر مافیای خودروی‌سازی نباشد که حق داشته باشد اقتصاد ایران را جولانگه خود قرار دهد و بکُشد هزاران هزاران ایرانی را چه با دود اگزوز در شهرها و چه با له کردن این و آن در جاده‌ها. اینکه معاون خودتان در سازمان محیط زیست می‌گوید زور شما به مافیای خودروسازی نمی‌رسد خیلی غم‌انگیز است و مردمی که به شما رای دادند را قانع نمی‌کند.

آن مردمی که به شما رای دادند حق آسمان آبی را طلب می‌کنند. اینکه شهردار که شاید با رئیس‌جمهور بیش از هر کسی نزدیک است، به حسن روحانی نامه می‌نویسد تا حق شهروندان را از برنامه و بودجه جهت حمایت از حمل و نقل عمومی بگیرد و ظاهرا زورش نمی‌رسد، برای ما و دیگر کسانی که به شما رای داده‌اند غم انگیز است. مردم می‌خواهند بدانند اگر قیمت بنزین زیاد می‌شود پولش کجا می‌رود؟ آیا باز نقشه می‌چینید آب غرب را به شرق و آب جنوب را به شمال منتقل کنید؟ آیا برای پر کردن جیب دلالان سد‌سازی و انواع و اقسام دلالی‌های خصولتی‌ها و اختلاس‌گران ملت ایران را مقروض می‌کنید؟

اگر با صراحت بیایید و پولش را به سیستم حمل و نقل عمومی تزریق کنید که همه مردم منتفع شوند نه تنها کسی معترض نمی‌شود و قیمتی بالا نمی‌رود، بلکه چون باعث پایین آمدن هزینه حمل و نقل در سبد هزینه‌های روزانه می‌شود به کاهش قیمت‌ها هم منجر می‌شود. تجربه ممالک پیشرفته نشان داده است که گسترش حمل و نقل عمومی و کارآمد باعث گسترش عدالت، حفظ محیط زیست و شکوفایی مردمی می‌شود که وقتشان و سلامتشان در هرج و مرج وسایل نقلیه دود زای موتوری قربانی دلالان خودرو نمی‌شود. اینکه وزیر بهداشت شما از اینکه قدرتمندانی پشت پرده حمایت از ماده مخدر سیگار نشسته‌اند شکوه می‌کند خیلی غم‌انگیز است.

کافی است یک نمونه دردناک از مدیریت سر گردنه‌ای برنامه‌ریزان شما را ذکر کنم. خیلی دوست داشتم خانواده‌ام را برای سفری سه روزه در ایام تعطیل بهمن به جزیره قشم ببرم تا فرزندم با کشورش بیشتر آشنا شود. به آژانس زنگ زدم، می‌گوید پایین‌ترین قیمت یک میلیون و دویست و پنجاه هزار تومان است. یعنی یک سفر سه روزه و سه نفره باید سه میلیون و هفتصد و پنجاه هزار تومان هزینه بلیط و اقامت داد. حالا اگر هزینه‌های دیگر را به آن اضافه کنم این سفر کوتاه برای من 5 میلیون آب می‌خورد. به سایت مراجعه کردم، دیدم برای یک هفته سفر به استانبول در هتلی به مراتب بهتر کمتر از این پیشنهاد می‌دهند.

چرا باید کارگزاران شما با روش سر گردنه‌ای کشور را اداره کنند؟ قیمت پروازها را آزاد کنند که مثلا در تعطیلات هر قیمتی خواستند بفروشند. اگر کسی مجبور است و می‌خواهد از کشور بیرون رود از او عوارض نجومی طلب کنند. ده برابر کردن عوارض خودروهای هیبریدی هم که خود داستان مضحک دیگری است. اینگونه اداره کردن کشور و اینگونه بودجه نویسی کارگزاران شما شبیه کسانی است که به زور می‌خواهند مردم را به بهشت ببرند. لااقل آن‌ها نیتشان خیر است ولی کارگزاران شما به زور می‌خواهند مردم را یا زیر چرخ ماشین‌ها له کنند و یا با دود خفه کنند.

آن‌ها مناطقی به نام مناطق آزاد درست کرده‌اند و مردم را به زور وادار می‌کنند به آن مناطق بروند و کالاهای بنجل چینی بخرند. برای همین چند منطقه بکر و طبیعی کشور  مانند جزیره آشوراده و مناطق حفاظت شده، نقشه کشیده‌اند که آن‌ها را مانند کیش اتاق خلوت واردات‌چی‌ها و زمین‌خواران کنند. مدیران شما حتی ساده‌ترین حق مردم که سوار شدن بر دوچرخه است را از ما گرفته‌اند. جای تشکر دارد از مجلسی که به انتقال آب نه می‌گوید و وزیر پیشنهادی سد ساز و بودجه پیشنهادی محمدباقر نوبخت و همراهان را تایید نمی‌کند. انشاالله که خروجی مجلس بودجه‌ای سبز باشد که در آن حقوق مردم بر حقوق دلالان و پیمانکاران می‌چربد و اجرای عدالت و حفظ محیط زیست اولویت آن است.

۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۱:۵۵
سید علی آقا خمینی میتواند اصلاح طلبان چپی که مخالف وضع اقتصادی موجود که دولت باعث هست را هدایت کند (357910)
۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۲:۰۴
اصلاح طلبان باید دو جناح درونی در خود درست کنند
یکی راست‌گرایی ( با لیدری ناطق نوری ) یکی چپگرا ( با لیدری مسعود پزشکیان )
اما هردو ملی گرا و اسلام گرا و معتقد به امام و رهبری و آرمانها...
یکی طرفدار محافظه کاری اقتصادی و رشد سرمایه ها بزرگ
یکی طرفدار مالیات بر سرمایه های بزرگ و رشد سرمایه کوچک و متوسط
اصلاح طلبان باور کنند دولت جمهوری اسلامی هستند نه اپوزوسیون!
باور کنند دولت انقلاب و اسلام هستند نه ضدش!
کنترل همه قوه مجریه و سیاست و ریل گذاری و بودجه همه دست دولته حتی اگر ۷۰ درصد قوه اجرا بش (357911)
۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۲:۰۷
دولت فعلی دولت را مقتدر کرده هست برعکس چهار دوره ی گذشته... مانند دوره سازندگی نقش دولت پر رنگ شده

اما متاسفانه در عمل چیزی نمی بینیم (357912)
۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۲:۱۶
انتخابات ۸۴ ثابت کرد فکر محافظه کار راست‌گرا و کارگزاران و سازندگی ۶ میلیون رای دارد ( نوعی راست - نمادش مرحوم هاشمی )
فکر سوسیال دموکراسی ( نوعی از چپ ) ۵ میلیون .. نمادش کروبی
فکر لیبرالیسم افراطی ( نوعی از چپ ) ۴ میلیون... نمادش معین
فکر اصلاح طلبی اصولگرانیزه شده ( نوعی محافظ کاری ) ۱ میلیون..‌ نمادش مهرعلیزاده
نتایج دور اول انتخابات ۸۴ نشان میدهد که جناحی درون اصلاحات هست و همه میدانند کارگزارانی ها به دلیل قدرت اقتصادی و نفوذی که دارند هر موقع لیدر کل جریان شدند همه پیروز شدند (357913)
۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۲:۱۹
اصلاح طلبان چون پشتوانه ای در نهادها انتصابی ندارند بیشتر سیاسی کار هستند برای تحکیم خود تا رسیدگی به امور شاید مثل دهه ۶۰ در قدرت بودند کمی کمک میکردند (357914)
۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۲:۲۳
جبهه متحد وحدت ایران اسلامی تشکیل دهید... وحدت جامعه... وحدت اقشار .. نه وحدت سیاست بازان!

در چارچوب راه امام و رهبری

به غیر پزشکیان من اصلاح طلبی ندیدم که بوی مردم بدهد ... بوی وحدت بدهد حتی رقیب هم میگوید (357918)
۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۲:۲۶
ثمره سیاسی انتخابات مجلس دهم علی مطهری و پزشکیان و صادقی هستند ... قدر بدانید!!

آقای صادقی حتی اگر جریان سازی با ایده مردمی و دهه ۶۰ی کند و رد صلاحیت هم شود در انتخابات های آینده با یک بیانیه رای اش بنا به مصلحت به سبد اصلاح طلبان ریخته میشه..

قشر مذهبی هم حتی شعارها کمک به محرومین را دوست دارد حتی اگر ظرفیت جذب آنان را ندارید! (357919)
۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۲:۲۹
افتراقی که رای را جمع میکند و یک هفته و دو هفته مانده به انتخابات با یک بیانیه متحد میشود برای ایران... برای اسلام مفید هست...

۸۴ اگر یک هفته مانده آن رودهای مفترق و جدا ( کاندیدا ) برای فردای وطن متحد میشدند مشارکت هم بالا می‌رفت و هم فرد دیگر رییس میشد

ایراد ندارد همه بیایند و ایده بدهند و حرف بزنند ... اما جایی که باید کنار بروند.. کنار بروند (357920)
۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۲:۳۰
حزب کارگزاران اگر اصلاح شود اصلاحات درست میشود (357922)
حاتمی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۱/۱۲ ۲۳:۴۵
بنظر من اگر سید لیدر اصلاحات دستش تو انتخاب کاندیداهای قوی باز باشه شانس موفقیت و اجرای برنامه های بهتر امکان دارد (357927)
۱۳۹۶/۱۱/۱۳ ۰۰:۱۶
دیگر این سخت افزار با نرم افزار تاج زاده ها کار نمیکند

اصلاحاتی ها نرم افزار جدید بنویسند

( به گوش کارگزارانی ها برسد ) (357929)
۱۳۹۶/۱۱/۱۳ ۰۰:۱۷
روحانی نتوانست وزن سیاسی هاشمی داخل حاکمیت را برای تکنوکرات ها بدست آورد .. او نه رییس مجمع هست و نه امام جمعه تهران...

خاتمی باز هاشمی را تا پایان کار داشت

او هم پایان ریاستش احمدی نژاد دیگری میشود مگر با آقایان علی لاریجانی و آیت الله آملی لاریجانی همیار باشد (357891) (357930)
۱۳۹۶/۱۱/۱۳ ۰۰:۱۸
سید علی خمینی پتانسیل امام جمعه جوان و محبوب شدن را دارد (357931)
۱۳۹۶/۱۱/۱۳ ۰۰:۵۴
اعتقاد دارم بعد از دهه ۶۰ همه ایده ها جناح چپ پودر شد و اگر هاشمی نبود اینها در سطح زیرین دولت و مجلس او و اصلاحات جایی نداشتند (357936)
۱۳۹۶/۱۱/۱۳ ۰۱:۰۵
جناح چپ عملا ایده هایش در دهه ۶۰ نابود شد در ادامه زیر سایه آیت الله هاشمی در چند وزارت خانه و در مجلس تا ۷۶ ادامه حیات داد تا اینکه حزب کارگزاران استارت دوم خرداد را زد و چپی ها بی ایده هم برای اینکه از قدرت کنار افتاده شده بودند برای بازگشت پشت سر دولت اصلاحات ایستادند! حمایت آنها و هر کنار افتاده ای از این دولت سیاسی بود نه دلسوزانه تا اینکه مجلس ششم فرا رسید. اینبار ایده ی اداره کننده ی کشور در زمان مرحوم هاشمی را از او ربوده و اورا ترور شخصیتی کرده و وارد بازی براندازانه شدند! (357938)
۱۳۹۶/۱۱/۱۳ ۰۱:۰۷
چپی ها سنتی مانند آقای هادی غفاری بدشان نمی آید از قالیباف حمایت کنند

حزب کارگزاران با قالیباف مشکل دارد (357939)