به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۴ ساعت ۱۱:۴۲
کد مطلب : ۱۴۲۷۳۲

هشدار آمريكا به سوریه درباره ادامه استفاده از سلاح شیمیایی

گروه بين‌الملل: وزیر دفاع آمریکا در جمع خبرنگاران ضمن ابراز نگرانی کشورش درباره احتمال استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه گفت کنفرانس سوچی دستاوردی نداشته است.
هشدار آمريكا به سوریه درباره ادامه استفاده از سلاح شیمیایی
 جیمز ماتیس،‌ وزیر دفاع آمریکا گفت: ما به شدت نسبت به احتمال استفاده از گاز شیمیایی سارین در سوریه نگرانیم. هیچ سندی نداریم اما اظهارات برخی گروه‌ها در سوریه سازمان‌های غیردولتی و شبه‌نظامیان حاکی از آن است که گاز سارین در سوریه استفاده شده است لذا ما دنبال ادله و اسناد در این باره هستیم و بعد از آن وارد اقدام می‌شویم. این اظهارات وزیر دفاع آمریکا یک روز پس از آن ایراد شد که واشنگتن هشدار داد اگر لازم شود آماده اقدام نظامی علیه دولت سوریه در صورت اثبات حملات شیمیایی است. ماتیس به جزئیات بیشتر اشاره‌ای نکرد.
 
هیات عالی مذاکره کننده مخالفان اخیرا مدعی شد که دولت سوریه از سلاح شیمیایی در غوطه شرقی دمشق استفاده کرده است. یحیی العریضی، سخنگوی هیات مخالفان سوریه در گفت‌وگو با رویترز مدعی شد که از این سلاح‌ها در غوطه شرقی استفاده شده و مخالفان اسناد لازم در این باره را دارند. پیشتر دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دستور حمله به پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را به بهانه پاسخ به حمله شیمیایی که غرب مدعی است نظام سوریه انجام داده صادر کرد. ماتیس همچنین گفت: ما همه می‌دانیم و دیدیم که چگونه به حملات قبلی پاسخ داده شد لذا بازگشت به نقض توافق منع تسلیحات شیمیایی غیرعاقلانه است.

ماتیس در بخش دیگری از اظهاراتش در جمع خبرنگاران در پنتاگون با اشاره به کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه که اخیرا در شهر سوچی روسیه برگزار شد مدعی شد شرکت کنندگان در این کنفرانس در دستیابی به نتایج چشمگیر شکست خوردند. وی گفت: ما می‌خواهیم به ماموریت نابودی داعش، از بین بردن پایگاه‌های این گروه و تحقق شرایطی در سوریه بازگردیم که امکان مشارکت آزاد و بیشتر در مذاکرات ژنو را فراهم کند. ماتیس خاطر نشان کرد: دیدیم که شرکت کنندگان در کنفرانس سوچی به هیچ چیز دست پیدا نکردند. به عقیده من این بهترین جمله برای توصیف نتایج نشست سوچی است. بله شرکت کنندگان در این نشست و استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل در سوریه به ژنو بازگشتند. کنفرانس سوچی که روزهای ۲۹ و ۳۰ ماه ژانویه گذشته برگزار شد با صدور سه بیانیه شامل بیانیه پایانی، پیام شرکت کنندگان و فهرست نامزدهای کمیته قانون اساسی پایان یافت.

وزیر دفاع آمریکا در اشاره به عملیات "شاخه زیتون" ترکیه در شمال سوریه گفت که کشورش با ترکیه درباره منبج گفتگو می‌کند اما افشای جزئیات در این باره در آرای عمومی درست نیست. ماتیس به سوالات خبرنگاران درباره عملیات شاخه زیتون در عفرین سوریه که شامل منبج نیز می‌شود پاسخ داد و گفت با نورالدین جانیکلی، همتای ترک خود در این باره در تماس است. وی در پاسخ به سوالی درباره ورود یا عدم ورود نیروهای ترکیه به منبج گفت: من الان در این باره حرفی نمی‌زنم. الان زمان مناسبی برای طرح این مسائل در افکار عمومی نیست. صحبت در این باره افکار عمومی دو کشور را متشنج می‌کند و تنها می‌گویم این موضوع در حال حاضر مساله مورد بحث بین ما و ترکیه است.