به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۹:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۱۶ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب : ۱۴۲۸۲۴

نگاهی به «هفت» با اجرای رشیدپور

مرجان یگانه پرست- روزنامه بهار
روزهای جشنواره‌اي بهمن ماه با اخبار جشنواره و ویژه برنامه‌هاي مربوط به آن طی مي‌شود و یکی از مهمترین برنامه‌هایی که اهالی هنر و سینمادوستان در این ایام در انتظار آن بودند، برنامه «هفت» سینمایی بود که مرجع خوب و موثقی برای تحلیل و بررسی فیلم‌هاي جشنواره فیلم فجر بوده است. این برنامه البته در طی دوره‌هاي مختلفی که اجرا شده است، چالش‌ها و تاثیرات خاص خود را داشته است. هر چند در دوره هایی مثل دوره حضور جیرانی جذاب تر و در دوره گبرلو، اثرگذار و در دوره اجرای افخمی به حاشیه رفت اما در هر حال برنامه‌اي اثرگذار بود که جای خالی آن احساس مي‌شد و حالا با اجرای رضا رشیدپور جان تازه‌اي گرفته است و باید منتظر ماند و دید از نظر محتوایی هم همان اثری که از آن انتظار مي‌رود را دارد یا نه؟
***

جان گرفتن دوباره برنامه سینمایی محبوب
برنامه «هفت» در طی سال‌های اخیر به پایگاهی مهم برای نقد و تحلیل آثار سینمایی تبدیل شد و توقف آن در چند وقت اخیر خللی در ویژه برنامه‌هاي سینمایی را گواه بود. این برنامه در زمانی که توسط فریدون جیرانی آغاز شد، توانست در میان اهالی هنر به خوبی جا بیفتد و انگیزه لازم را ایجاد کند و یکی از مهمترین برنامه‌هاي تخصصی سینمایی را رقم بزند. این برنامه در ادامه توسط محمود گبرلو نیز توانست روی پا بماند و همچنان مخاطبان خود را داشته باشد و در بخش هایی بهتر و البته در بخش هایی مثل پیش بردن بحث‌ها و نقد ها، به مانند اجرای جیرانی تند و تیز و قاطع نبود اما در مجموع برنامه اثرگذاری خود را داشت. واقعیت این است که در میان همه ویژه برنامه‌هاي سینمایی، یکی از مهمترین آنها در سازمان صداوسیما هنوز برنامه «هفت» است که همه را چشم انتظار خود گذاشته بود و از سینماگران تا مدیران سینمایی بسیاری منتظر بودند تا ببینند بالاخره چه کسی بر صندلی اجرای این برنامه پرحاشیه خواهد نشست. در این مدت گزینه‌هاي مختلفی از محمدرضا شهیدی فرد تا مهران مدیری برای اجرای آن مطرح شد تا اینکه با آغاز جشنواره سی و ششم فیلم فجر رضا رشیدپور سکان برنامه را به دست گرفت. حضور این مجری با گرمای کلامی و تسلط در اجرا نقطه شروع خوبی را نوید مي‌دهد اما باید دید این برنامه در محتوا، اثرگذاری در حوزه توسعه بخشی مباحث سینمایی همان قدر که انتظار مي‌رود، موثر خواهد بود یا نه؟ در این راستا با چند تن اهالی سینما گفت‌وگو کرده ایم.

انتقاد تند مجری سابق «هفت» از اجرای جدید
محمود گبرلو، بیان کرد که سطح تخصصی برنامه «هفت» با اجرای مجریان جدید پایین می‌آید و این برنامه نیازمند مجری متخصص است. محمود گبرلو، به تازگی در حاشیه نشست دبیر جشنواره فجر در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های اینترنتی درباره تغییر رویکرد برنامه «هفت» با حضور رضا رشیدپور توضیح داد.او در این باره بیان کرد: «آقای جیرانی در یک مقطعی با فرم خاصی برنامه «هفت» را اجرا کردند و بعد از آن من آمدم با شکلی متفاوت و سپس آقای افخمی هم آمدند و رویکرد خودشان را داشتند و هر سه آدم‌های سینماگر و صاحب نظر بودند.»گبرلو ادامه داد: «حالا من سینماگر نیستم اما روزنامه‌نگاری بودم که سال‌ها در حوزه سینما کار کردم. طبیعتا اگر برنامه «هفت» بخواهد یک برنامه تخصصی و حرفه‌ای باشد باید یک آدم متشخص و سینمایی اجرای آن را بر عهده داشته باشد. نه مثلا دوستانی که مجری خوبی هستند، «دورهمی» خوب برگزار می‌کنند و حرف‌های قشنگ و جذاب می‌زنند. کسانی که فقط حرف‌های شیرین و جذاب می‌زنند نمی‌توانند برنامه سینمایی اجرا کنند و خب طبیعی هم هست.»
این مجری توضیح داد: «نمی‌خواهم بگویم چون من قبلا مجری این برنامه بودم آنها بد هستند. به طور تحلیلی این صحبت را می‌گویم. دوست من آقای مدیری «دورهمی» را خوب برگزار می‌کند و طنزهای خوبی هم دارد یا آقای رشیدپور مسائل اجتماعی را خوب بیان می‌کنند و انتقادات خوبی بیان مي‌کنند. اما نمی‌توانند با یک سینماگر و اهالی سینما به خوبی وارد گفت‌وگو شوند.»
گبرلو ادامه داد: «مجری این برنامه باید فیلم‌ها را دقیق ببیند، شناسنامه کارگردان‌ها را بداند بعد در برنامه با آن‌ها گفت‌وگو کند و این نیازمند تجربه چندین ساله است که شاخصه برنامه «هفت» نیز هست.»او همچنین در پاسخ به سوالی درباره پایین آمدن سطح تخصصی و کیفی برنامه‌ «هفت» با اجرای مجریان جدید گفت: «بله با این مجریان سطح تخصصی برنامه پایین می‌آید. زیرا که تخصصی که دارند در حوزه برنامه نیست.»

«هفت» جدید نیازمند بحث‌هاي جنجالی
طهماسب صلح جو، منتقد سینما در پاسخ به این سوال که اجرای رشیدپور را در برنامه «هفت» چگونه مي‌بینید؟، گفت: خب تازه شروع کرده به نظر می‌آید که این مدل اجرایی که براساس یک روشی که در برنامه‌هاي دیگری هم استفاده کرده مثل برنامه «حالا خورشید» به مرور زمان تغییر خواهد کرد برای اینکه الان بیشتر دارد با یک نوع روش ژورنالیستی سعی مي‌کند بحث کند ولی خب افرادی که می‌آیند در این برنامه یواش یواش روشن مي‌کنند بحث سینما یک مقداری درونی تر است یک مقداری درک مفاهیم شناخت از سینما مي‌خواهد که با آن حال و هوای روزمره ژورنالیست نمی شود به آن پاسخ داد به نظر می‌آید نمی تواند تفاهم داشته باشد با کسانی که زیبایی شناسی و هنر سینما هست این عدم تفاهم کم کم برطرف مي‌شود و ان شااله متوجه مي‌شود که دارد راجع به چه چیزی صحبت مي‌کند.
وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که تغییرات اخیر برنامه هفت مثل دکور و مجری و روند گفت‌وگو مثبت بوده یا منفی؟ اظهار کرد: ببینید نمی دانم راجع به این نمی‌توانیم الان قضاوت کنیم، این برنامه وقتی نمی تواند با یک بده بستان به اصطلاح هنری جا بیفتد خود به خود جذاب مي‌شود، تغییرات ظاهری زیاد به چشم نمی آید الان نمی شود قضاوت کرد ببینید الان این برنامه به هر حال باید بتواند مسیر هنری خودش را پیدا بکند که خب شاید موفق بشود. صلح جو همچنین تاکید کرد:اصل قضیه این است که باید بتواند این بحث‌ها و گفت‌وگوها چگونه پیش مي‌رود این اصل قضیه است وگرنه یک تغییری داده است در و ببینیم چقدر می‌تواند با همین روش و فضا اجرای مطلوبی را داشته باشد. به علاوه‌ با روند گفت‌وگوها و میان برنامه‌ها است که برنامه جذاب مي‌شود. من فکر مي‌کنم اصل قضیه دکور نیست، اصل قضیه آن شیوه اجرا مي‌باشد. ببینید برنامه هفت از آن ابتدا که سنگ بنا آن گذاشته شده است یک جوری مدیران و گرداننده‌هاي این برنامه دوست داشتند که یک نود سینمایی داشته باشند به خاطر همین هم اسم آن را «هفت» گذاشته‌اند و اصلا قبل از اینکه این برنامه ساخته شود مي‌گفتیم ما یک چیزی شبیه مثلا داشته باشیم. منتها در نود چون فضا، فضای فوتبالی است این بحث و جدل‌ها زیاد مسئله‌ساز نمی‌شود (می‌شود ولی زیاد نه ) ولی سینما خود به خود راه به جاهایی می‌برد که شاید عرصه ممنوعه باشد یک سری دائم به بحران برمی‌خورد.
وی در پایان افزود: ببینید این را می‌خواهم بگویم که درواقع تماشاگر توقعی را که از هفت دارد همان بحث‌هاي جنجالی همان گفت‌وگوهای هیجانی است بیشتر اکشن برنامه است که برای آنها جذاب است. و از ابتدا به آن عادت کرده و تماشاگر این توقع را دارد از این برنامه و از برنامه‌هاي دیگر همچین توقعی ندارد و از ابتدا این برنامه بر این بنا بود و قرار بوده رقیب برنامه نود باشد.
انتظار توسعه مباحث سینمایی
آنچه مهم است این که همه این برنامه‌هاي سینمایی بتوانند به پیشروی حوزه سینما در کشور کمک کنند و اگر کمکی به توسعه آن نمی کنند حداقل چوب لای چرخ‌هاي آن نگذارند.