به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۲:۴۳
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۱ ساعت ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۴۲۹۰۸
سقوط جنگنده اسرائیل در جریان حمله به «اهداف متعلق به ایران» در سوریه

ادامه بمباران پايگاههاي نظامي سوريه توسط اسراييل

گروه بين‌الملل: ارتش اسرائیل می گوید یک جنگنده این کشور روز شنبه در جریان حمله به «اهداف متعلق به ایران» در سوریه سقوط کرد.
ادامه بمباران پايگاههاي نظامي سوريه توسط اسراييل
بنا به اعلام ارتش اسرائیل حمله به این مواضع پس رهگیری یک پهپاد ایرانی صورت گرفت که از سوریه وارد حریم هوایی اسرائیل شده بود. تصاویر منتشر شده از محل سقوط جنگنده اسرائیلی در شمال این کشور بقایای آن را نشان می دهد. جاناتان کونریکوس، سخنگوی ارتش اسرائیل در صفحه توئیتر خود اعلام کرد: «نیروهای دفاعی اسرائیل سامانه های کنترل ایران در سوریه را که یک پهپاد به حریم هوایی اسرائیل فرستاده بودند، مورد هدف قرار دادند. به دنبال شلیک شدید ضد هوایی ارتش سوریه یک جنگنده "اف-۱۶" در خاک اسرائیل سقوط کرد، خلبانان ما سالم هستند.»

سخنگوی ارتش اسرائیل گفته است، یک پهپاد ایرانی را رهگیری کرده و اسرائیل اهدافی ایرانی را در خاک سوریه مورد هدف قرار داده است. آفیخای ادرعی، افزود: هلی‌کوپتر آپاچی اسرائیلی یک پهپاد ایرانی را که از خاک سوریه بلند شده بود، رهگیری کرده است. ما پرواز این پهپاد را از فرودگاه تیفور در منطقه پالمیرا (تدمر) در سوریه به سمت اسرائیل رصد کردیم و این پهپاد توسط هلی‌کوپتر آپاچی ساقط شد و در داخل اسرائیل سقوط کرده و اکنون نزد ماست.
 
در مقابل تلویزیون دولتی سوریه می‌گوید دفاع هوایی این کشور «بیش از یک جنگنده اسرائیلی» را در جریان «تهاجم» به خاک سوریه مورد هدف قرار داده است. یک مقام رسمی ارتش سوریه نیز از حمله اسرائیل به یک پایگاه نظامی در خاک سوریه خبر داد. با این حال ارتش اسرائیل مورد اصابت قرار گرفتن «بیش از یک جنگنده» این کشور را تکذیب کرد.

ارتش اسرائیل در مورد ورود یک فروند پهپاد به خاک این کشور اعلام کرده است: «یک بالگرد تهاجمی موفق به رهگیری یک پهپاد ایرانی شد که از سوریه به حریم هوایی اسرائیل نفوذ کرده بود. سامانه های دفاع هوایی ما در همان مراحل اولیه این پهپاد را شناسایی کردند و آن را تا زمان رهگیری نهایی زیر نظر داشتند.» حادثه روز شنبه یکی از جدی ترین تنش های نظامی بین اسرائیل و سوریه از زمان آغاز جنگ داخلی در سوریه است.

سانه‌های اسرائیلی همچنین گزارش دادند، گادی آیزنکوت، رئیس ستاد ارتش جلسه‌ای ویژه درباره ارزیابی نحوه پاسخگویی به وقایع برگزار کرد. المیادین نیز گزارش داد، ارتش اسرائیل به رهبران سیاسی اطلاع داده که کاملا آماده ادامه عملیات برحسب تصمیمات سیاسی و نیاز است.

خبرهاي تكميلي
ادامه بمباران پايگاههاي نظامي سوريه توسط اسراييل

خبرها حاكيست كه جنگنده های اسراييلی پایگاه های مهمی در حومه دمشق را بمباران کرده و هنوز در آسمان سوریه در حال پرواز هستند. ارتش اسراييل هم اعلام کرد عملیات نظامی علیه دمشق ادامه خواهد داشت و  پايگاه‌ها و مراكز تجمع نيروهاي ايراني و سوري در عمق سوريه هدف خواهند گرفت.

ارتش اسراييل اعلام کرد: "یک فروند پهپاد ایرانی بامداد امروز از طریق خاک سوریه، حریم هوایی اسرائیل را نقض کرد. به همین دلیل هدف قرار گرفته و سرنگون شده است. به محض ورود این پهپاد به آسمان اسرائیل، توسط یک جنگنده رهگیری شده و تا لحظه سقوط زیر نظر بوده است. این پهپاد در پاسخ به موضع ایران در خاک سوریه توسط جنگنده های اسرائیل هدف قرار گرفته است".

شبکه تلویزیونی ده رژیم صهیونیستی اعلام کرد جنگنده های اسرائیلی پایگاه ارتش سوریه در دمشق را بمباران کردند. خبرنگار الجزیره گزارش داد: فرودگاه بن گوریون به روی پرواز های غیر نظامی تعطیل شد و در شمال اسرائیل منطقه پرواز ممنوع اعلام شد.

هاآرتص از احتمال وقوع جنگ تمام‌عیار خبر داد
روزنامه هاآرتص اعلام کرد که کابینه امنیتی اسراييل جلسه‌ای دیگر را در پناهگاه زیرزمینی وزارت جنگ که مخصوص برگزاری نشست‌های اضطراری در حالت‌های جنگی است، به منظور برآورد اوضاع کنونی برگزار کرده است. این روزنامه اشاره کرد که این یعنی اینکه ممکن است طی ساعات آینده شاهد جنگی تمام‌عیار و سرنوشت ساز باشیم، زیرا جلسات پناهگاه زیرزمینی وزارت جنگ تنها در چنین شرایطی برگزار می‌شود.

اسکای نیوز گزارش داد،‌ اسرائیل دست به حملات جدیدی به ریف دمشق زد. رسانه‌های اسرائیل نیز اعلام کردند، انفجارهای مهیبی در نزدیکی غرب دمشق به گوش رسید که ناشی از حملات هوایی اسرائیل به انبارهای تسلیحاتی حزب‌الله لبنان بود.
المیادین گزارش داد، اسرائیل بخشی از حریم هوایی خود را به روی هواپیماها بسته و صدای آژیر در جولان، الجلیل الاعلی و تعدادی از شهرک‌ها در شمال و اصبع جلیل به صدا درآمد.
شبکه الجزیره نیز از انفجار انبار تسلیحاتی ارتش سوریه در غرب شهر الکسوه در ریف دمشق در اثر بمباران اسرائیلی خبر داد.
الجزیره همچنین با بیان اینکه شهرک‌های اسرائیلی در شمال پناهگاه‌ها را به منظور آمادگی در صورت متشنج شدن اوضاع باز کرده‌اند، اعلام کرد، پروازهای از فرودگاه بن گوریون متوقف شده و برخی هواپیماها با تاخیر در نشستن در فرودگاه بن گوریون مواجه شده‌اند.

الجزيره: فرودگاه نظامي تيفور كه اغلب جنگنده هاي سوريه از آن پرواز مي‌كنند، به دليل انهدام كامل برج مراقبت آن توسط جنگنده‌هاي اسراييلي، غيرقابل استفاده شده است.

سامي عبدالرحمان: اسراييلي‌ها تا عمق سوريه عمليات هوايي خود را گسترش دادند
سامي عبدالرحمان سخنگوي سازمان ديده‌بان سوريه به شبكه الحدث گفت: فرودگاه نظامي تيفور در حمص، كه مورد حمله جنگنده‌هاي اسراييل قرار گرفت و برج آن منهدم شد، مركز تجمع نيروهاي ايراني و حزب‌الله است و روسيه هم در اطراف آن پايگاه دارد اما به نظر مي‌رسد ورود پهپاد ايراني به خاك اسراييل و در پي آن سقوط جنگنده اسراييلي باعث شده تا اسراييلي‌ها تا عمق سوريه عمليات هوايي خود را گسترش داده و به روس‌ها نيز پيام بدهند  كه  حضور ايران و حزب الله لبنان را در سوريه تحمل نخواهد كرد.