به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۱/۲۵ ساعت ۱۷:۲۱
کد مطلب : ۱۴۳۲۰۴
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان:

حل معضل ریزگردها نیازمند عزم ملی است

گروه جامعه: رئیس مجمع نمایندگان خوزستان گفت: اگر دولت به صورت جدی وارد نشود، معضل ریزگردها تا ۱۰ سال دیگر هم حل نمی‌شود.
حل معضل ریزگردها نیازمند عزم ملی است
محمدعلی طهماسبی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار با حضور در استودیوی گفتگوی ویژه خبری شکه دوم سیما با اشاره به معضل گرد و غبار در کشور به ویژه استان خوزستان بیان داشت: امسال نهال کاری ۱۲ هزار هکتار پیش بینی شده و اکنون این امر در حال اجراست. اجرای این طرح دو ماهی می‌شود که از جنوب شرقی اهواز آغاز شده است، علاوه بر این موضوع، عملیات مالچ پاشی ۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار غرب خوزستان در سال جاری پیش بینی شده بود.
طهماسبی ادامه داد : نهال کاری ۱۰ هزار هکتار این استان نیز انجام شده است که حدود ۵۰ مجموعه در این خصوص مشارکت دارند و با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، مرطوب سازی ۵۰۰ هکتار در چند روز اخیر انجام شده است. او با بیان اینکه نباید وضع اقلیمی و جوی را فراموش کنیم، افزود: در مناطق جنوبی خوزستان با دشت‌های ریزدانه‌ای مواجه هستیم، همچنین میانگین بارندگی در استان خوزستان در سال گذشته ۶۰ درصد از متوسط میانگین کمتر بوده است.

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تصریح کرد : خوزستان در سال گذشته به لحاظ کمبود منابع آبی رتبه نخست کشور را داشت و تا کنون در مناطق جنوبی این استان، هنوز ۵ میلی متر بارندگی نداشته ایم و بارندگی رگباری آن نیز به شدت کاهش یافته است. طهماسبی ادامه داد: در سال گذشته ۱۰۰ میلیارد اعتبار در این خصوص برای خوزستان تخصیص داده بودیم و امسال نیز برنامه‌هایی در این خصوص، مدنظر داریم. مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار اظهار داشت : در سال گذشته کار را با مردم شروع کردیم و در قالب یک طرح مشارکتی، سبک معیشت مردم را از دامداری به سایر صنایع سوق دادیم.
 
عباس پاپی زاده رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص اظهار کرد: سوال اینجاست که چرا مسئولان از بزرگواری مردم خجالت زده نمی‌شوند؟ او با بیان اینکه باید تعارف‌ها را کنار گذاشت، افزود: ۲۲ استان کشور درگیر مسئله ریزگردهاست و اگر امروز دولت به صورت جدی وارد نشود و بودجه حداقلی در این خصوص در نظر بگیرد، این معضل تا ۱۰ سال دیگر حل نمی‌شود. پاپی زاده تصریح کرد: نهال کاری ۱۹ هزار هکتار را با ۳۵۰ هزار هکتار کانون بحرانی کشور مقایسه کنید، بااینکه این نهال کاری‌ها ۴ تا ۵ سال زمان می‌برد. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار داریم این بحران به زودی رفع شود و در بحث مدیریت آب، سدسازی‌های نامناسب، دخالت‌های نامناسب در محیط زیست و هزینه‌های سنگینی را که به خاطر برخی از کج سلیقگی‌ها دچار آن شدیم پرداخت کنیم. او بیان کرد: مقابله با پدیده ریزگرد‌ها خواسته ما از دولت‌ها بوده است و انتظار می‌رود اکنون دولت جلسه هیئت دولت را در خوزستان برگزار کند و به طور حتم با حضور در خوزستان، تصمیم جدی خواهد گرفت.

جمالی عضو هیئت علمی دانشکده محیط زیست نیز در ادامه برنامه با بیان اینکه ۲۰ سالی می‌شود که با پدیده گرد و غبار مواجه هستیم، گفت: پدیده گرد و غبار ۲۲ استان کشور را از سال‌های ۸۹ و ۹۰ پوشش داده است. او با بیان اینکه اقدامات انجام گرفته در مقابل حجم بحران بسیار کند و ضعیف است، ادامه داد: نبود سیستم پایش و سنجش مهم‌ترین مشکل ما در این خصوص است همچنین با دو معضل مقابله با رخداد گرد و غبار و مدیریت آن نیز مواجه هستیم.جمالی تصریح کرد: هنوز نمی‌توانیم پیش بینی درستی از غلظت و وسعت گرد و غبار داشته باشیم و این امر نشان از ضعف تکنولوژی و امکانات ماست. پاپی زاده نماینده مردم خوزستان در مجلس با اشاره به اینکه خوزستان به کانون بحران برای کشور تبدیل شده است گفت: نباید فرافکنی کرد باید مشکل را پذیرفت. او با طرح این سوال که چرا از بهمن ماه سال گذشته شروع به اقدام عملیاتی کردیم ادامه داد: همه از درمان آنی خوزستان عاجز شده‌ایم.

پاپی زاده با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست باید جلوی ادامه تخریب محیط زیست را بگیرد اظهار کرد: متاسفانه وزارت نیرو تک بعدی به مسئله نگاه می‌کند و سازمان محیط زیست باید از صدور مجوز انتقال آب جلوگیری کند. او با اشاره به اینکه 16 سال پیش مشکل ریزگردها بوجود آمد، اما از بهمن سال گذشته به فکر حل مسئله افتادیم گفت: مسئولان مربوط چرا وقت را تلف کردند، باید از دو دهه قبل خوزستان مورد رصد قرار می‌گرفت. رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۰۲ خاطرنشان کرد : در این گزارش هشدار جدی داده شده بود، به طوری که رونوشت گزارش به مسئولان وقت ایران از جمله سازمان محیط زیست، ریاست جمهوری و وزارت نیرو ارائه شده بود تا همه دستگاه‌های مربوط در جریان قرار بگیرند. پاپی زاده تصریح کرد: در این گزارش مطرح شده بود که بعد از فاجعه جنگل های آمازون و خشک شدن دریاچه آرال، بزرگترین فاجعه زیست محیطی در جنوب غرب ایران رخ خواهد داد، اما دوستان به این نتیجه گیری خندیدند و توجه نکردند ، این در حالی است که بعد از گذشت ۱۶ ، ۱۷ سال علائم پیش بینی شده در خوزستان اتفاق افتاد.

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما درگیر این بودیم که سازمان محیط زیست را متقاعد کنیم که در استان خوزستان بحران وجود دارد گفت:امروز برخی از مسئولان پذیرفته اند که ۶۰% بحران در حوزه داخلی است، تا ۲ سال قبل هیچ دستگاهی در داخل کشور به صراحت حاضر نبود این موضوع را بپذیرد، مرتب بهانه می‌ آوردند که صد در صد این ریزگردها مربوط به خارج از کشور است. او با اشاره به اینکه مسئولان این موضوع را از گردن خود باز می‌کردند به طوری که اقدام اساسی صورت نگرفت، افزود: امروز در کجای خوزستان چرای دام صورت می‌گیرد، مگر پوشش سبز وجود دارد؟ پاپی زاده با اشاره به اینکه بحران امروز به‌دلیل دخالتی است که در سیلاب های طبیعی کردیم گفت: سد سازی انجام دادیم و پشت سد آب را ذخیره کردیم به طوری که ، سدسازی هزینه بزرگی را برای کشور ایجاد کرده است و مطالعات در این رابطه اشتباه بود. او با اشاره به اینکه سال گذشته مجلس ۱۰۰ میلیون دلار برای کنترل ریزگردها تصویب کرد و به صورت جداگانه ۳۹۰ میلیارد تومان برای بحث مالچ پاشی در نظر گرفت گفت: امسال ۳۹۰ میلیارد تومان به صورت مصوب وجود دارد، اما با نگاه خاص مقام معظم رهبری به حل معضلات استان خوزستان عدد صد میلیون دلار به ۱۵۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

پاپی زاده اظهار کرد: ۸۰ درصد درآمدنفت کشور را خوزستان تامین می کند، باید 2_3 روز از منابع خوزستان را برای کنترل ریزگردها در نظر بگیریم. قمیشی استاد دانشگاه چمران اهواز نیز در ارتباط تلویزیونی در این خصوص بیان کرد: در حال حاضر ۶۰ درصد کانون یا منشا ریزگرد‌ها در خارج از کشور است، علاوه بر این موضوع، در مدیریت منابع آبی نیز شدیدا اشتباه کردیم و مسائل زیست محیطی فراوانی داریم. او بیان کرد: ۷۰ درصد تالاب هورالعظیم آبگیری شده است و بقیه تالاب‌ها منتظر تخصیص منابع آبی است. علی طهماسبی مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در ادامه برنامه با اشاره به اینکه باید واقعیت ها را پذیرفت گفت: باید حقابه های تالاب‌ها و هوراب ها را از وزارت نیرو بگیریم، به طوری که این موضوع در قانون هوای پاک دیده شده است. او با اشاره به اینکه بنده طرفدار این موضوع نیستم که آب از جایی به جای دیگر منتقل شود، افزود : آب را باید همه جانبه ببینیم و حوزه آب‌خیز را از سراب تا پایاب بررسی کنیم .

طهماسبی با اشاره به اینکه در کار بیولوژیک همیشه تلفات داریم عنوان کرد: دستگاه‌های نظارتی باید پیگیر موضوع خوزستان باشند ، نباید اجازه داد بیش از این بحران گسترش پیدا کند. او با اشاره به اینکه فرسایش بادی خزنده است و مانند بیماری سرطان می ماند ادامه داد: هماهنگی بین دستگاه‌ها برای این موضوع ضروری است نیازمند عزم ملی هستیم. قمیشی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به اینکه زیر ده هزار هکتار کارهای بیولوژیک انجام و ۳۰ هزار هکتار مالچ پاشی صورت گرفته است افزود: باید مجموعه جهاد را در این پدیده‌ای که با آن گرفتار هستیم لحاظ کنیم. او با اشاره به اینکه اکنون50 هزار هکتار از مجموعه هورالعظیم کنترل شده است، گفت: 50 هزار هکتار از مناطق دیگر از نظر آورد آب کنترل شده است.