به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۶ ساعت ۲۲:۳۴
کد مطلب : ۱۴۳۸۵۲
روایت کاوه از جلسه تنظیم بازار فولاد:

ساختار بورس کالا معیوب است

گروه اقتصادی: درپی برگزاری نشست شرکت‌های فولادساز، تشکل‌های صنایع پایین دستی فولاد و متصدیان دولتی در جلسه تنظیم بازار فولاد، به گفته دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل یکی از اصلی‌ترین دلایل مشکلات موجود در موضوع عدم توازن در عرضه، تقاضا و قیمت‌گذاری ساختار معیوب بورس کالا است.
ساختار بورس کالا معیوب است
امیرحسین کاوه در حاشیه جلسه تنظیم بازار فولاد که در محل معاونت اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت با حضور چهار معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، تشکل‌های فولادی و انجمن فولاد ایران برگزار شد با بیان اینکه برخی ساختارهای خرید و فروش و قیمت‌گذاری نیازمند بازنگری جدی است، گفت: در این جلسه تقریبا اتفاق نظر به وجود آمد که ساختار بورس کالا در عرضه کالاهای فولادی به مصرف‌کنندگان دارای نواقصی است که باعث می‌شود کفه ترازوی معاملات به نفع عرضه‌کنندگان سنگینی کند.

وی ادامه داد: شواهد نشان می‌دهد که برخی ساختارهای عرضه در بورس کالا به گونه‌ای است که عرضه‌کنندگان می‌توانند بر روی قیمت اعمال نفوذ کنند.

دبیر سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل در ادامه اظهار کرد: در این باره حتی نماینده بورس کالا که در جلسه حضور داشت، اذعان کرد که این سازمان نزدیک به دو سال است نتوانسته به فرمول قیمتی برخی محصولات پایه دست پیدا کند.

کاوه با بیان اینکه اتفاق نظر بر سر موضوع بورس کالا به وجود آمده است، نتیجه این بحث را درک نیاز اصلاح زنجیره فولاد، آلومینیوم و مس عنوان کرد.

دستور رئیس جمهور برای تثبیت قیمت‌ها تا خرداد ۹۷
وی در ادامه گفت‌وگو با اشاره به دستوری که رئیس جمهور در خصوص کنترل بازار صادر کرده است، گفت: اکنون ریاست جمهوری جهت برقراری آرامش در بازار ابلاغیه‌ای صادر کرده است که بر اساس آن، تا خرداد ۹۷ نباید هیچ قیمتی افزایش پیدا کند و انتظار می‌رود این موضوع در همه زمینه‌ها مورد توجه قرار گیرد.

دبیر سندیکای تولیدکننده لوله و پروفیل در ادامه ادعا کرد: پس از تاکیداتی که با استناد نظر رئیس جمهور و معاونین وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص لزوم کنترل بازار داشته‌اند، پس از اتمام جلسه مشاهده کردیم که قیمت عرضه فولاد در بورس کالا به ۲۶۱۹ تومان رسیده که نسبت به قیمت ابتدایی هفته ۷۵ تومان افزایش داشته است.

کاوه با اشاره به دیگر مشکلاتی که صنایع پایین دستی فولاد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، بیان کرد: چند گانگی مراجع تصمیم‌گیری یکی از مشکلات جدی زنجیره فولاد است که باید در یک ساختار منظم قرار گیرد چرا که برخی تصمیم‌های بجا و نابجا با هم تداخل پیدا می‌کنند و این مسئله مشکل‌ساز می‌شود.

 جلسه تنظیم بازار فولاد در حضور محمود نوابی – رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت-، محسن صالحی‌نیا- معاون صنعتی وزیر صنعت، معدن  و تجارت- جعفر سرقینی – معاون معدنی وزیر صنعت، معدن و تجارت و یونس سینکی- معاون اقتصادی وزارت صنعت، معدن و تجارت- برگزار شد که بر اساس آن قرار است در جلسه دیگری تصمیم‌گیری لازم در خصوص ساختار عرضه محصولات فولادی در بورس کالا در محل همین معاونت صورت بگیرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: فولاد