به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۹ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۱۴۴۱۲۱
آتش‌بس، آزادی زندانیان، داشتن حزب رسمی و قانونی

پیشنهادهاي غنی به طالبان براي آشتي ملي

گروه بين‌الملل: رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه و با هدف پایان دادن به جنگ داخلی ۱۶ ساله در این کشور، پیشنهاد به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک حزب سیاسی مشروع و قانونی را مطرح کرد.
پیشنهادهاي غنی به طالبان براي آشتي ملي
اشرف غنی، در مراسم بازگشایی کنفرانس بین‌المللی همکاری برای صلح و امنیت که در کابل با حضور مقاماتی از ۲۵ کشور درگیر در روند صلح افغانستان برگزار شده بود، اعلام کرد که نشانه‌هایی هم در دولت افغانستان و هم در گروه طالبان دیده می‌شود که بیانگر تمایل هر دو سو برای گفتگو است. غنی پیشنهاد برقراری آتش‌بس و آزادی زندانیان را مطرح کرد و افزود که آماده است به عنوان بخشی از توافق با طالبان، به بازنگری در قانون اساسی این کشور بپردازد. او گفت: «دولت پیشنهاد آغاز مذاکرات با طالبان را آنهم بدون هیچ پیش‌شرطی مطرح می‌کند.»

این سخنان گویای تغییر قابل توجه در رویکرد سیاسی رئیس جمهوری افغانستان است چراکه او تا کنون همواره طالبان را «تروریست» و «شورشی» می‌خواند. اشرف غنی گفت که باید یک چهارچوب سیاسی برای گفتگوهای صلح طراحی و در آن موضوعاتی همچون آتش‌بس و به رسمیت شناختن طالبان به عنوان یک گروه سیاسی قانونی با دفتر سیاسی رسمی گنجانده شود. او پیشنهاد داد که در این راستا اعضای زندانی طالبان آزاد، نام آنها از فهرست سیاه بین‌المللی حذف و برای جنگجویان پیشین این گروه امکان جذب دوباره در جامعه و داشتن شغل فراهم شود. در مقابل، طالبان نیز دولت افغانستان را به رسمیت شناخته و به قوانین آن احترام بگذارد.

این پیشنهادها در حالی مطرح می‌شود که طالبان تا کنون اگرچه حاضر به مذاکره با آمریکا شده اما هرگونه مذاکرۀ مستقیم با دولت افغانستان را رد کرده است. ایالات متحده آمریکا سال گذشته حمایت‌های نظامی خود را از دولت مرکزی افغانستان بویژه با افزایش حملات هوایی بطور قابل توجهی افزایش داد؛ با این امید که در نهایت طالبان را مجبور به آمدن به پای میز مذاکره کند. اگرچه نظامیان آمریکا معتقدند استراتژی تشدید حملات نظامی بشدت به طالبان ضربه زده اما آنچه عملا دیده می‌شود افزایش سیطرۀ طالبان بر بخش زیادی از این کشور، افزایش حملات آنها به نیروهای دولتی و تشدید حملات تروریستی در مناطق غیرنظامی است.