به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۱ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۱۴۴۲۴۲

راغفر: دولت به دنبال جبران کسری بودجه بود

گروه اقتصادی: حسین راغفر (اقتصاددان) درباره نوسانات اخیر نرخ ارز و دلایل آن گفت: مهمترین عامل افزایش نرخ ارز درواقع خود دولت و کسری بودجه آن بود. دولت به‌عنوان محرک اصلی از این افزایش غافلگیر شد.
به گزارش ایلنا، این استاد دانشگاه افزود: با نگاهی به رسانه‌های حامی گروه‌های منتفع از افزایش نرخ ارز در چند ماه گذشته، متوجه می‌شویم این گروه‌ها از ماه‌ها پیش سعی در آماده کردن افکار عمومی، جا انداختن دلار پنج هزار تومانی و شکل‌دهی انتظارات عمومی داشته‌اند و بخش بزرگی از افزایش نرخ ارز نیز ریشه در همین انتظارات القا شده داشت. وی در پاسخ به این استدلال که افزایش نرخ ارز تا تفاضل نرخ تورم داخلی و خارجی محرک رشد صادرات است، گفت: ما افزایش نرخ ارز را در سال 91 تا سیصد درصد تجربه کردیم ولی تاثیری بر رشد صادرات نداشت.
راغفر ادامه داد: در واقع مشکل محوری صاردات ما ریشه در کیفیت پایین تولیدات، مشکلات جدی در عرصه تولید و فساد موجود در اقتصاد ما دارد درغیر این صورت در دوران پس از جنگ چندین بار کاهش ارزش پول ملی اتفاق افتاده و ما از دلار هفت تومان به چهار هزار تومان رسیده‌ایم اما درنهایت اتفاق خاصی در صادارت نیفتاد. این استاد دانشگاه؛ اقدامات اخیر مانند ممنوع کردن ثبت سفارش به دلار یا درخواست خرید بانک مرکزی از صرافی‌های مجاز را مقطعی و شتابزده دانست. وی افزود: این قبیل اقدامات بدون ارزیابی و محاسبات قبلی می‌تواند با تاثیر بر انتظارات، پیامدهایی داشته باشد. مثلا به افراد اجازه داشتن حساب ارزی را می‌دهیم ولی بعدا می‌گوییم برداشت شما ارزی یا ریالی است که موضوعی مبهم است.