کارگردان: ایلدیکو اِنیِدی
زبان فیلم : مجارستانی
کشور سازنده : مجارستان
چکیده داستان: دو کارگر زن و مرد یک کشتارگاه که رویاهایی مشابه دارند عاشق هم میشوند. ماریا که زنی است جدی به عنوان بازرس کِیفی وارد کشتارگاهی میشود که صاحبش اندره است. هر دو فرد که درونگرا هستند بیآنکه حرف و کلامی رد و بدل کنند کششی خاص به هم احساس میکنند و درمییابند که رویاهای غریب مشترکی دارند. این فیلم که به خاطر صحنههای شهوتانگیزش با آثار میلان کوندرا مقایسه شده، خرس طلایی جشنواره برلین سال گذشته را از آن خود کرد.
کارگردان : سباستین للیو
زبان فیلم : اسپانیایی
کشور سازنده : شیلی
ماریانا به خانه شریک زندگی میانسالش اورلاندو میآید که به آنوریسم حاد (بیماری برآمدگی رگها) دچار است. وقتی اورلاندو میمیرد خانوادهاش از راه میرسند اما نمیتوانند بپذیرند که او با یک زن تراجنس زندگی میکرده است. ماریانا مظنون است که در مرگ شریک زندگیاش دخیل بوده است. فیلم به نوعی از منظر ماریانا روایت میشود و بارها رویاهای او را به نمایش میگذارد و به تماشاچی نشان میدهد که او دوست دارد چطور دیده شود.
بیعشق
زبان فیلم: روسی
کشور سازنده: روسیه
چکیده داستان: فیلم به سادگی داستان پسرکی را روایت میکند که در روزهای پاییزی مسکو از جدایی والدینش رنج میبرد. پسرک ۱۲ ساله با پدر و مادرش بحث میکند که بعد از پایان گرفتن ازدواج بیمارگونهشان باید با هر کدام چطور کنار بیاید. آندری زویاگینتسف که تا کنون پنج فیلم در کارنامه فیلمسازی خود دارد برای دومین بار است که نامزد اسکار میشود. دیگر فیلم مطرح او به نام «لویاتان» به فساد دولتی در روسیه میپرداخت.
توهین
کارگردان : زیاد دوویری
کشور سازنده : لبنان
زبان فیلم : عربی
اختلاف کوچکی میان یک مسیحی لبنانی به نام تونی و یک مسلمان مهاجر فلسطینی به نام یاسر، سبب میشود که تعصب و پیشداوری، کار آنها را به دادگاه بکشاند و جنجالی که برپا میشود، داغهای تاریخ معاصر این کشور را تازه میکند تا آنجا که کار تا سطح یک صفآرایی ملی پیش میرود. این صفآرایی، از خلال داستان دو مرد که در دو سوی مخالف هم ایستاده اند، اختلافات میان جماعتهای ساکن بیروت را به تصویر میکشد.
میدان
کارگردان: روبن اوستلاند
زبان فیلم: سوئد
کشور: سوئد
چکیده داستان: فیلم میدان هجویه ایست سورئال درباره یک گرداننده یک موزه در استکهلم که موزهاش نمایشگاهی به نام «میدان» برپا میکند. نمایشگاهی که گردانندهاش باور دارد که جامعه او ذاتا بخشنده و گشوده است. او رابطه عاشقانهای را با را با یک روزنامهنگار آمریکایی شروع میکند، اما خود قربانی سرقت میشود و وقتی عاملان این سرقت را تحت پیگرد قرار میدهد جهانی افسارگسیخته پیش رویش خودنمایی میکند. گرچه فیلم «میدان» ستایشهای فیلم پیشین این کارگردان با نام «فورس ماژور» را به همراه نداشت، اما با استقبال عجیب تماشاگران روبرو شد.