به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۳ ساعت ۰۸:۳۴
کد مطلب : ۱۴۴۳۹۳

زیبا‌کلام: به خاطر اسرائیل از دانشگاه اخراج شدم

گروه سیاسی: سایت خبر فوری نوشت: اقدام اخیر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آقای دکتر رهبر، در خصوص قطع همکاری یا به عبارت بهتر اخراج برخی اساتید از دانشگاه آزاد حواشی ای را در پی داشته است.
یکی از این اساتید اخراجی دکتر صادق زیبا کلام بود، دکتر رهبر، رئیس دانشگاه آزاد با تایید خبر اخراج صادق زیبا کلام قبلا گفته بود: ما کسی را اخراج نکرده‌ایم گفتیم شما غیرقانونی از دو جا حقوق می‌گرفتید، نمی‌توانید هم در دانشگاه تهران و هم در دانشگاه آزاد باشید.
در همین خصوص گفتگو با صادق زیبا کلام را در زیر می خوانید:
صادق زیبا کلام در پاسخ به این سئوال که فکر می کنید موضوع اخراج شما از دانشگاه آزاد از طرف کدام یک از آقایان رهبر و یا ولایتی مطرح و پیگیری شده است؟ گفت: نمی توانم دقیق بگویم ولی مدتی قبل دکتر ولایتی در سخنرانی ای گفته بودند که اساتیدی که تفکراتشان با نظام زاویه دارند نمی توانند در دانشگاه آزاد باشند و آقای دکتر رهبر نیز قبلا همین را گفته بودند. آقایان دکتر ولایتی و دکتر رهبر از زمانی که در دانشگاه آزاد مسئولیت گرفتند در مصاحبه ها و جاهای مختلف اعلام کردند که کسانی که اسرائیل را به رسمیت بشناسند در دانشگاه آزاد جای ندارند.
این استاد دانشگاه تهران در ادامه تصریح کرد: خوب من فکر می کنم کسی که مخاطب صحبت های آقایان بوده است من بودم که آن هم حکایت طولانی دارد.
چه کسی وظیفه نابودی اسرائیل را به ما داده است؟
وی در ادامه افزود: من زمانی در مناظره ای گفته بودم، این وظیفه که ما باید اسرائیل را نابود کنیم را چه کسی به ما واگذار کرده است، نه قانون اسلامی، نه مجلس، نه فلسطینی ها، نه سازمان ملل و نه حتی مردم ایران از نظام درخواست نکرده اند که باید اسرائیل را جمهوری اسلامی ایران از بین ببرد. در آن مناظره مجری پرسید که آیا شما اسرائیل را به رسمیت می شناسید یا نه که من پاسخ دادم اسرائیل را سازمان ملل به رسمیت می شناسد و ما هم عضو سازمان ملل هستیم و ما نمی توانیم اسرائیل را به رسمیت نشناسیم چرا که عضویت سازمان ملل را پذیرفته ایم .
استادی که اسرائیل را به رسمیت می شناسد جایی در دانشگاه آزاد ندارد
استاد اخراجی دانشگاه آزاد با اشاره به صبحتهایش در آن مناظره در خصوص اسرائیل تاکید کرد: فکر می کنم مخاطب صحبت های آقای ولایتی که گفته بود استادی که اسرائیل را به رسمیت می شناسد جایی در دانشگاه آزاد ندارد من بودم.
وی در ادامه در خصوص اینکه آیا آقای ولایتی موافق این اخراج ها و صحبت های آقای دکتر رهبر هستند یا خیر؟ گفت: من فکر می کنم اختلاف بین آقای دکتر ولایتی و دکتر رهبر خیلی زیاد بوده است اما فکر می کنم تنها موردی که آنها در آن اتفاق نظر داشتند اخراج من از دانشگاه آزاد بود.
دانشگاه آزاد قانون گریز است
او در خصوص اجرای قانون توسط دانشگاه آزاد تصریح کرد: دانشگاه آزاد هر زمان پای اجرای قانون می رسد می گوید که من یک نهاد خصوصی هستم ولی نکته جالب این است که معلوم نیست این چه بخش خصوصی ای است که تمام مسئولین آن را حکومت و نظام جمهوری اسلامی تعیین می کند. اگر دانشگاه آزاد بخش خصوصی است باید هیئت امناء و یا هیئت مدیره ای مسئولین دانشگاه آزاد را تعیین کنند که ما می بینیم که اینگونه نیست. فقط برای رعایت نکردن قانون و گریز از اجرای قانون دانشگاه آزاد می گوید که من بخش خصوصی هستم.
علت بالا بودن سطح دانشکده علوم تحقیقات اساتید آن است
زیبا کلام با اشاره به اخراج شخصیت ها و اساتید مثل دکتر داوری اردکانی، دکتر افتخار جهرمی، دکتر حسین صفایی، دکتر احمد ساعی، دکتر ابوالقاسم طاهری، دکتر ملک یحیی، دکتر سلاحی گفت: این شخصیت هایی که اخراج کردند همگی در حوزه های خودشان وزنه های علمی بودند. یکی از سیاست های دکتر جاسبی در دوران آیت الله هاشمی رفسنجانی این بود که اساتید برجسته در حوزه های مختلف را در واحد علوم تحقیقات که زیر نظر خودشان بود جمع می کردند تا بتوانند از تجربیات و علم آنها استفاده کنند.
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که واحد علوم تحقیقات یک سر و گردن از دیگر دانشگاه ها حتی دانشگاه های دولتی به لحاظ علمی بالاتر بود حضور این اساتید برجسته در این واحد دانشگاه آزاد بود که باعث افزایش سطح این دانشگاه شده بود. شاید امکانات و وسایل مصرفی مثل کامپیوتر و تجهیز آزمایش را بشود هر زمانی تهیه کرد ولی اساتید و تجربه این شخصیت های برجسته را نمی شود به این راحتی ها فراهم و یا با پول از کشورهای دیگر مثل چین و یا ژاپن وارد کرد.
این استاد علوم سیاسی در خصوص اینکه آیا آقای رهبر باید از دانشگاه آزاد برود یا خیر؟ گفت: من سعی می کنم آدم منصفی باشم دکتر رهبر زمانی که در دوران آقای احمدی نژاد رئیس دانشگاه تهران بود با حالا که رئیس دانشگاه آزاد است خیلی فرق کرده است. آقای دکتر رهبر در این چند سالی که رئیس دانشگاه تهران بودند هرگز استادی را به علت حوادث سال 88 پیش از موعد بازنشسته و یا اخراج نکردند. اما آقای رهبر با حضور در دانشگاه آزاد متاسفانه سیاست های احمدی نژادی و اوایل انقلابی را در پیش گرفته اند که این سیاست ها با زمان حضور وی در ریاست دانشگاه تهران خیلی متفاوت است.
زیبا کلام ادامه داد: روسای دانشگاه های مختلف کشور بعد از حوادث سال 88 خیلی از اساتید را اخراج و کنار گذاشتند یا به اجبار بازنشسته کردند اما آقای دکتر رهبر این کار را نکردند این درحالی بود که از سمت آقای احمدی نژاد و آقای دانشجو فشار زیادی می آوردند که من را بازنشسته کنند اما همین آقای دکتر رهبر جلوی این فشار ها ایستاد و اجازه نداد این اتفاق بیافتد.
وی در پاسخ به این سئوال که اخراج اساتید دانشگاه آزاد آیا شبیه انقلاب فرهنگی دهه 60 است و این حکایت از انقلاب فرهنگی دومی دارد یا خیر؟ گفت: به نظر من این اقدامات نمی تواند یک انقلاب فرهنگی دوم باشد، نه دکتر ولایتی و نه دکتر رهبر به چنین چیزی اعتقاد ندارند این در حالی است که زمانه زمانه ای نیست که از چنین چیزی استقبال شود.
فشار هایی از سوی جریانات داخل نظام برای اسلامی کردن علوم انسانی وجود دارد
او تصریح کرد: فشار زیادی از سوی جریانات داخلی نظام برای اسلامی کردن دروس علوم انسانی وجود دارد. این فشار هم روی وزارت علوم و هم دانشگاه های دیگر وجود دارد ولی چون این دانشگاه ها استقلال عمل بیشتری دارند تسلیم این فشارها نشده اند اما چون دکتر ولایتی و دکتر رهبر اساسا اعتقاد به پدیده ای به نام علوم انسانی اسلامی دارند لذا شاید در تلاش هستند دانشگاه آزاد را از اساتیدی که در راستای علوم انسانی اسلامی قرار نمی گیرند خالی کرده و راه برای کسانی که می خواهند علوم انسانی اسلامی تدریس کنند باز شود.
زیبا کلام با اشاره به دور دوم آقای احمدی نژاد و بورسیه 4 هزار نفر در آن دوران گفت: با توجه به آن جریان که بعد مشخص شد خیلی از این افراد صلاحیت لازم را برای بورسیه نداشتند می توان احتمال دیگری هم را در نظر گرفت که شاید دانشگاه آزاد می خواهد از آن افرادی که بورسیه شدند و در حال حاضر می بایست استخدام شوند استفاده کند.
وی ادامه داد قطعا وقتی افراد می ببینند توانایی های شان مورد استفاده قرار نمی گیرد و به استعدادهایشان احترام نمی گذارند و نمی توانند از آنها استفاده کنند حتما به فکر استفاده بهتر از توانایی ها و استعدادهایشان در جای دیگری می افتند و اقدام به مهاجرت خواهند کرد.
زیبا کلام در انتها در خصوص موضع آقای روحانی در خصوص اخراج های اخیر دانشگاه آزاد گفت: آقای روحانی نیز کار چندانی نمی تواند انجام دهد زیرا که همان موضوعی که قبلا گفتم در خصوص دانشگاه آزاد وجود دارد، دانشگاه آزاد می گوید من بخش خصوصی هستم و دولت نمی تواند در کار دانشگاه آزاد دخالت کند پس آقای روحانی هم نمی تواند کار خاصی در این زمینه انجام دهد .