به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب : ۱۴۴۸۲۴

روش جدید برای درمان فوبیا ابداع شد

گروه علمی: محققان ژاپنی و آمریکایی روشی برای درمان فوبیا طراحی کرده اند. این سیستم بر مبنای فناوری fMRI بنا شده تا مشخص شود هنگامیکه بیمار می ترسد چه تصوری در ذهن او به وجود می آید.
روش جدید برای درمان فوبیا ابداع شد
به گزارش مهر، محققان آمریکایی و ژاپنی به کمک اسکن از مغز، روشی برای از بین بردن فوبیای افراد ابداع کرده اند.
به گزارش نیواطلس، محققان ژاپنی و آمریکایی روشی برای درمان فوبیا طراحی کرده اند. این سیستم بر مبنای فناوری fMRI بنا شده تا مشخص شود هنگامیکه بیمار می ترسد چه تصوری در ذهن او به وجود می آید.محققان موسسه بین المللی تحقیقات پیشرفته مخابرات ژاپن و دانشگاه کالیفرنیا این فناوری آزمایشی را ساخته اند.آنها به ۳۰ فرد سالم (از لحاظ روانشناختی) تصاویری از حیوانات مختلف نشان دادند و همزمان از مغز آنها اسکن fMRI گرفتند. این روند به دانشمندان کمک کرد الگوهایی یگانه از فعالیت مغز در ارتباط با هر تصویر ایجاد کنند.
هرچند تمایزی روانشناختی میان تمام شرکت کنندگان وجود داشت اما یک الگوی قابل شناسایی واحد میان آن نشان داده شد.در مرحله بعد ۱۷ فرد مبتلا به فوبیای حیوانات انتخاب شدند و هنگام تماشای تصاویر این موجودات از مغز آنها نیز اسکن fMRI گرفته شد.در این نقطه با استفاده از رایانه، اسکن ها به طور واقعی تحلیل شدند و هر بار که یک الگوی قابل شناسایی از حیوان مذکور ظهور کرد به شرکت کننده جایزه نقدی کوچکی داده شد. به این ترتیب آنها حس مثبتی نسبت به حیوان یافتند و آزمایش ها نشان داد ترس آنها به تدریج کاسته شده است.پیش از این به طور معمول برای درمان فوبیا فرد به طور مستقیم در برابر شی ترسناک قرار می گرفت که شاید این روند برای بیمار خوشایند نباشد.محققان امیدوارند با استفاده از این روش بتوانند مشکلات روانشناختی دیگر مانند اختلال اضطراب پس از حادثه را نیز درمان کنند.
برچسب ها: فوبیا درمان علمی