به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ساعت ۱۶:۵۵
کد مطلب : ۱۴۵۰۸۳

ترامپ: شاید به توافقی بزرگ برسیم

گروه بین‌الملل: رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا با اشاره به دیدار احتمالی با کیم جونگ اون گفت که ممکن است این جلسه را بدون رسیدن به نتیجه‌ای ترک کند؛ شاید هم بنشیند و بزرگترین توافق را برای جهان به سرانجام برساند.
ترامپ: شاید به توافقی بزرگ برسیم
دونالد ترامپ، با اشاره به دیدار احتمالی خود با کیم جونگ اون رهبر کرۀ شمالی، ضمن سرزنش سیاست خارجی رؤسای جمهور پیشین آمریکا اعلام کرد که او تنها رئیس جمهوری است که می‌تواند توافقی را با کرۀ شمالی به سرانجام برساند. او که در جمع هوادارانش در ایالت پنسیلوانیای آمریکا سخن می‌گفت، افزود: «صادقانه بگویید، چه کسی توانست چنین کاری را انجام دهد. آنها دیگر قصد ندارند که موشکهایشان را آزمایش کنند و من این حرفشان را باور دارم. فکر می‌کنم که آنها می‌خواهند کاری انجام دهند و معتقدم که به دنبال برقراری صلح هستند.» ترامپ سخنان تند و تهدید آمیزی که پیش از این دربارۀ کیم جونگ اون بر زبان رانده بود را (از جمله او را «مرد موشکی کوچک» خواند یا تهدید کرد که با «آتش و خشم» روبرو خواهد شد)، در کنار تلاش‌های دولتش برای منزوی کردن پیونگ یانگ در جامعه بین‌الملل، در نزدیک شدن به هدف و بازشدن دری برای انجام یک گفتگوی تاریخی موثر دانست.
 
احتمال برگزاری نشستی با حضور سران دو کشور آمریکا و کرۀ شمالی پس از آن مطرح شد که مقامات کرۀ جنوبی پنج‌شنبۀ گذشته و پس از دیدارهای جداگانه با کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، از تمایل کرۀ شمالی برای مذاکره با آمریکا، دعوت پیونگ یانگ از دونالد ترامپ و درنهایت پاسخ مثبت ترامپ به این دعوت خبر دادند. انتظار می‌رود که این دیدار تا ماه مه (کمتر از دو ماه دیگر) برگزار شود؛ با این وجود کاخ سفید اعلام کرده است که عملی شدن آن منوط به اجرای پیش‌شرطهایی از سوی پیونگ یانگ است. اگر این دیدار عملی شود آنگاه ترامپ اولین رئیس جمهوری آمریکا خواهد بود که همتای خود در کرۀ شمالی را ملاقات کرده است.
 

دونالد ترامپ در جمع هوادارانش در پنسیلوانیا با اشاره به این دیدار گفت که ممکن است این جلسه را بدون رسیدن به نتیجه‌ای ترک کند؛ شاید هم بنشیند و بزرگترین توافق را برای جهان به سرانجام برساند. او افزود که کرۀ شمالی قول داده است آزمایش‌های موشکی را برای آغاز هر بحثی متوقف کند و انتظار دارد که کیم به این وعده‌اش عمل کند تا به این ترتیب «بزرگترین توافق جهان» عملی شود. ترامپ گفت: «بسیاری فکر می‌کردند که به زودی جنگ آغاز شود اما ناگهان آنها آمدند و گفتند ما قصد داریم نشستی را برگزار کنیم، هیچ موشکی آزمایش نخواهد شد و قصد غیرهسته‌ای شدن داریم.»

ترامپ به سرزنش رسانه‌هایی پرداخت که به گفتۀ او بلافاصله پس از انتشار خبر این دیدار، از طبیعی بودن ایجاد یک توافق تاریخی سخن گفته‌ و مدعی شده‌اند که هرکسی می‌تواند چنین کاری را انجام دهد. او گفت که اگر چنین است چرا اوباما نتوانست چنین کاری بکند؟ رئیس جمهوری آمریکا همچنین بامداد شنبه در پیامی توییتری خوشبینی خود را دربارۀ خط مشی سیاسی جدیدش در قبال کرۀ شمالی اعلام کرد و افزود که در گفتگوهایی که به تازگی با شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین داشته است، هر دوی آنها گفته‌اند که از تلاش‌های او حمایت خواهند کرد.