به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۵ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب : ۱۴۵۹۱۹

نزدیک شدن تناسب جمعیت و مسکن

گروه اقتصادی: در حال حاضر به ازای هر ۱۰۶ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی وجود دارد؛ در سال ۱۳۷۵ این رقم ۱۱۶ خانوار به ازای ۱۰۰ واحد مسکونی بوده است.
نزدیک شدن تناسب جمعیت و مسکن
بین سالهای ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵ تراکم خانوار به ازای واحد مسکونی از ۱.۱۵ به ۱.۰۶ رسیده که نشان می‌دهد در سال ۱۳۷۵ به ازای هر ۱۱۶ خانوار ۱۰۰ واحد مسکونی وجود داشته و هم اکنون این رقم به ۱۰۶ خانوار در مقابل ۱۰۰ واحد مسکونی رسیده است.تراکم خانوار به ازای ۱۰۰ واحد مسکونی در سالهای ۱۳۷۵، ۱۳۸۵، ۱۳۹۰ و ۱۳۹۵ به ترتیب ۱۱۵، ۱۱۰، ۱۰۶ و ۱۰۶ بوده است.هم اکنون بعد خانوار در ایران ۳.۳ و تراکم نفر در واحد مسکونی ۳.۵ است. در سال ۱۳۷۵ بعد خانوار ۴.۸۴ و تراکم نفر در واحد مسکونی ۵.۶ بوده است.این ارقام نشان می دهد هم اکنون تناسب واحد واحد مسکونی به جمعیت نزدیک شده است. بر اساس طرح جامع مسکن، دولت هدف گذاری کرده تا سال ۱۴۰۵ این تعادل را به طور کامل برقرار کند.

در سال ۱۳۷۵ تعداد ۱۲ میلیون و ۳۹۸ هزار خانوار و ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار واحد مسکونی داشته‌ایم. سال ۱۳۸۵ این رقم به ۱۷ میلیون و ۵۰۱ هزار خانوار در مقابل ۱۵ میلیون و ۸۵۹ هزار واحد مسکونی رسیده است. در سال ۱۳۹۰ تعداد خانوارها به ۲۱ میلیون و ۱۸۵ هزار رسیده و واحدهای مسکونی ۱۹ میلیون و ۹۵۰ هزار واحد بوده است. در سال ۱۳۹۵ نسبت خانوار به مسکن به ترتیب ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار در مقابل ۲۲ میلیون و ۸۲۵ واحد مسکونی بوده است.همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد در سال ۱۳۷۵ با کمبود یک میلیون و ۶۲۸ هزار واحد مسکونی مواجه بوده‌ایم که این رقم در سال ۱۳۹۵ به رقم یک میلیون و ۳۷۱ هزار کسری مسکن نسبت به خانوار رسیده که حاکی از آن است عرضه هنوز کمتر از تقاضا است
مرجع : ایسنا
برچسب ها: مسکن جمعیت