به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۱ - ۰۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۱۰ ساعت ۱۱:۱۱
کد مطلب : ۱۴۶۲۰۱

بیلیارد و اسنوکر ایران در سال 96 خوش درخشید

گروه ورزشی: کسب 9 مدال طلا، نقره و برنز جهانی و آسیایی، برگزاری جشنواره سراسری ورزشهای بیلیاردی و برپایی رقابت های بیلیارد جام دیپلمات ها با حضور سفرا و نماینده های سفارتخانه ها، دستاورد فدراسیون بولینگ، بیلیارد و بولس در سال 96 بود.
بیلیارد و اسنوکر ایران در سال 96 خوش درخشید
ملی پوشان بیلیارد و اسنوکر کشورمان در سال 96 شگفتی ساز شدند و بارها پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را در میادین بین المللی به اهتزاز درآوردند.«سهیل واحدی» در رقابت های World Games موفق به کسب مدال برنز شد. همچنین در بازی های آسیایی داخل سالن یک مدال طلا در رشته اسنوکر تیمی توسط «حسین وفایی»، «سهیل واحدی» و «امیر سرخوش» بدست آمد. در رشته اسنوکر 6 توپ و 15 توپ انفرادی نیز 2 مدال نقره توسط «سهیل واحدی» و «حسین وفایی» کسب شد و در رشته ناین بال تیمی «مهدی راسخی» و «محمدعلی پردل» و در بخش اسنوکر 15 توپ انفرادی نیز «سهیل واحدی» صاحب نشان برنز شدند.در رقابت های اسنوکر قهرمانی جهان هم «امیر سرخوش» و «احسان حیدری نژاد» به ترتیب صاحب مدال نقره و برنز شدند و در بخش تیمی این 2 اسنوکر بازارزنده کشورمان به مدال برنز رسیدند.رشته های بیلیارد با توجه به جاذبه جهانی این ورزش،مدتی است که به دنبال ورود به بازیهای المپیک هستند و هر چند تلاشهای دست اندکاران این رشته برای ورود به بازیهای 2020 توکیو هنوز به سرانجام نرسیده است، اما آنها به کوشش خود برای حضور در بازیهای 2024 پاریس ادامه می دهند.در ایران، بیلیارد و اسنوکر قدمت حدود 100 ساله دارد و در دوران پس از انقلاب عمر آن به 16 سال می رسد. فدراسیون بولینگ و بیلیارد در سال 1379 تاسیس شد. با این حال با وجود موفقیت های اخیر ورزشکاران مرد و زن در رشته های مختلف آن، مسئولان ورزش کشور همچنان نگاه روشنی به این رشته بسیار فنی و ذهنی ندارند تا در صورت المپیکی شدن نیازهای آن شناخته شود.بخشی از این نگاه به علت تفکر اشتباهی است که از این رشته ورزشی در اذهان عموم نقش بسته است. نخستین تصوری که از نام بیلیارد ممکن است به ذهن برسد، سالنی با سقف کوتاه، تاریک، چراغ های روشن روی میز است که دود فراوان ناشی از استعمال دخانیات افراد مرفه یا خلافکار آن را فراگرفته است. البته این ذهنیت نشأت گرفته از فیلم های هالیوودی و سریال های غربی است تا تفکری اشتباه را در ورزشی که سرشار از نشاط همراه با تمرکز بالا و بار فنی است، بوجود بیاورد.این در حالی است که اسنوکر و بیلیارد تنها رشته های ورزشی هستند که ممکن است یک مسابقه آن 11 ساعت به طول بینجامد و فرد ورزشکار نزدیک به 4 کیلومتر دور میز بیلیارد راه برود.رشته های بیلیاردی در بخش های اسنوکر و بولینگ در رقابت های آسیایی و جهانی پر مدال هستند و راهی دیگر برای به اهتزاز در آوردن پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در رقابت های بین المللی ورزشی محسوب می شوند.
«هاشم اسکندری» رئیس فدراسیون بولینگ، بیلیارد و اسنوکر کشورمان امروز (جمعه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص این رشته ورزشی در سالی که گذشت و برنامه های فدراسیون در سال 97 گفت: یکی از مشکلات فدراسیون بی بهره بودن از پخش تلویزیونی بود که خوشبختانه این مشکل با صحبت هایی که با رئیس سابق و فعلی سازمان صدا و سیما داشتیم در حال بر طرف شدن است. البته از آنجا که مسابقات اسنوکر و رشته های بیلیاردی زمان مشخصی به مانند سایر رشته های ورزشی ندارد با مشکل پخش زنده روبرو است. به عنوان مثال در رقابت های اسنوکر قهرمانی جهان، بازی «حسین وفایی» با حریفش 12 ساعت به طول انجامید که قطعا پخش تمام این رویداد از تلویزیون به صورت زنده امکان پذیر نیست.وی افزود: اما پخش رقابت های اسنوکر از شبکه های ورزشی اروپایی با استقبال 200 میلیون بازدید کننده همراه است. حتی در کشور چین بیلیارد و اسنوکر یکی از پربیننده ترین ورزشهای تلویزیونی است که گاهی 300 میلیون بازدید کننده دارد. زیرا چین تنها در رشته اسنوکر 38 میلیون بازیکن پرورش داده است.

**رشته های بیلیاردی نیازمند حمایت نهادها و رسانه ها است
رئیس فدراسیون بیلیارد گفت: بعضی از رشته های ورزشی به دلیل داشتن حامی مالی و کمیته رسانه ها از اصحاب رسانه در رقابت های برون مرزی خود استفاده می کنند که به طور حتم تاثیر زیادی در انعکاس اخبار و معرفی آن رشته دارد. این در حالی است که بیشتر حامیان مالی رشته های پرطرفدار دولتی هستند و عمده آنها علاقه ای به سرمایه گذاری یا حمایت از رشته های بیلیاردی ندارند. البته شرکت ها یا تولید کنندگان مواد غذایی یا نوشیدنی خارجی متمایل به حمایت مالی هستند ولی از آنجا که با موازین شرعی جمهوری اسلامی ایران مغایرت دارد برای همکاری با آنها ورود نکردیم.وی افزود: 40 درصد از بودجه ای که وزارت ورزش به این فدارسیون می دهد برای هزینه های جاری است و سایر بودجه نیز صرف اعزام ورزشکاران به رقابت های بین المللی می شود. این در حالی است که در بیشتر رقابت های بین المللی حداقل نفرات به مسابقات اعزام می شوند و ممکن است یک نفر سرپرست، مترجم، عکاس و خبرنگار باشد تا هزینه ها به حداقل برسد.

** رشد حضور بانوان در رشته های بیلیاردی
اسکندری گفت: فعالیت بانوان به عنوان بازیکن در رشته های بیلیاردی تقریبا نزدیک به 5 سال آغاز شده است و در همین زمان کم آنها با تمرینات و مسابقات مداوم و حمایت فدراسیون موفقیت های خوبی کسب کرده اند. به عنوان نمونه «اکرم محمدی امینی» مقام سوم اسنوکر آسیا را از آن خود کرد. اما برای پرورش مربیان زن باید خود ورزشکاران با بالاتر بردن سطح فنی خود به این جایگاه برسند. البته فدارسیون تاکنون حدود 45 دوره آموزشی برای پرورش مربیان و داوران برگزار کرده است که سبب شده در میان داوران برتر جهان، نمایندگان کشورمان حضوری پررنگ داشته باشند.

** بی نیازی بازیکنان حرفه ای اسنوکر از حمایت فدراسیون
رییس فدراسیون بولینگ بیلیارد درباره اینکه فدراسیون تا چه میزان از بازیکنان حرفه ای این رشته حمایت می کند؟ گفت: در بخش حرفه ای ها وزارت ورزش و جوانان و اداره تربیت بدنی اجازه هزینه کردن را به فدراسیون نمی دهد. این در حالی است که در رشته های بیلیاردی همه ورزشکاران حرفه ای از فدراسیون های کشورهای خود پشتیبانی نمی شوند. زیرا بازیکن اگر تلاش کند و در هر فصل موفق به کسب قهرمانی در رقابت های جهانی شود، مبلغ 500 هزار پوند جایزه می گیرد و جوایز مختلفی تا رتبه 32 جهان نیز اهدا می شود.وی گفت: وقتی یک ورزشکار اسنوکر با تلاش خود به حد بالایی فنی و موفقیت در رقابت های جهانی می رسد، درآمدش از فوتبالیست ها هم بیشتر می شود. همچینن در هر کشوری میزبان مسابقات موظف است که هزینه غذا و اقامت ورزشکاران را تامین کند و بازیکنان تنها هزینه بلیت رفت و برگشت را تقبل می کنند. اما از آنجا که اخیرا برای بعضی از ورزشکاران ما حواشی رخ داده است، لازم است متذکر شوم بازیکنان حرفه ای اسنوکر از حاشیه سازی برای خود پرهیز کنند.
وی افزود: عملکرد خیلی خوب بعضی از بازیکنان حرفه ای کشورمان در رقابت های جهانی سبب می شود عده ای از سودجویان برای استفاده ابزاری از آنها به این بازیکنان نزدیک شوند و متاسفانه با تاثیری که یکی از ورزشکاران جوان ما از چنین افرادی گرفته است، قطعا به شخصیت خود صدمه می زند.

** برگزاری مجمع سالیانه فدراسیون آسیایی به میزبانی ایران
وی با اشاره به برگزاری مجمع سالیانه فدراسیون آسیایی همزمان با رقابت های آسیایی به میزبانی شهر تبریز گفت: مجمع سالیانه رشته های بیلیاردی با حضور رئیس و اعضای آن اردیبهشت ماه سال 97 به میزبانی استان آذربایجان شرقی برگزار می شود که حضور بازیکنان مطرح کشورهای مختلف قاره کهن، در رشد و شناخت بیشتر رشته های بیلیاردی تاثیر زیادی دارد. اما برای رشد بولینگ نیازمند ساخت یک پایگاه استاندارد در این رشته ورزشی در کشور هستیم که متاسفانه هنوز مجموعه استانداردی در بولینگ ساخته نشده است. ولی به قول های آقای سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان برای ساخت این پایگاه و رسیدن به استاندارد های بین المللی خوشبین هستیم.

** سخت گیری فدراسیون برای صدور مجوز حرفه ای
اسکندری به سختگیری فدراسیون در خصوص صدور مجوز حرفه ای برای باشگاه ها اشاره کرد و گفت: فدراسیون در سال جدید کمیته باشگاه داری را تاسیس می کند تا در این خصوص نظارت کافی داشته باشد. زیرا بسیاری از باشگاه های کشور تنها نگاه تفریحی به این رشته دارند، البته تفریح را می پذیرم ولی سیاست ورزشی ایجاب می کند که 50 درصد نگاه باشگاه ها به مدال آوری و قهرمان پروری باشد.وی گفت: سختگیری که برای این موضوع داریم از جمله نکشیدن سیگار در فضای ورزشی و داشتن مربی رسمی است و تا زمانی که میزهای مسابقه باشگاه ها هم استاندارد های بین المللی را نداشته باشند به آنها مجوز نمی دهیم. همچنین رفتار و تحصیلات افرادی که می خواهند مجوز باشگاه داری داشته باشند برای فدراسیون اهمیت ویژه ای دارد.

** فعالیت بیشتر هیات های استانی در رشته های بیلیاردی
رئیس فدراسیون درباره فعالترین و کم کارترین هیات های استانی این رشته ورزشی نیز گفت: خوشبختانه بیشتر هیات های استانی رشته های بیلیاردی فعالیت خوبی در سال گذشته داشتند و استان های گیلان، خراسان، اصفهان و شیراز از استان های فعال این رشته بودند. همچنین استان های که فعالیت کمی داشتند با انتخاب صحیح رئیس هیات ها سعی در بر طرف کردن این ضعف داشتیم. به عنوان مثال در استان هرمزگان فردی به عنوان رئیس هیات انتخاب شد که علاوه بر داشتن تحصیلات عالی و تمکن مالی، با هزینه شخصی دفتر شایسته ای را برای هیات استان هرمزگان آماده کرد.

** جام دیپلمات ها چشم اندازی جدید برای فدراسیون بیلیارد
وی گفت: پیش از برگزاری جام دیپلمات ها در رشته اسنوکر، مسابقاتی برگزار می شد که در شان دیپلمات های سفارت خانه های تهران نبود. اما برگزاری مناسب این دوره از رقابت ها بین سفرا و کاردارهای سفارتخانه های کشورهای مختلف در ایران سبب شد آنها از فدراسیون بخواهند این مسابقات همه ساله برگزار شود. البته این استقبال و تعریف به گونه ای بود که وزارت امور خارجه کشورمان نیز از فدراسیون بولینگ و بیلیارد تقدیر کرد.
برچسب ها: بیلیارد اسنوکر