به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۴ - ۱۲:۵۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب : ۱۴۷۷۴
رئیس سابق موساد: نباید با مذاکرات مخالفت کنيم

حملات نتانیاهو به روحانی به زیان اسرائیل است

گروه بين‌الملل: پس از اظهارات تند بنیامین نتانیاهو عليه انتخاب آقاي روحاني مبني بر اينكه به قدرت رسیدن او چیزی را در مساله اتمی ایران عوض نخواهد کرد رئیس پیشین سازمان جاسوسی اسرائیل (موساد) اين اظهارات را دو پهلو ارزیابی کرده و خواهان تغییر رویه اسرائیل در مورد مذاکرات غرب با ایران شده است.
حملات نتانیاهو به روحانی به زیان اسرائیل است
به گزارش بي‌بي‌سي، افرایم هالوی كه بین سال‌های ۱۹۹۷ و ۲۰۰۲ میلادی ریاست موساد را برعهده داشت و در عرصه‌های امنیتی و سیاست خارجی از منتقدان نخست‌وزیر اسرائیل است گفت: «از یک طرف، اسرائیل ادعا می‌کند روحانی که با اکثریت بالای ۵۰ درصد آرا انتخاب شده است اصلا مهم نیست و قدرت اصلی در ایران به خصوص در مورد برنامه اتمی در دست رهبر ایران است اما از طرف دیگر، اسرائیل روحانی را فردی دروغگو و حیله گر جلوه مي‌دهد که سال‌ها در برنامه اتمی ایران به عنوان مقام مذاکره کننده فعالیت داشته و اینکه او گرگی در لباس میش است.»

افرایم هالوی می‌افزاید: اسرائیل باید تصمیمش را بگیرد، یا روحانی مهم و تصمیم گیراست یا اینکه مهم نیست و نیازی نیست که ابدا درباره‌اش صحبت کنیم. بنیامین نتانیاهو ماه گذشته حسن روحانی را «گرگی در لباس میش» خوانده بود که با چهره‌ای ملایم‌تر سیاست اتمی ایران را پیش خواهد برد. او از آمریکا و متحدانش خواسته است که به تشدید تحریم‌ها علیه ایران ادامه بدهند.

رئیس پیشین موساد از موضع دولت اسرائیل در قبال تحریم‌های ایران نیز انتقاد و می‌گوید: «بعضی‌ها در اسرائیل هستند که می‌گویند تحریم‌ها غیرموثرند و بر حکومت اثری ندارند و حکومت به برنامه اتمی‌اش ادامه می‌دهد اما از طرف دیگر، دولت اسرائیل به دنیا می‌گوید که به تحریم‌ها ادامه دهید و آن‌ را تشدید کنید. زمان آن فرا رسیده است که دولت تصمیم بگیرد: آیا تحریم‌ها موثر هستند یا خیر؟»

او افزود: مهم این است که مردم ایران و در راس آن‌ها روحانی می‌گویند که تحریم‌ها دردناکند. روحانی به خاطر برنامه انتخاباتی‌اش که تاکید داشت تحریم‌ها دردناکند و وضع اقتصاد ایران در حال وخیم شدن است انتخاب شد. به همین دلیل است که او درباره مذاکره با غرب صحبت می‌کند. این استدلال که مذاکرات به جایی نخواهد رسید و مهم نیست که در تهران چه کسی بر سر قدرت باشد چرا که ایران برنامه اتمی‌اش را متوقف نخواهد کرد باعث خواهد شد که اسرائیل در روند تعاملات احتمالی غرب و ایران نفوذش را از دست بدهد.

رئیس پیشین موساد معتقد است که اسرائیل نباید به طور اصولی با مذاکرات مخالفت کند و باید متوجه باشد که اگر ایران امتیازی بدهد متقابلا امتیازی دریافت خواهد کرد. او افزود: «پایان دادن به تحریم‌ها پاداشی برای ایران نیست. تحریم‌ها ایران را مجبور کرد که بر سر میز مذاکره حاضر شود. باید از راه‌های دیگر به ایران امتیاز داد. اسرائیل نمی‌تواند از بحث درباره موقعیت منطقه ای‌اش طفره برود.» رئیس پیشین موساد بر این باور است که گفتگو‌ها در مورد برنامه اتمی ایران را نمی‌توان از حمایت نظامی ایران از حکومت سوریه یا رابطه استراتژیکش با گروه حزب الله لبنان جدا کرد.

سام
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۰:۳۴
اسرائیل همانند بچه لوسی است که همه چیز را برای خود می خواهد واز خوب شدن روابط ایران وآمریکا نگران وناراحت است . (114190)
نازیلا تیزدل
United States
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۰۰
نتانیاهو چیز کلک بازی درمیاره تا ایران منزوی بمونه
اما چشمش کور ما ایرانیم و تمدن کهن
اونا باید منزوی بمونن بیچاره های نژاد پرست (114210)
میثم
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۰۰
نتانیا هووووو
خودت گرگی ولک تیزدندون !
چی بع بع می کنی؟ (114211)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۲:۰۳
پيروزي هميشه درجنگ نيست افرين بر روحاني و گفتمان مذاكره و تعامل ، بي شك با اين مسير ملت را به پيروزي نهايي خواهد رساند (114213)
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۴:۴۷
ملت ایران همیشه پیروز خواهد بود..
نتانیاهو زورای اخرشو می زنه... (114265)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۲۹ ۱۵:۳۹
نتانیاهو باید پیش بسیاری از افراد مشکوک وطنی که از داخل حمایتش می کنند سر تعظیم فرود آورد که اگر آنها نبودند اسب او نمی توانست تا این حد تند بتازد.گاهی این اخبار مرتبط با اسرائیل را که می خوانم ناخواسته به یاد تحقیقات محقق محترم آقای عبد اله شهبازی می افتم که چگونه جان بر کف گرفت و مسائلی را منتشر کرد که آدمی حتی در گوشه خانه هم از خواندنشان به هراس می افتد. (114299)