به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۲/۰۴ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۱۴۸۴۹۴
اسماعیل گرامی مقدم:

دولت در موضوع حصر تحت فشار است

دولت در موضوع حصر تحت فشار است
گروه سياسي_رسانه ها: اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد‌ملی بعد از خبر دیروز سخنگوی دولت مبنی بر اینکه رفع حصر نزدیک است مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد داشته که مشروح آن در ادامه می‌آید: 
 
سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود اظهار کرد که رفع حصر نزدیک است. به نظر شما آیا این اظهارات منجر به گشایش در وضعیت محصورین خواهد شد؟
جریان اصلاحات 8 سال است که امید به رفع حصر دارد اما صحبت‌های آقای نوبخت با ابهام همراه است. ایشان در بخشی از صحبت‌های خود گفته است که مردم در جریان اقدامات دولت نیستند. وقتی این صحبت مطرح می‌شود، یعنی اقداماتی شده اما به سرانجام نرسیده و دولت ناکام مانده است. اما اگر بخواهیم از یک زاویه دیگر به اظهارات روز گذشته سخنگوی دولت نگاه کنیم، باید دقت شود چه گشایش‌هایی توسط دولت صورت گرفته است. واقعیت آن است که این گشایش‌ها آنچنان که باید چشمگیر نبوده است.به عنوان نمونه گشایش‌های اندکی در شرایط محصورین شکل گرفته است که می‌توان به خروج نیروهای امنیتی از منزل آقای کروبی یا دیدار راحت‌تر اعضای خانواده مهندس موسوی با ایشان اشاره کرد که این موضوعات اگر دولت هم به این موضوع ورود نمی‌کرد به مرور این مشکلات حل می‌شد زیرا هر زندانی پس از گذشت زمان از برخی امتیازات برخوردار خواهد شد. دولت باید اقدامی انجام دهد که این حصر به پایان برسد. این نه‌تنها مطالبه فعالان سیاسی بلکه یکی از مطالبات اصلی مردم در همایش‌های انتخاباتی بود.آقای نوبخت با این بخش از صحبت خود، وعده نزدیکی رفع حصر را مبهم بیان می‌کند. امثال من که اطلاع دقیقی از وضعیت رفع حصر ندارند اما امیدوارم این حصر که آورده‌ای جز خسارت برای نظام به همراه نداشته، به پایان برسد. رفع حصر نه‌تنها موجب همدلی بیشتر میان مردم و مسوولان خواهد شد بلکه کاسبان حصر نیز بساط خود را جمع خواهند کرد.
 
ارجاع پرونده حصر با رویکرد حل این مشکل به شورای عالی امنیت ملی را چه مقدار در اراده دولت برای رفع حصر موثر می‌دانید؟
من نیز موضوع ارجاع پرونده حصر با رویکرد رفع آن توسط مقام معظم رهبری به شورای عالی امنیت ملی را در خبر‌ها خوانده‌ام. اگر این اتفاق رخ داده، سهل‌انگاری و عدم اقدام لازم در راستای رفع حصر بر عهده شورای عالی امنیت ملی، دولت و شخص رییس‌جمهور است زیرا رییس شورای عالی امنیت ملی رییس‌جمهور است. چگونه است که رهبری این وظیفه را به رییس‌جمهور تفویض کرده اما آقای روحانی در حل این مشکل گام مهمی بر نداشته است. با رفع حصر چه زیانی به کشور، منافع ملی و مردم وارد می‌شود؟ به نظر می‌رسد دولت تحت تاثیر فشار افرادی است که منافع خود را در تداوم این شرایط می‌بینند. آقای روحانی اگر می‌خواهد صادقانه با مردم رفتار کند و صداقت در عمل را نشان دهد به این حصر پایان دهد. اکنون که رهبری اختیار حل این مشکل را به دولت واگذار کرده، دیگر رییس‌جمهور بهانه‌ای برای حل این مشکل ندارد. پس از دستور رهبری اگر گفته شود شرایط برای رفع حصر فراهم نیست یا زمان آن فرا نرسیده، تنها بهانه‌جویی است و دلیل دیگری برای این موضوع وجود ندارد. اگر واقعا موانعی برای رفع حصر وجود دارد، رییس‌جمهور باید به صورت شفاف موانع را با مردم در میان بگذارد تا مشخص شود که کدام جریان و با چه اهدافی خواستار استمرار حصر هستند. رفتار صادقانه با مردم، بار را از دوش دولت برمی‌دارد.
 
یعنی دولت در زمینه اطلاع‌رسانی از اقدامات خود در حوزه حصر کم‌کاری کرده است؟
دولت در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی با مشکلات عدیده‌ای رو به رو است اما درباره حصر بیش از آنکه بخواهیم بگوییم دولت تبلیغی نکرده درست نیست. اگر دولت تا به امروز کاری در راستای رفع حصر انجام داده، باید آن را به صورت شفاف برای مردم و افکار عمومی بیان می‌کرد. اگر فرض بگیریم در یک سال نخست، دولت پیگیری‌هایی برای حل این مشکل انجام داده و بازگو کردن آن اقدامات در آن بازه زمانی منجر به حساسیت شود توجیه‌پذیر است اما امروز نزدیک به 5 سال از عمر دولت آقای روحانی می‌گذرد. ایشان تا کی می‌خواهد پیگیری‌های خود را محرمانه نگه دارد؟ متاسفانه گمانه‌زنی وجود دارد که دولت اقدامی برای رفع حصر انجام نداده و به همین دلیل اطلاع‌رسانی درباره آن انجام نمی‌شود. بنابراین راه صحیح و دور شدن از آماج حملات از کم‌کاری دولت در راستای رفع حصر اطلاع‌رسانی آشکار درباره موانع رفع حصر است.